передплата Українською | In English

№21, листопад 2015

Провину доведе прокурор

Поділитися:

Boeing 777 збито ракетою зенітно-ракетного комплексу «Бук»

Ця катастрофа за кількістю загиб­лих стала найбільшою у XXI столітті від 11 вересня 2001 року. Вона увійшла в десятку найстрашніших за всю історію людства. Загибель на сході Донецької області 298 осіб, які перебували на борту пасажирського лайнера Boeing 777 авіакомпанії Malaysia Airlines, що виконував рейс із Амстердама в Куала­Лумпур, змусила світ здригнутися. Версія, що літак було збито ракетою класу «земля­повітря» з використанням зенітно­ракетного комплексу «Бук­М», ввезеного на нашу територію з РФ і керованого росіянами, відтепер має офіційне підтвердження.

13 жовтня Рада безпеки Нідерландів оприлюднила остаточну доповідь про причини аварії пасажирського лайнера на Сході України. Катастрофа сталася через попадання ракети, випущеної із ЗРК «Бук». Щоправда, в документі немає ні слова про те, хто саме контролював територію, з якої була запущена ракета. Україні закидають, що вона не закрила свого повітряного простору над Донбасом. Окрім того, керівник розслідування Тьіббе Яустра, який представляв доповідь, зазначив, що для встановлення точнішого місця запуску ракети необхідне подальше розслідування.

В Україні переконані: винних у катастрофі малазійського лайнера назвуть та покарають за результатами міжнародного кримінального розслідування. На цьому наголошував представник української влади в ході оприлюднення нашої частини розслідування відразу ж після звіту Нідерландів. Вони пояснювали, що технічний звіт ніяк не стосується оголошення винних і є «математикою». Проте було повідомлено, що нині розглядається можливість створення так званого гібридного трибуналу. Щодо самого кримінального розслідування, результати якого передадуть трибуналові, то воно може тривати й до осені 2016­го.

Щодо «провини» України, то на момент трагедії Київ не порушив жодної рекомендації Міжнародної організації цивільної авіації
ІСАО, стверджують чиновники. Втім, відповідь на запитання, хто винен у катастрофі MH17, має дати прокурор міжнародного трибуналу чи суду. Можливо, наступного року або у 2017­му ми почуємо його вердикт. От тільки щодо покарання винних у загибелі 283 пасажирів та 15 членів екіпажу Україна, як і міжнародна спільнота, має великі сумніви.

«Кримінальне розслідування має бути завершене в лютому 2016 року. І ми очікуємо, що воно остаточно відповість на запитання щодо цього терористичного акту, – сказав журналістам віце­прем’єр­міністр України, голова Міжвідомчої комісії з розслідування причин катастрофи Геннадій Зубко. – Звичайно, цей термін може бути продовжений. Але те, що ми вже бачимо в технічному звіті, дає нам зрозуміти, наскільки цинічним був цей терористичний акт».

У ході брифінгу віце­прем’єр також продемонстрував журналістам змодельований ролик зіткнення ракети з літаком. Він заявив, що оприлюднення звіту нідерландської сторони про причини катастрофи є першим кроком на шляху притягнення до відповідальності всіх винних у трагедії.

Звинувачення в тому, що Україна не гарантувала безпеки авіапростору, Геннадій Зубко вважає необґрунтованими.

– Усі рекомендації були виконані. Україна поступово закривала коридори неба до позначки 9750 метрів. Найголовніше – Україна виконала всі можливі й неможливі умови в односторонньому порядку для того, щоб убезпечити світ саме від таких катастроф. Я можу сказати, що в той час у небі України ще було досить багато літаків, – зауважив віце­прем’єр. –
У рамках технічного розслідування ми передали рекомендації ICAO, щоб запобігти таким катастрофам у майбутньому. З 1972 року над зоною воєнних конфліктів у різних країнах світу сталося 33 катастрофи. Поки що жодних змін у рекомендаціях ICAO не зроблено. Сьогодні жодна країна не має досвіду гібридної війни, – додав він, зазначивши, що навіть небо над Сирією нині не закрите.

Як пояснила журналу «Віче» заступник міністра закордонних справ України з питань європейської інтеграції Олена Зеркаль, «гібридний» трибунал може бути створений на підставі угоди між усіма п’ятьма країнами, які беруть участь у розслідуванні (Нідерланди, Бельгія, Малайзія, Австралія, Україна). «Він також може бути поширений і на інші держави, громадяни яких загинули в результаті трагедії. У цьому разі ми виходимо з того, що подолати вето Росії в Радбезі ООН складно або навіть неможливо. Тому Київ розглядає варіант угоди між країнами, або ми передаємо українську юрисдикцію в іншу країну, наприклад, у Нідерланди чи Бельгію», – заявила співрозмовниця «Віча».

При тому, за її словами, і «гібридний» трибунал навряд чи зможе відповісти на запитання про притягнення російських громадян до відповідальності. «Москва, по­перше, не видає своїх громадян, по­друге, в них немає обов’язку співпрацювати з жодним судовим органом за межами Росії», – пояснила заступник міністра закордонних справ.

Щодо відповідальності України, то, на думку Олени Зеркаль, на трибуналі вирішує прокурор, кого й до якої відповідальності притягати і які є для цього підстави. «Сьогодні був технічний звіт, у якому зазначалося, що, на думку Ради безпеки Нідерландів, було доцільно закрити повітряний простір України. Разом із тим, не було жодної рекомендації (і її немає досі), на підставі якої це було б можливо чи доцільно робити. І не було ні одного доказу, що на території України є така зброя, яка може вразити цивільний літак», – підкреслила Олена Зеркаль.

Автор: Яна СТАДІЛЬНА

Коментарі

Заповніть поля відмічені червоним!

Додати коментар

Увійдіть в систему, використовуючи аккаунт соціальної мережі:
Коментар:

Поля відмічені *(зірочкою) обов'язкові для заповнення.

Плакат - брат барикад

Архів журналу Віче

Віче №15/2016 №15
Реклама в журналі Інформація авторам Передплата