передплата Українською | In English

№15, серпень 2007

Чому гривня не працює на того, хто її заробляє?

Поділитися:

Запитання, винесене в заголовок, аж ніяк не риторичне. Скажу відверто: найважчим для виконання завданням для депутатів Інкерманської міської ради стало фінансування. Суперечності й суперечки навколо присвоєння того, що має залишатися на території міста, а що йти в район і центр, тривають уже давно. Адже Бюджетний кодекс України не завжди дає чітке тлумачення, куди й у якій кількості мають розподілятися фінанси. Будь-який фахівець погодиться, що цей документ за багатьма ознаками є недосконалим. Хоча він і регулює систему міжбюджетних відносин міста й району, та між районним бюджетом і бюджетами міст районного значення, селами й селищами, як і раніше, залишається багато відкритих питань, вирішення яких можливе інколи тільки в суді.

Досі не лише по всій Україні, а й у нас, у Севастополі, фахівці визнають, що система відносин місто–район–село розроблена недостатньо.

Так, уже не перший рік причиною суперечок є тлумачення й застосування статті 65 Бюджетного кодексу України. У першій її частині написано, що до дохідної частини бюджету міста Севастополя зараховується 100 відсотків загального обсягу прибуткового податку з громадян, а частина третя цієї самої статті каже: «До доходів бюджетів міст районного значення, сіл, селищ або їхніх об'єднань зараховується 25 відсотків загального обсягу прибуткового податку з громадян, стягнутого на цій території».

Схожа ситуація з податком на землю: 100 відсотків – до бюджету Севастополя. Далі законом позначена наступна цифра: 60 відсотків плати за землю – для бюджетів сіл, селищ, міст районного значення і їхніх об'єднань.

У Севастополі під ці правила підпадають: місто районного значення Інкерман, селище міського типу Кача, села Орлине, Тернівка, Верхньосадове, Андріївка. У цих населених пунктах діють органи самоврядування. Відтоді, як було прийнято Бюджетний кодекс України, у фінансових відносинах між Севастопольською міською й селищною Качинською, чотирма сільськими, міською Інкерманською радами стався юридичний казус. Гроші від прибуткового податку й податку на землю начебто й надходять на прибуткові рахунки рад, але правом скористатися належними їм за законом сумами вони не можуть. Місто Севастополь дотримується положення, згідно з яким йому належить уся сума доходу від сплати за землю і прибутковий податок, а радам, у свою чергу, переказує дотації вирівнювання.

Проте в кодексі чітко прописано: «100 відсотків до доходів бюджету міста Севастополя». Вочевидь, не всім відомо і не всім зрозуміло, що міськрада ухвалює міський бюджет Севастополя. Міський бюджет і бюджет міста – два різні специфічні поняття, в яких перше є частиною другого.

Суть плутанини в тому, що депутати попередніх скликань, приймаючи міський бюджет, певно, не заглиблювалися в такі тонкощі бюджетного законодавства і застосовували статті закону, сила яких не поширюється на даний документ.

Тут дається взнаки відсутність закону про статус міста-героя Севастополя.

Якщо буде такий закон, очевидними будуть відповіді на багато питань міжбюджетних відносин міста: до якого бюджету що записувати, як розподіляти кошти, які бюджети підпорядковані району, які – місту?

Щодо останнього точаться суперечки. Інкерман – місто районного підпорядкування. Комітет з питань державного будівництва, регіональної політики й місцевого самоврядування Верховної Ради України тлумачить його повноваження як міста районного значення. Міністерство фінансів України, посилаючись на постанову Верховної Ради Української РСР від 1991 року, повідомляє, що Інкерман підпорядкований Севастопольській міськраді.

Маючи таку інформацію, депутати Інкерманської міськради висловили думку про те, що є об'єктивні причини для того, щоб порушити питання на рівні міста про можливу бюджетну автономію від Балаклавського району Севастополя. З огляду на проблеми депресивної території Інкермана, розв’язувати які покликане місцеве самоврядування, потрібно звернути увагу, що кошти на все це розподіляє Балаклавська районна рада. Дотацій вирівнювання, які можна було б і не виділяти за умови нарахування 25-відсоткового прибуткового податку і 60-відсоткового податку на землю, ледве вистачає на виконання основних функцій Інкерманського виконкому.

Бюджетний кодекс визначає, крім власних повноважень самоврядування (благоустрій території, проведення культмасових заходів, місцеві програми соціального захисту населення, ремонт і утримання місцевих шляхів), і такі, за які місцеве самоврядування відповідає перед державою, – дошкільна освіта, первинна медична допомога (фельдшерсько-акушерські пункти, амбулаторії, дільничні лікарні), первинні культурні установи (клуби й бібліотеки), органи самоврядування. Ці установи, безперечно, потребують фінансових витрат.

Ніхто не в змозі впоратися із ситуацією, що склалася, поки не буде знайдено взаємовигідний, прагматичний шлях розв'язання проблем віддалених від районного центру територій.

Я впевнений, що тільки в тісному співробітництві на договірних засадах, відповідно до п. 4 ст. 92 Бюджетного кодексу України, спрямованому на взаємні інтереси центру й ущемлених мікрорайонів, можливе подолання проблем, які щорічно накопичуються.

Автор: Микола БУРТОВИЙ

Коментарі

Заповніть поля відмічені червоним!

Додати коментар

Увійдіть в систему, використовуючи аккаунт соціальної мережі:
Коментар:

Поля відмічені *(зірочкою) обов'язкові для заповнення.

Плакат - брат барикад