№5, березень 2009

Проблеми – не новина

Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні» встановлено, що місцеві бюджети мають бути достатніми для виконання органами місцевого самоврядування наданих їм повноважень і забезпечення населення послугами не нижче рівня мінімальних соціальних потреб.
Завдяки консолідованим зусиллям усіх гілок влади в Чернівецькій області місцеві бюджети за останні три роки успішно виконано. Наша область посідає провідне місце в державі за рівнем освоєння субвенцій та внутрішніх інвестицій. Спираючись на цілковиту підтримку територіальних громад, Буковинський край перетворено на будівельний майданчик, на якому зводять нові житлові будинки, промислові об’єкти, школи та дитячі садки, сільські ФАПи й амбулаторії, заклади торгівлі, туризму та сфери обслуговування.

Для зменшення впливу світової фінансово-економічної кризи на розвиток економіки краю та на виконання бюджетів усіх рівнів сесією Чернівецької облради прийнято рішення «Про затвердження Концепції формування місцевих бюджетів Чернівецької області на 2009 рік» і «Про регіональні заходи з посилення фінансово-бюджетної дисципліни та мінімізації негативного впливу світової фінансової кризи на економіку області».

Проте ці заходи не можуть розв’язати низки загальних  проблем формування видаткової частини бюджетів. Зокрема, недосконалого порядку формульного розрахунку видатків, який  використовується під час визначення міжбюджетних трансфертів і не враховує відмінності наявної мережі бюджетних установ, що склалася історично. Обсяги видатків, які визначаються місцевим бюджетам, виходячи з кількості населення або одержувачів послуг, не задовольняють сповна їхніх потреб.

Іншим чинником, що призводить до незабезпечення ресурсами делегованих державних повноважень, є неадекватність визначення фінансового нормативу бюджетної забезпеченості. Фактично рішення про обсяги фінансування зобов’язань держави та місцевого самоврядування приймаються без урахування реальної вартості виконання зобов’язань. Щорічно відбувається збільшення на певні відсотки ресурсу місцевим бюджетам, здійснюється розподіл видатків за функціями без пояснення, чому саме такий (а не менший або більший) обсяг потрібен для здійснення повноважень органів місцевого самоврядування в певній галузі. Така система не забезпечує повною мірою надання та поліпшення якості суспільних послуг, бо майже 85 відсотків усіх бюджетних коштів спрямовується на оплату праці.

Необхідно, щоб нормативи бюджетної забезпеченості формувалися на основі стандартів надання соціальних послуг, які держава може гарантувати. Існування таких стандартів передбачено Законом України «Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії», ухваленим іще в жовтні 2000 року. Однак їх, окрім деяких застарілих галузевих норм, і досі не існує.

Щодо проблемних питань, вирішення яких потребує внесення змін до закону про Державний бюджет України на 2009 рік, то це:  необхідність збільшення нормативу бюджетної забезпеченості по галузях соціально-культурної сфери та органах місцевого самоврядування; стимулювання місцевих бюджетів; забезпечення фінансовим ресурсом утримання органів місцевого самоврядування та органів виконавчої влади на місцях; необхідність надання з держбюджету цільових коштів для реалізації  державних програм з: фінансування добудови Дністровської ГАЕС, проведення протипаводкових та протизсувних заходів, створення інфраструктури рекреаційного розвитку Карпатського регіону, фінансування проектів транскордонного співробітництва Єврорегіону «Верхній Прут» для розвитку транспортно-комунікаційної інфраструктури на рівнях транс’європейських коридорів та місцевих сполучень.

Із часу прийняття Бюджетного кодексу у сфері формування місцевих бюджетів визріла низка гострих проблем. Це, зокрема, недостатність дохідної бази й висока дотаційність місцевих бюджетів; неефективна система розподілу загальнодержавних податків; надмірна централізація коштів на державному рівні (галузевими міністерствами); відсутність стимулів у місцевих органів влади в додатковому одержанні доходів.

Настав час їх розв’язувати…

Автор: Тамара СЕМЕНОВИЧ

Архів журналу Віче

Віче №11/2016 №11
Реклама в журналі Інформація авторам Передплата
Останні новини

Литва допоможе Україні із газопостачанням взимку Вчора, 05 листопада

Латвія передасть Україні ще 21 бронетранспортер Patria Вчора, 05 листопада

Демократи перемогли на перших великих виборах другого терміну Трампа Вчора, 05 листопада

ЗМІ: Бельгія і Єврокомісія проведуть кризову зустріч на тлі суперечностей щодо росактивів Вчора, 05 листопада

5 Критичних Помилок При Нанесенні Декоративної Штукатурки Взимку: Як Уникнути Тріщин та «Обвалу» Вчора, 05 листопада

Норвегія виділить $7 млрд на оборонні потреби України у 2026-му 04 листопада

Німеччина передала Україні дві системи Patriot 04 листопада

ЗМІ: Німеччина додасть ще 3 млрд євро на підтримку України у 2026 році 04 листопада

Ukraine Facility: в ЄС схвалили надання Україні понад 1,8 млрд євро 04 листопада

Зеленський каже, що просив Трампа вплинути на Орбана щодо вступу України у ЄС 04 листопада