передплата Українською | In English

№13, липень 2010

Олександр Єфремов: «Змішана виборча система «співзвучна» з відкритими списками»Олександр Єфремов: «Змішана виборча система «співзвучна» з відкритими списками»

Поділитися:

З-поміж трьох внесених до сесійної зали законопроектів про місцеві вибори найбільшу кількість голосів (246 – «за») прогнозовано набрала редакція, запропонована головою фракції Партії регіонів Олександром Єфремовим. «Наше завдання сьогодні – виробити чесні правила гри для виборчих перегонів, а далі нехай переможе сильніший», – заявив «регіонал», представляючи ініціативу в сесійній залі.

На пленарному засіданні 1 липня народні депутати визначилися з датою проведення місцевих виборів, проголосувавши за відповідний законопроект Михайла Чечетова та Валерія Коновалюка. Як і очікувалося, нею стало 31 жовтня 2010 року. Центральній виборчій комісії необхідно вжити заходів для фінансового та матеріально-технічного забезпечення підготовки і проведення цих виборів за рахунок коштів державного бюджету України.

До цього на засіданні профільного Комітету з питань державного будівництва та місцевого самоврядування автор проекту закону «Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів» наголосив: документ має компромісний характер, адже щоб набрати потрібну кількість голосів, слід було враховувати думку різних політичних сил, представлених у парламенті. Він також підкреслив, що до другого читання документ буде серйозно доопрацьовано з урахуванням зауважень і пропозицій народних обранців і Головного науково-експертного управління.

Законопроект передбачає проведення виборів депутатів Верховної Ради АРК, обласних, районних, міських, районних у містах рад за змішаною системою. Половину від кількості (загального складу) відповідної ради обиратимуть за виборчими списками кандидатів у депутати від місцевих організацій політичних партій у багатомандатному виборчому окрузі, межі якого збігаються з межами відповідно Автономної Республіки Крим, області, району, міста, району в місті. Іншу половину від кількості депутатів обиратимуть за мажоритарною системою відносної більшості в одномандатних виборчих округах, на які поділяється територія відповідно Автономної Республіки Крим, області, району, міста, району в місті. «Ми впевнені, що змішана система «співзвучна» з відкритими списками, які раніше обіцяли практично всі претенденти на посаду Президента України», – наголосив Олександр Єфремов.

Право на висування кандидатів у депутати, а також місцевих голів реалізується виборцями через місцеві організації партій. Позицію про те, що можливість самовисування залишено тільки для кандидатів у депутати сільських, селищних рад, а також сільських голів, «регіонал» аргументував потребою розвивати партійну складову нашої держави. «Водночас нині більшість населених пунктів у сільській місцевості не мають розвинутих партструктур», – додав він.

Місцева організація партії може висувати своїх кандидатів за умови, що відповідна місцева (республіканська в Автономній Республіці Крим, обласна, районна, міська, районна в місті) організація партії зареєстрована в установленому законом порядку не пізніш як за триста шістдесят п'ять днів до дня виборів. Реагуючи на слова опозиції про те, що ця норма є «політичною дамбою» для нових партій, Олександр Єфремов зауважив: із зареєстрованих у Міністерстві юстиції 182 партій лише два відсотки можуть виставити необхідну кількість кандидатур по всій Україні, тоді як решта будуть обмежені територіями, де вони вже змогли розвинутися.

Серед інших новацій – скасування імперативного мандата, вилучення виборчих блоків місцевих організацій політичних партій із суб’єктів виборчого процесу, заміна збору підписів на підтримку внесенням грошової застави місцевою організацією партії чи кандидатом на рахунок відповідної територіальної виборчої комісії. Наприклад, для кандидатів на посаду сільського голови її розмір становить одну мінімальну зарплату, міського голови – дві, міського голови Києва – 20, для кандидатів у депутати сільської ради – 0,1 мінімальної зарплати, у депутати Верховної Ради АРК, обласної, Київської, Севастопольської міської ради в одномандатному мажоритарному виборчому окрузі – п’ять, а в багатомандатному виборчому окрузі – десять мінімальних заробітних плат.

Згідно з проектом тривалість виборчої кампанії скорочено до 50 днів, а чергові й позачергові вибори можуть призначатися парламентом не пізніше як за 60 днів до дня виборів.

Як показала дискусія в сесійній залі, під час підготовки до другого читання компроміси між політичними гравцями неминучі. «В запропонованому варіанті проект ухвалювати неприпустимо», – наголосив член Блоку Литвина Валерій Баранов. За його словами, і в рекомендаціях профільних парламентських слухань, і в рішенні Асоціації міст України йшлося про потребу запровадження мажоритарної виборчої системи на рівні сільських, районних, міських і обласних рад. Також у документі немає положення про обрання міських голів у два тури. Про наявність «істотних зауважень», зокрема про введення майнового цензу, говорив і комуніст Сергій Гордієнко.

Об’єктом критики опозиції стали «антиконкурентні заходи» до нових партій, стислі строки для висування кандидатів, а також можливість забезпечення представництва відповідних територіальних громад в обласній і районній радах пропорційно до кількості мешканців.

Головне науково-експертне управління звернуло увагу на значне розширення повноважень Центральної виборчої комісії під час проведення місцевих виборів. Зокрема, згідно з текстом статті 24 проекту ЦВК «може з власної ініціативи в разі прийняття територіальною виборчою комісією незаконного рішення або її бездіяльності скасувати таке рішення та (або) прийняти рішення по суті питання (у день голосування такі питання розглядаються невідкладно)».

В експертів були зауваження і до частини 4 статті 27: «У день голосування під час підрахунку голосів, установлення підсумків голосування та результатів місцевих виборів рішення виборчої комісії приймається більшістю голосів від присутніх на засіданні членів комісії, незалежно від кількості присутніх на засіданні виборчої комісії членів комісії».

Відповідаючи на запитання кореспондента «Віча», Олександр Єфремов висловив надію, що до 15 липня народні обранці зможуть проголосувати за проект закону в цілому. Нагадаємо, що 1 липня Верховна Рада прийняла документ за основу й скоротила термін підготовки до другого читання.

Як підкреслив парламентарій, законопроект розробляла велика група спеціалістів із народних депутатів, представників Мін’юсту й адміністрації Президента. Зокрема, з Блоку Литвина найбільш активно працювали Ігор Шаров і Сергій Гриневецький, а з фракції КПУ – Петро Симоненко і парламентарій третього та четвертого скликання за списком Компартії Георгій Крючков.

До речі, Сергій Гриневецький і Георгій Крючков раніше працювали в робочій групі з підготовки іншого системного закону – проекту Виборчого кодексу.


Підготував Олексій СИЩУК.

Коментарі

Заповніть поля відмічені червоним!

Додати коментар

Увійдіть в систему, використовуючи аккаунт соціальної мережі:
Коментар:

Поля відмічені *(зірочкою) обов'язкові для заповнення.

Плакат - брат барикад

Останні новини

Володимир Литвин: Україна невдовзі може сама визнати Крим російським. ВІДЕО Сьогодні, 19 лютого

Стало відомо, коли потужності "Укрспирту" виставлять на продаж Сьогодні, 19 лютого

В Європарламенті критикують футбольні клуби за перельоти на короткі відстані Сьогодні, 19 лютого

"МАУ" планує в травні запустити рейси до Саудівської Аравії Сьогодні, 19 лютого

Милованов запропонував Кабміну обговорити конкурс на голову "Нафтогазу" — нардеп Сьогодні, 19 лютого

Заколот у ЄНП: Орбан накинувся зі звинуваченнями на Туска Сьогодні, 19 лютого

Люстрований «в законі» Юрій Атаманюк: новоявлений експерт з кримінальним шлейфом Сьогодні, 19 лютого

Реінтеграція Донбасу могла б принести 1,5% до зростання ВВП — Bank of America Вчора, 18 лютого

Що передбачає новий законопроєкт про бізнес-омбудсмена Вчора, 18 лютого

Гончарук вимагає від всіх ОДА інформацію про незаконний видобуток копалин  Вчора, 18 лютого