№21, листопад 2008

Колекціонування – робота душі й серцяКолекціонування – робота душі й серця

Анатолій Іванович Можаровський каже, що в його крові й душі намішана доволі неоднозначна спадковість роду Можаровських-Можайських. На початку XVII століття вони зірвалися з вотчинних можайських земель, приєднавшись зі своєю дружиною до польського війська Лжедмитрія. А потім змушені були перебратися на Волинь, де ще два століття вели нескінченні війни з Литвою, доки нарешті родинне гніздо не було остаточно зруйноване семитисячним військом ландскнехтів, поранені й полонені чоловіки вбиті в сусідньому лісі, а жінки й діти віддані литовцям у кріпацтво.

Можливо, саме через цю свою спадковість розмову про антикваріат та старовинні картини Анатолій Іванович починає здалеку. Із того, що Бог створив людину з єдиною метою – збільшення творчого потенціалу цього світу. Бо саме в творчій сутності людини криється зміст виразу «за образом та подобою». З того часу, коли людство вигадало кам’яні знаряддя й стало вишкрябувати на стінах печер символічні зображення оленів, ведмедів та мамонтів, починає свій відлік світотворча сутність людства.

Однак природна схильність людини до творчості й краси завжди мала, як Місяць, світлий і темний боки. Світло бачиться в самозреченні істинного творця, що готовий офірувати багато чим, іноді й життям в ім'я творення краси. А темнота – в помислах князів, котрі, як у відомому фільмі Андрія Тарковського, наказували виколювати очі майстрам, щоб вони більше не створювали прекрасних церков і палат сусідам. Сьогодні ж ця диявольська темнота криється за усміхненими обличчями торговців картинами, які переконують вдів і дітей художників, що  творіння  їхніх батьків  не варті ламаного шеляга, а потім перепродують їх на аукціонах (де, до речі, купується чимало підробок). Темнота – в замисленості експертів, що створюють рейтинги художників, де, скажімо, Кандинський оцінюється нарівні з Рембрандтом. Чи – у зарозумілості авторів списку сотні світових геніїв, де наш художник Іван Марчук сусідить із Біллом Гейтсом та Осамою бен Ладеном. І коли хтось каже, що як надійні інвестиції треба купувати картини Марчука, хочеться відповісти, що, можливо, надійніше вкласти мільйони доларів в особисті речі Білла Гейтса або ж «калашник» Осами.

Творці таких рейтингів не замислюються над тим, що своєю діяльністю зводять мистецтво до рівня попси, в якій усе розподілене за кількістю золотих дисків і рядків у хіт-парадах. Тому саме поняття інвестицій в антикваріат чи старовинні картини нездорове, бо це надто диявольська гра – купувати картини лише для того, аби завтра продати вдесятеро дорожче. За це будь-яка людина буде раніше чи пізніше жорстоко покарана провидінням. А вкладати гроші у витвори мистецтва можна, керуючись критерієм духовності та власним відчуттям. Необхідно вслухатися в себе й визначати: чи буде радісніше від того, що ця картина висітиме в твоїй кімнаті або галереї? Треба слухати серцем.

Про себе Анатолій Іванович розповідає неохоче. Каже, що з дитинства бігав по музеях та галереях, вглядаючись у картини. Позаяк у юності мешкав у будинку письменників на нинішній вулиці Богдана Хмельницького, то був знайомий із багатьма відомими літераторами, які давали підзаробити передруком рукописів або дрібними послугами. Від спілкування з яскравими особистостями залишилося відчуття, що мистецтво – недосяжна вершина буття, поруч із якою можна поставити лише красу природи. Та коли, заробивши якісь гроші бізнесом, почав купувати витвори мистецтва, дуже швидко зрозумів: так звані дилери й торгівці картинами займаються бізнесом, побудованим на ошукуванні людей. І досить часто доводилося купувати підробки (хоча душа підказувала, де справжня краса). Тому багато разів кидав цю справу й повертався до неї, доки остаточно не вирішив керуватися лише власними знаннями, інтуїцією та голосом душі. Бо справжнє колекціонування – це величезна робота душі й серця, коли наявність грошей аж ніяк не найголовніша річ.

При цьому Анатолій Іванович посилається на Миколу Реріха, котрий у своєму житті знав двох справжніх колекціонерів. Один із них – багатий купець Третьяков, що створив відому галерею, другий – царський службовець Голенищев-Кутузов, людина не без імені й титулів, але яка не могла похвалитися значними статками. По смерті обох виявилося: колекція Голенищева-Кутузова нічим не гірша за «третьяківку», бо він відкривав невідомих художників.

Спілкування з мистецтвом повинно відбуватися на ще не осягнутому наукою генетичному чи духовному рівні. Це як любов до жінки. Побачив чоловік дівчину й закохався. Хоч не знає, чому, адже вродливих жінок багато, та саме цю він відчуває душею. Те ж стосується й природи, якихось місцин, де відчуваєш єднання зі всесвітом та всеосяжну красу цього світу. Але це питання внутрішньої культури й злагоди людини з власним єством, до яких треба пройти довгий і непростий шлях. І ще. Нам усім слід  частіше спрямовувати погляд у небо, до істинної краси, притаманної природі, картинам, віршам, справжній музиці та іншим, не пояснюваним з погляду обивательської логіки витворам богоподібного людського духу.

Автор: Ігор МАЛЕНЬКИЙ

Архів журналу Віче

Віче №4/2016 №4
Реклама в журналі Інформація авторам Передплата
Останні новини

Зеленський і Сунак обговорили найбільший військовий пакет від Британії Сьогодні, 23 квітня

Знайти в США зброю для України на всю суму допомоги ЗСУ може бути проблемою – посол Сьогодні, 23 квітня

Туск: Польща не передасть Patriot Україні, але допоможе іншими засобами Сьогодні, 23 квітня

Кулеба пояснив, чому консульства України зупинили надання послуг чоловікам мобілізаційного віку Сьогодні, 23 квітня

Зеленський заявив про домовленість щодо ATACMS для України Сьогодні, 23 квітня

Тонкощі використання клейових сумішей для армування плит пінополістиролу Сьогодні, 23 квітня

Союзники назвали дату нової зустрічі щодо зброї для ЗСУ у форматі "Рамштайн" Вчора, 22 квітня

Кулеба розказав міністрам ЄС, що ще є можливість запобігти гіршим сценаріям Вчора, 22 квітня

Норвегія приєднається до ініціативи з забезпечення України засобами ППО Вчора, 22 квітня

Громадяни Словаччини зібрали вже понад 3 млн євро на снаряди для України Вчора, 22 квітня