№5, березень 2009

Проблеми – не новина

Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні» встановлено, що місцеві бюджети мають бути достатніми для виконання органами місцевого самоврядування наданих їм повноважень і забезпечення населення послугами не нижче рівня мінімальних соціальних потреб.
Завдяки консолідованим зусиллям усіх гілок влади в Чернівецькій області місцеві бюджети за останні три роки успішно виконано. Наша область посідає провідне місце в державі за рівнем освоєння субвенцій та внутрішніх інвестицій. Спираючись на цілковиту підтримку територіальних громад, Буковинський край перетворено на будівельний майданчик, на якому зводять нові житлові будинки, промислові об’єкти, школи та дитячі садки, сільські ФАПи й амбулаторії, заклади торгівлі, туризму та сфери обслуговування.

Для зменшення впливу світової фінансово-економічної кризи на розвиток економіки краю та на виконання бюджетів усіх рівнів сесією Чернівецької облради прийнято рішення «Про затвердження Концепції формування місцевих бюджетів Чернівецької області на 2009 рік» і «Про регіональні заходи з посилення фінансово-бюджетної дисципліни та мінімізації негативного впливу світової фінансової кризи на економіку області».

Проте ці заходи не можуть розв’язати низки загальних  проблем формування видаткової частини бюджетів. Зокрема, недосконалого порядку формульного розрахунку видатків, який  використовується під час визначення міжбюджетних трансфертів і не враховує відмінності наявної мережі бюджетних установ, що склалася історично. Обсяги видатків, які визначаються місцевим бюджетам, виходячи з кількості населення або одержувачів послуг, не задовольняють сповна їхніх потреб.

Іншим чинником, що призводить до незабезпечення ресурсами делегованих державних повноважень, є неадекватність визначення фінансового нормативу бюджетної забезпеченості. Фактично рішення про обсяги фінансування зобов’язань держави та місцевого самоврядування приймаються без урахування реальної вартості виконання зобов’язань. Щорічно відбувається збільшення на певні відсотки ресурсу місцевим бюджетам, здійснюється розподіл видатків за функціями без пояснення, чому саме такий (а не менший або більший) обсяг потрібен для здійснення повноважень органів місцевого самоврядування в певній галузі. Така система не забезпечує повною мірою надання та поліпшення якості суспільних послуг, бо майже 85 відсотків усіх бюджетних коштів спрямовується на оплату праці.

Необхідно, щоб нормативи бюджетної забезпеченості формувалися на основі стандартів надання соціальних послуг, які держава може гарантувати. Існування таких стандартів передбачено Законом України «Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії», ухваленим іще в жовтні 2000 року. Однак їх, окрім деяких застарілих галузевих норм, і досі не існує.

Щодо проблемних питань, вирішення яких потребує внесення змін до закону про Державний бюджет України на 2009 рік, то це:  необхідність збільшення нормативу бюджетної забезпеченості по галузях соціально-культурної сфери та органах місцевого самоврядування; стимулювання місцевих бюджетів; забезпечення фінансовим ресурсом утримання органів місцевого самоврядування та органів виконавчої влади на місцях; необхідність надання з держбюджету цільових коштів для реалізації  державних програм з: фінансування добудови Дністровської ГАЕС, проведення протипаводкових та протизсувних заходів, створення інфраструктури рекреаційного розвитку Карпатського регіону, фінансування проектів транскордонного співробітництва Єврорегіону «Верхній Прут» для розвитку транспортно-комунікаційної інфраструктури на рівнях транс’європейських коридорів та місцевих сполучень.

Із часу прийняття Бюджетного кодексу у сфері формування місцевих бюджетів визріла низка гострих проблем. Це, зокрема, недостатність дохідної бази й висока дотаційність місцевих бюджетів; неефективна система розподілу загальнодержавних податків; надмірна централізація коштів на державному рівні (галузевими міністерствами); відсутність стимулів у місцевих органів влади в додатковому одержанні доходів.

Настав час їх розв’язувати…

Автор: Тамара СЕМЕНОВИЧ

Архів журналу Віче

Віче №4/2016 №4
Реклама в журналі Інформація авторам Передплата
Останні новини

У Польщі кажуть, що готові допомогти Україні повернути чоловіків призовного віку Сьогодні, 25 квітня

Глава МЗС Польщі: Росія бреше про польські плани анексувати частину України Сьогодні, 25 квітня

Євродепутати просять владу Австрії вплинути на Raiffeisen щодо його бізнесу в Росії Сьогодні, 25 квітня

Макрон захищає свою позицію про створення "стратегічної двозначності" для Росії Сьогодні, 25 квітня

Білий дім визнав, що через затримку з допомогою Україна втратила Авдіївку Сьогодні, 25 квітня

Голова МЗС: Лише військової допомоги США недостатньо для перемоги над Росією Вчора, 24 квітня

Глава Пентагону поговорив з грецьким колегою на тлі публікацій про тиск щодо Patriot для Києва Вчора, 24 квітня

Держдеп США згадав телемарафон у звіті щодо порушень прав людини Вчора, 24 квітня

Рекордна партія зброї з Британії, новини щодо допомоги США, МЗС обмежує "ухилянтів": новини дня Вчора, 24 квітня

Зеленський і Сунак обговорили найбільший військовий пакет від Британії 23 квітня