передплата Українською | In English

№9, травень 2013

Який голос, такий і відголосЯкий голос, такий і відголос

Поділитися:

Два роки тому, 11 травня 2011 року, резолюцією Генеральної Асамблеї ООН започатковано Десятиліття заходів із безпеки дорожнього руху. Що робиться в Україні у цій сфері, чи є підстави для оптимізму? Про це розмова з головою Громадської колегії незалежних експертів при Департаменті ДАІ МВС України Олександром ФОМЕНКОМ:

– Розпочну з того, що вже через рік після оголошення старту Десятиліття Генеральна Асамблея прийняла чергову резолюцію «Підвищення безпеки дорожнього руху». Тут, зокрема, відзначається: акція міжнародної спільноти знайшла підтримку в понад 100 країнах, у більшості з цих держав розроблені та здійснюються національні плани (шкода, що Україна серед країн меншості). ООН акцентувала увагу на поліпшенні організації дорожнього руху, стані утримання доріг, надійності транспортних засобів, профілактичних заходах серед учасників руху, а також реагування на рівні керівництва держав на ДТП.

Міжнародна спільнота вкотре закликала ті країни, котрі цього ще не зробили, а значить і Україну, підвищити ефективність соціально-пропагандистських заходів, спрямованих на дотримання національних законодавчих актів, які регулюють цю сферу; удосконалити систему збору даних з БДР і управління нею за рахунок стандартизації визначень і методів звітності, а також аналізу ДТП; запровадити систему ревізій будівельних проектів і наявних шляхових мереж та програми оцінок дорожньої безпеки; підвищити якість і ефективність долікарняної, травматологічної й реабілітаційної допомоги постраждалим у ДТП; забезпечити об’єднання зусиль відомств і організацій, у тому числі науково-навчальних установ, приватного сектору, громадських об’єднань, включаючи національні товариства Червоного Хреста, молодіжних організацій і ЗМІ; підвищити інформованість населення, зокрема в рамках проведення Всесвітнього дня пам’яті жертв ДТП; розглянути можливість виділення додаткових коштів на заходи з БДР, пов’язані з оголошеним ООН Десятиліттям.

Слід відзначити послідовність дій міжнародних організацій у справі забезпечення безпеки дорожнього руху. Оголошуючи Десятиліття, ООН рекомендувала державам поставити амбіційну мету: скоротити кількість жертв ДТП на 50%. Європейська комісія взяла це, як кажуть, за основу, одночасно працюючи над новою концепцією, яка передбачає створення до 2050 року в єдиному європейському просторі конкурентоспроможної та ресурсозберігаючої системи. За умов її повної реалізації кількість смертельних випадків у ДТП має наблизитися до нульового рівня.

– Щодо міжнародних зусиль із розв’язання цієї проблеми – то все зрозуміло. А чи змінилося щось останнім часом в Україні?

– Нагадаю, саме 11 травня 2011 року на офіційному інтернет-сайті Президента України було розміщено звернення з цієї нагоди. Глава держави, зокрема, зазначав: «Прикро, але за рівнем смертності від ДТП Україна посідає п’яте місце в Європі». Водночас гарант Конституції висловив упевненість у тому, «що спільними зусиллями, спираючись на передовий світовий досвід, ми зможемо в себе вдома протистояти цій неоголошеній війні».

Хоч як прикро, але відтоді у сфері безпеки дорожнього руху змін майже не сталося. Особисто я не володію інформацією про проведення в нашій державі будь-яких заходів у межах оголошеного ООН Десятиліття. Складається враження, що цим переймаються лише наша Громадська колегія та час від часу ще кілька недержавних організацій.

Жодну з рекомендацій міжнародної спільноти в рамках Десятиліття в Україні не виконано. Насамперед не визначено органу, котрий координував би дії всіх міністерств, відомств, установ, громадських об’єднань, ЗМІ незалежно від їхньої належності до державних чи приватних структур. І це тоді, коли аварійність на дорогах України є однією з найгостріших соціально-економічних проблем держави. Адже в ДТП за роки незалежності загинуло 150 тисяч наших громадян і майже мільйон травмовано. Мимоволі доходиш висновку: наші можновладці (не лише нинішні, а й їхні попередники) не бажають сприяти виконанню заходів, спрямованих на захист життя і здоров’я своїх громадян, як це робиться в країнах Європи. Система державного управління в цій сфері відсутня. Все практично переклали на ДАІ, не беручи до уваги, що це каральний орган, котрий не має змоги ефективно впливати на поліпшення дорожньої інфраструктури, психологію, поведінку та свідомість громадян, інші соціально-економічні складові цієї проблеми.

Не виконана також рекомендація з розробки національного плану заходів на період до 2020 року. Нагадаю, тільки в серпні 2012-го Прем’єр-міністр Микола Азаров доручив МВС, Мінінфраструктури, Мін’юсту, Укртрансінспекції та обласним держадміністраціям напрацювати заходи з боротьби з аварійністю до 2020 року. Торішнього грудня працівники Центру БДР та автоматизованих систем МВС узагальнили надані вказаними державними структурами пропозиції й підготували проект національного плану, але доля його не відома.

Сьогодні, хоч як це прикро, влада вдається до формальностей. Скажімо, в національний план заходів із упровадження Програми економічних реформ на 2010-2014 роки «Заможне суспільство, конкурентоспроможна економіка, ефективна держава» внесено пункт про зміни й доповнення до Правил дорожнього руху(?!). Не коментуватиму це безглуздя. Хоча у 2013 році передбачено збільшити покарання за їх порушення. Якось почув такий жарт. Батьки кажуть синочкові: «Ми тебе занадто розбестили, доведеться покарати». Синочок у відповідь: «Цікаво – розбестили ви, а каратимете – мене?». Вважаю, цей жарт стосується і війни на дорогах. Влада бездіє, а карають водіїв і пішоходів. Але цим проблемі не зарадиш. Слід створити ефективну державну систему забезпечення безпеки дорожнього руху, щоб міжвідомчий державний орган, державна наукова установа разом відстежували стан і зміни в дорожньому русі, вносили обґрунтовані пропозиції, в тому числі й стосовно змін в законодавстві та Правилах.

Результати бездіяльності держави очевидні: кількість загиблих у ДТП рік у рік зростає. Україна яскраво ілюструє результати проведених у Швеції на прохання ООН досліджень: якщо не вжити масштабних і ефективних заходів, то протягом 10–20 років кількість жертв у ДТП стане третьою найпоширенішою причиною смертності людей. Зауважу, ці висновки базуються на дослідженні стану аварійності в країнах, де рівень смертності в ДТП нижчий, ніж в Україні, яка сьогодні є одним із «незаперечних лідерів» за кількістю таких трагедій.

– Олександре Яковичу, але ж слід шукати виходи з цього своєрідного глухого кута…

– Щонайперше, треба терміново розпочати виконувати рекомендації Генеральної Асамблеї ООН, які містяться в Глобальному плані заходів з проведення Десятиліття БДР. Прислухатися до того, що нам радять експерти міжнародних організацій і розвинених демократичних країн. Адже народна мудрість каже: «Який голос, такий і відголос».

Зрозуміло, дуже багато в наведенні порядку на дорогах залежить і від особистої поведінки можновладців та інших чиновників. Прикладом скромності для них мали б слугувати не тільки Ангела Меркель (Німеччина), Девід Кемерон (Велика Британія), лідери інших європейських країн, а й новообраний Папа Римський Франциск І.

Слід негайно залучити до системної пропаганди безпечної поведінки на вулицях і автошляхах усі види ЗМІ. Мені особисто дуже імпонує звернення Всеукраїнської Ради церков і релігійних організацій, у якому висловлено цілковиту підтримку заходів ООН з проблем безпеки дорожнього руху. Святі отці, зокрема, попросили власників різних ЗМІ і видавництв «усвідомити свою відповідальність перед Всевишнім, нинішнім і майбутніми поколіннями та сприяти пропаганді безпеки дорожнього руху в ефірі, на сторінках газет, журналів і книг». 

Вів розмову Віктор ГАЙ.

Автор: Віктор ГАЙ

Коментарі

Заповніть поля відмічені червоним!

Додати коментар

Увійдіть в систему, використовуючи аккаунт соціальної мережі:
Коментар:

Поля відмічені *(зірочкою) обов'язкові для заповнення.

Плакат - брат барикад

Архів журналу Віче

Віче №15/2016 №15
Реклама в журналі Інформація авторам Передплата
Останні новини

У Міністерстві пояснили, чому немає остаточного варіанту нового Українського правопису Вчора, 24 травня

Радикал Рибалка 4 роки нічого не робив: а перед виборами затіяв глобальні реформи, - ЗМІ Вчора, 24 травня

Прем’єр-міністр Британії піде у відставку 7 червня Вчора, 24 травня

Депутат розповів, яку «децентралізацію» влаштував Україні Порошенко Вчора, 24 травня

Володимир Литвин: Володимир Литвин. Таємні домовленості щодо Томосу виходять на поверхню Вчора, 24 травня

Сенат США пропонує збільшити допомогу Україні до 300 мільйонів доларів Вчора, 24 травня

У МВФ розповіли, коли можуть поновити співпрацю з Україною Вчора, 24 травня

Збитки на 39,8 млн "Укрзалізниці": НАБУ повідомило дві підозри 23 травня

Домбровський не виключає відкликання законопроекту про відтермінування ринку електроенергії 23 травня

Власникам "євроблях" дали ще 90 днів на оформлення: у ДФС розповіли про нові штрафи 23 травня