№11, червень 2015

Морські профспілки готуються до активних дій

Низка актуальних проблем портової галузі – проект єдиного колдоговору для філій Адміністрації морських портів України (АМПУ), обсяги відрахувань адміністрацій портів профспілкам, кадрова політика і фінансування соціальної сфери – викликала гостру полеміку на черговому засіданні Координаційної ради голів профспілкових організацій морського транспорту України в Одесі. Лідери профспілкового руху навіть заявили про свою готовність вивести людей на вулиці, якщо до їхніх вимог укотре не дослухаються.
Захід проходив на Морвокзалі під головуванням Володимира Зайкова – голови профспілки працівників морського транспорту Одеського морського порту. У ньому взяли участь тимчасовий виконувач обов’язків голови ДП «АМПУ» Ігор Шуба і почесний президент Одеського морського порту, Герой України Микола Павлюк.

Порядок денний засідання Координаційної ради містив чотири основ­ні питання, і обговорення кожного з них викликало сплески емоцій. Запропонований Адміністрацією морських портів України проект типового колдоговору для філій АМПУ профспілкові лідери відхилили на підставі того, що він фактично зрівнював стандарти соціального захисту працівників у всіх портах, до того ж за зразком малих підприємств, де з об’єктивних причин соціальний пакет набагато скромніший, ніж у великих портах. Такий підхід порушує базові принципи підписаної 2013­го трирічної Галузевої угоди, згідно з якою працедавець в особі Міністерства інфраструктури зобов’язаний зберегти трудовим колективам усі соціальні гарантії.

– АМПУ пропонує підписати єдиний колдоговір, але ми всі різні, – прокоментував позицію адміністрації голова профспілки працівників морського транспорту Іллічівського морського порту Сергій Бризгалов. З ним погодилася більшість присутніх, адже не можна порівнювати порти Одещини з Бердянськом чи Скадовськом…

– Тим паче нині всі філії мають колдоговори, що діють законодавчо, – додав Сергій Бризгалов. – Кожен – своєрідна маленька конституція і, обмежуючи її, адміністрація порушує чинне законодавство.

За пропозицією Ігоря Шуби для розв’язання цієї проблеми буде створено робочу групу за участю представників адміністрації і профспілок, котра найближчим часом має допрацювати ідею типового колдоговору.

Вирували пристрасті й довкола питання про уніфікацію обсягу відрахувань адміністрацій портів профспілкам на виконання статутних завдань. Сьогодні, наприклад, відрахування, узаконені колективними договорами, в різних портах коливаються від 1 до 10 відсотків фонду оплати праці. Сторони так і не дійшли одностайної згоди стосовно того, який відсоток може бути водночас і компромісним, і справедливим, бо якщо в портах з низьким рівнем відрахувань трудові колективи із задоволенням сприймуть їхнє збільшення, то там, де він високий, робітники не готові відмовитися навіть від найменших своїх соціальних завоювань. Особливо за нинішніх економічних умов, коли рівень життя більшості громадян України знизився в рази.

На продовження теми щодо виконання філіями АМПУ своїх зобов’язань з фінансування діяльності профспілок Ігор Шуба заявив, що поточного року відрахування по цій статті збільшено порівняно з минулим на 45 відсотків. І це є підтвердженням того, що адміністрація намагається знайти компроміс із профспілками.

Не менш гостро обговорювали питання, яке в порядку денному сформульовано так: «Про дії ДП «АМПУ» із заборони фінансування об’єктів соціальної сфери». Привід – лист від АМПУ про зняття з балансу філій об’єктів соціальної сфери і заборони їхнього фінансування «з метою оптимізації».

– Зняти об’єкти з балансу можна тільки за згодою трудового колективу. Є процедура, прописана законодавством, – доречно заперечили профспілкові лідери. На їхню думку, передача об’єктів у комунальну власність «наказовим способом» з подачі АМПУ – порушення галузевої угоди. Згідно з нею це має узгоджуватися з профспілками.

Ігор Шуба вніс поправку в це формулювання, відзначивши, що йдеться про заборону додаткових витрат на ті об’єкти, які передають у комунальну власність територіальних громад. Профспілкові лідери заперечили: процес передачі може тривати роками. У підсумку домовилися розглянути кожен об’єкт окремо під час трибічних (профспілка – адміністрація філії – центральний офіс АМПУ) зустрічей.

Координатор ради Володимир Зайков акцентував на тому, що в лютому 2015­го, на зустрічі профспілок і АМПУ з міністром інфраструктури України Андрієм Пивоварським, останній пообіцяв, що керівників філій АМПУ, котрі «працюють з позитивним економічним ефектом», не мінятимуть. Але не так сталося, як гадалося…

– Термін дії договору з нашим нинішнім керівником Юрієм Круком збіг 23 березня. У міністерстві завірили: договір буде продовжено. Однак досі контракту немає. Не хотілося би вважати, що йде «підкилимова торгівля» посадами, – із жалем констатував Сергій Бризгалов.

– Комедія та й годі, – не втримався голова профспілки Миколаївського морського порту Павло Прокопенко. – На пост керівника Миколаївської філії АМПУ претендує власник нічного клубу! Кажуть, він вже був на прийомі у міністра. Навіщо? Щоб усе розвалити?

Саме через кадрові питання лідери профспілкового руху вирішили письмово звернутися до міністра інфраструктури України.

Обговорювали учасники Координаційної ради й одне з найболючих нині питань галузі – про зарегульованість роботи адміністрацій морських портів. На їхню думку, реформу морської галузі гальмують бюрократи з Києва. Фінплан, наприклад, хронічно затверджують лише наприкінці року – в листопаді.

– Потрібно бути не начальником порту, а чаклуном, щоб за грудень реалізувати плани року! Два роки гроші вилучають, унеможливлюючи їх витрату за нашими потребами. Українські порти стають неконкурентоспроможними, – зазначив Сергій Бризгалов.

Профспілкові лідери нагадали, що реформа була покликана залучити інвесторів, побудувати нові потужності, створити додаткові робочі місця, і нині без її коригування ніхто далі «не поїде».

– Щоб філії розвивалися, – підсумував Сергій Бризгалов, – вони мають бути юридичними особами.

Щодо цього почесний президент Одеського морського порту Микола Павлюк з жалем констатував, що реалізація Закону «Про морські порти України» мала недоліки, і нині керівники адміністрацій портів не можуть ефективно виконувати покладені на них функції, оскільки не мають для цього достатніх повноважень. Він закликав повернути адміністраціям портів статус юридичних осіб із тим, щоб, по­перше, керівники на місцях могли оперативно розв’язувати нагальні проблеми підтримки й розвитку інфраструктури і, по­друге, несли повну юридичну відповідальність за результати своєї роботи.

У підсумку Володимир Зайков повідомив, що за результатами обговорення всі учасники наради отримають відповідні документи для внесення пропозицій і вироблення погоджених дій профспілок щодо захисту інтересів трудових колективів в умовах, що склалися. Загалом більшість учасників Координаційної ради голів профспілкових організацій морського транспорту України констатували, що готові до активних дій.

Автор: Євген ТИЩУК

Архів журналу Віче

Віче №3/2016 №3
Реклама в журналі Інформація авторам Передплата
Останні новини

Польські ЗМІ розповіли, як Туск переконав Макрона змінити умови імпорту не на користь України Сьогодні, 28 березня

Шмигаль прибув на міжурядові переговори до Варшави Сьогодні, 28 березня

Болгарію чекають дострокові вибори: ще одна партія відмовилась формувати уряд Сьогодні, 28 березня

Вибір ідеальних чоловічих шкарпеток. Поради Сьогодні, 28 березня

Вибір майстер-класів у Києві Сьогодні, 28 березня

Чехія виділить кошти на свою ініціативу щодо закупівлі боєприпасів для України Сьогодні, 28 березня

ЄС розблокував пільги для України, Косово йде в Раду Європи, "коаліція бронетехніки": новини дня Сьогодні, 28 березня

ЗМІ: Заява Макрона про відправку військ в Україну розлютила американських посадовців Вчора, 27 березня

Словенія приєднається до ініціативи Чехії із закупівлі снарядів для України Вчора, 27 березня

Естонія готова підтримати прем’єра Нідерландів на посаду генсека НАТО Вчора, 27 березня