передплата Українською | In English

№17, вересень 2009

Безпечне майбутнє краще, ніж похмуре минулеБезпечне майбутнє краще, ніж похмуре минуле

Поділитися:

Нині шляхами нашої держави колесять понад 10 мільйонів автомобілів. Проста арифметика свідчить, що за кермом кожен четвертий українець. Серед престижних іномарок чимало й автомотлоху, вчасно скинутого ситим Заходом за безцінь, як за європейськими мірками, бідним українцям. У транспортних потоках нема-нема та й натрапляєш на латані-перелатані «Жигулі» та «Москвичі». Ці своєрідні символи колишнього радянського «достатку» також не тільки забруднюють атмосферу, а й реально загрожують іншим водіям та пішоходам. Такий «автокалейдоскоп» зустрінеш хіба ще на бездоріжжі
африканських держав.

 

Депутати Херсонської обласної ради звернулися до Верховної Ради та Кабінету Міністрів із вимогою відмінити чинну нині нормативно-правову базу з процедури проходження технічного огляду колісних транспортних засобів. На їхню думку, після прийняття Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення регулювання у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху» та низки постанов уряду з цього питання «процедура державного технічного огляду транспортних засобів суттєво ускладнилась або взагалі стала неможливою».

Насамперед через те, вважають вони, що до проведення техогляду нині залучені суб’єкти господарювання. «Процес надання повноважень на проведення техогляду суб’єктам господарювання надто складний, потребує значних технологічних та фінансових витрат, у результаті акредитованих пунктів для техогляду недостатньо, а їхнє місце розташування значно віддалене від служб ДАІ, де проходить другий етап оформлення результатів проведення техогляду», – вказується у зверненні.

Депутати стверджують, що новий порядок проведення техогляду фактично унеможливив його для сільських мешканців: «Власник транспортного засобу вимушений їхати до обласного центру чи дізнаватися про місце розташування найближчого акредитованого для проведення техогляду пункту, а це 200–300 кілометрів; у вказаних пунктах створюються великі черги, в результаті, подолавши значну відстань, власник машини не має жодної гарантії, що пройде техогляд у день приїзду».

У зверненні депутатів також зазначено, що надання суб’єктам господарювання права проведення техоглядів призвело до того, що його вартість досить часто є економічно не обгрунтованою і безпідставно завищеною.

«В умовах економічної кризи та існуючих у державі нинішніх розмірів зарплат і пенсій зміни законодавства про техогляд зробили його практично неможливим для пересічних громадян України», – резюмують у зверненні депутати Херсонської обласної ради.

Можна було б іще поіронізувати над самими собою. Але тут не до жартів: щороку в Україні реєструють майже 1,5 тис. ДТП, скоєних через технічну несправність транспортних засобів. Але водночас гинуть і травмуються учасники дорожнього руху. Наприклад, торік статистика ДАІ зафіксувала 1200 аварій, у яких 51 особа загинула і 336 зазнали тілесних ушкоджень. Звичайно, на загальному фоні аварійності в Україні ці показники не вражають. Але ж ідеться про людські життя та долі.

Щорічний технічний огляд колісних транспортних засобів якраз і передбачає комплекс заходів державного контролю за їх технічним станом та правомірністю експлуатації. Порядок проведення державного технічного огляду колісних транспортних засобів затверджено Постановою Кабінету Міністрів України № 606 від 9 липня 2008 року. Хочу наголосити, що запроваджений порядок проведення техогляду значно відрізняється від установленого раніше. Відтепер перевірку технічного стану транспортного засобу здійснюють суб’єкти господарювання в пунктах технічного контролю. Власникові автомобіля або уповноваженій ним особі видається протокол перевірки технічного стану транспортного засобу. Після цього машину у визначені терміни подають для техогляду в підрозділ ДАІ за місцем постійної або тимчасової реєстрації засобу.

Безумовно, запровадження в правове поле тих чи інших застережень, обмежень або зміна механізму їх регулювання завжди викликають дискусії щодо й підтримки, і неприйняття певних положень. Піддано критиці й згадану постанову уряду. Та переважна більшість негативних відгуків опонентів на законодавчі нововведення зосереджена насамперед на ускладненості нової процедури проведення технічного огляду або навіть на його неможливості. Однак у цьому разі так звану складність плутають із можливістю високоякісного встановлення з допомогою найсучаснішого діагностичного обладнання відповідності конструкції, обладнання та технічного стану транспортних засобів вимогам законодавства у сфері безпеки дорожнього руху, нормам екологічної безпеки та виконання інших завдань державного технічного огляду.

Справді, за колишнього механізму проведення технічного огляду підрозділи ДАІ були не в змозі забезпечити якісну технічну діагностику транспортних засобів через відсутність належного бюджетного фінансування і, як наслідок, неможливість закупівлі відповідного сучасного обладнання. Крім того, правоохоронний орган монопольно зосереджував у своїх руках цю діяльність, що нині дозволена  іншим суб’єктам господарювання.

Такий монополізм як не узгоджується із чинною міжнародною нормативною базою, так і суперечить вітчизняній концепції адміністративно-правової реформи, де виокремлено систему адміністративних послуг, які держава надає шляхом делегування певних функцій суб’єктам господарювання насамперед з метою створення конкурентних засад у цій сфері та запобігання виникненню умов для дії корупційних схем у владних структурах.

По-друге, опоненти згаданого нормативно-правового акта звертають увагу на значне віддалення пунктів технічного контролю, роботу яких забезпечують суб’єкти господарювання, від безпосереднього споживача таких послуг. Це твердження не відповідає дійсності. Скажімо, вже сьогодні, на початковому етапі проведення ТО, мережа таких пунктів у Херсонській області є у 18 територіально-адміністративних регіонах.

Так скажіть, будь ласка, вигідніше працювати з більшою кількістю господарських суб’єктів чи з обмеженим колом державних службовців, яких із року в рік дедалі меншає? Як для нашого об’єднання автомобілістів, то це додатковий крок назустріч його членам, оскільки вони цілковито реалізують свої права, закріплені в статуті Всеукраїнської спілки автомобілістів.

По-третє, досить часто увага звертається на можливості зловживання суб’єктами господарювання монопольним становищем на ринку, необґрунтоване завищення ними вартості послуг тощо. Але сьогодні ніхто не відміняв нормативної бази в сфері забезпечення добросовісної конкуренції серед суб’єктів господарювання, та й уряд прийняттям низки нормативних актів у цій сфері, зокрема згаданого вже «Порядку здійснення державного контролю за дотриманням уповноваженими суб’єктами господарювання вимог до проведення перевірки технічного стану колісних транспортних засобів під час державного технічного огляду», створює механізми координації та контролю за здійсненням такої діяльності.

По-четверте, опоненти акцентують увагу на значному підвищенні вартості проходження державного технічного огляду, що, мовляв, досить відчутно вдарить по кишені пересічного автомобіліста. Такі судження дещо перегукуються з одним з останніх «витворів» керівника центрального правоохоронного відомства стосовно цілковитої відміни проведення техогляду на час фінансової кризи. Тоді за такою логікою слід згорнути всі державні регуляторні програми й відповідним інституціям впасти в сплячку до кращих часів, а люди хай живуть, як можуть, і, як наслідок, збільшується масив людських втрат на шляхах України. Ось це аж ніяк не може бути прийнятним, а скорегувати слід саме державну контролювальну функцію у цьому питанні, зокрема й у ціноутворенні.

Ну і, нарешті, хочу коротко зупинитися ще на деяких, на мою думку, перевагах нового порядку проведення державного технічного огляду, яких опоненти чомусь не помічають. Насамперед завдяки введенню в цю процедуру акредитованих суб’єктів господарювання створюються додаткові робочі місця. Паралельно істотно розвантажуються підрозділи ДАІ з їхніми мізерними штатами на відповідний регіон, у результаті останні можуть більше уваги приділяти питанням профілактики аварійності та злочинності на автотранспорті.

Ще одна важлива деталь: саме діагностування транспорту створює перепони для експлуатації  технічно несправних засобів. Водночас така процедура проведення державного технічного огляду дає можливість виявляти факти незаконного використання власниками транспортних засобів спеціального обладнання, запобігає іншим порушенням норм і стандартів у сфері безпеки дорожнього руху.

Вважаю, що слід жити й працювати, рішуче відкидаючи «совкові» стереотипи. Оскільки наша держава визначила пріоритетним напрямом розвитку адаптацію всіх сфер життєдіяльності і, звісно, законодавчої бази до реалій європейського простору, то, зробивши перший рішучий крок, треба робити не менш рішуче й наступний. Тоді ми справді наведемо лад у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху. Адже безпечне майбутнє завжди краще від похмурого минулого.

--------
Цифри

На прохання редакції Департамент ДАІ МВС України надав відомості про суб’єктів господарювання, уповноважених на перевірку технічного стану транспортних засобів під час державного технічного огляду. До спеціального реєстру станом на 1 вересня нинішнього року внесено 771 суб’єкт за мінімальної потреби 617. Надано дозволи на зазначену діяльність 749 суб’єктам господарювання.

У Херсонській області 23 суб’єкти господарювання (за мінімальної потреби 21) уже пройшли атестацію та одержали дозволи на проведення ТО. Поки що неспроможні стовідсотково виконувати таку функцію через значний брак відповідних суб’єктів господарювання у Дніпропетровській, Миколаївській, Одеській, Тернопільській, Харківській, Хмельницькій областях та у столиці нашої держави.

За інформацією департаменту, Кабінет Міністрів України підготував проект постанови, якою передбачається у тих регіонах, де бракує суб’єктів господарювання, дати дозвіл на проведення ТО підрозділами ДАІ, які відповідно укомплектовані  діагностичним обладнанням. Передбачається, що цю функцію Державтоінспекція виконуватиме до 1 липня 2010 року.

Автор: Анатолій Опихайленко

Коментарі

Заповніть поля відмічені червоним!

Додати коментар

Увійдіть в систему, використовуючи аккаунт соціальної мережі:
Коментар:

Поля відмічені *(зірочкою) обов'язкові для заповнення.

Плакат - брат барикад

Архів журналу Віче

Віче №15/2016 №15
Реклама в журналі Інформація авторам Передплата
Останні новини

«Оцінювальная мафія» збирає гроші для просування законопроекту № 2047 Вчора, 14 жовтня

Могеріні назвала задовільними плани Києва щодо Донбасу і реформ Вчора, 14 жовтня

У Жеваго заявили, що жодних "юридичних повідомлень" він не отримував Вчора, 14 жовтня

Новини 11 жовтня: про іноземців на ринку землі, нову посаду Вітренка, тіньову економіку 12 жовтня

Зеленський підписав один з ключових законів для "промислового безвізу" з ЄС 11 жовтня

ЄС обговорить відповідь на дії Туреччини в Сирії, можливі санкції 11 жовтня

Розкрадання мільйонів з "Укрзалізниці": Суд заарештував майно екс-депутата Іщенка 11 жовтня

Прем’єри Ірландії і Британії заявили про позитив щодо Brexit: угода можлива до 31 жовтня 11 жовтня

Фаріон: Українці програють через те, що постійно орієнтуються на чужинця 11 жовтня

Болгарія підписала угоду з Грецією для скорочення повної газової залежності від РФ 10 жовтня