№13, липень 2006

Двісті миттєвостей щастя

Киянка Зоя Чегусова – автор книжки, що перевернула уявлення про нашу країну



Відомий мистецтвознавець, Президент Української секції Міжнародної асоціації арт-критиків Зоя Анатоліївна Чегусова віднедавна ще й лауреат Національної премії України імені Тараса Шевченка. Й, до речі, саме завдяки цій книжці.

Найважливішу в нашій державі премію їй присудили за унікальну своєю невичерпною наповненістю й красою працю. До створення альбому-каталогу «Декоративне мистецтво України кінця ХХ століття. 200 імен» дослідницю привела дорога довжиною в три роки. А втім, усе її неспокійне життя.

Чотирикілограмовий фоліант – родич навіть не довідника, а багато ілюстрованої енциклопедії. Алфавітний принцип побудови «працює» в кожному розділі: художня кераміка, скло, текстиль, метал, обробка дерева та лозоплетіння. Дивовижний грандбук насичений роботами й академіків, й митців-початківців з абсолютно різними художніми уподобаннями.

У цьому неосяжному вулику полістилізму на рівних мешкають традиціоналісти, постмодерністи, авангардисти й ті, для творчості кого поки що не придумано термінів.

– Зоє Анатоліївно, Шевченківська премія за мистецтвознавчу працю – випадок геть винятковий...

– Останнього разу мистецтвознавець удостоювався такої честі ще, здається, за радянських часів. Звичайно, коли робила книжку, не думала про жодні нагороди. Альбом-каталог побачив світ 2002 року. І лише після цього Львівська національна академія мистецтв висунула мою роботу на здобуття премії. Львів, до слова, – альма-матер декоративно-прикладного мистецтва.



– Як зародилася ризикована думка глобально «розкрутити» проект, що стосується саме цієї гілки художньої творчості?

– Свого часу колеги запросили мене взяти участь в акції «Мистецтво України ХХ століття». Задіяли 13 кураторів за різними творчими напрямами. І ось у каталозі, що вийшов у контексті події, частка «прикладників» виявилася вельми неістотною. Бо ж завжди вважалося, що декоративно-прикладне мистецтво другопланове. Я розізлилася, що не можу вмістити в тому виданні всіх вартісних персонажів з їхніми роботами, й вирішила створити окрему книжку. Ідея-фікс так мене захопила! Плекала свою мрію від 1998 року. Я мала показати світові це мистецтво, адже приблизно із середини 80-х воно перетворилося на дивовижно яскраве, багатогранне явище. Не менш цікаве та складне, ніж живопис або скульптура. Ставлення до декоративно-прикладного напряму як до ремесла, «ложек-поварешек», кардинально змінилося.



– Підкуповує високий художній рівень творів, побачених в альбомі-каталозі.

– Бо ж це професіонали! Мистецтва кераміки, скла, текстилю, ювелірного вони навчалися в найкращих вузах України, Петербурга та Москви. Ці художники мають, мені здається, геть інше, ніж у народних майстрів, мислення. Річ не в тім, що воно ліпше або гірше, – просто інше. Специфіка народного мистецтва – в традиційності, в дотримуванні канонів. А механізм професійного – дещо зворотний: креативність, новаторство, нетрадиційність підходу до матеріалу. Копіювання у профі вважається епігонством, а тим часом для народних майстрів обов'язкове наслідування певних орнаментальних і композиційних схем, передача з покоління в покоління ідеальних символів. Хоча за використовуваними матеріалами ті й ті дуже близькі. Й професіонали, звісно, шанують та вивчають народне мистецтво, його семантику.



– У виданні трапляються імена уславлені, але чимало й невідомих. Скажіть, для митця таке видання – чи не місток до слави?

– Відомий західний арт-дилер Нортон Додж назвав три критерії, необхідні для того, щоб художника вважали таким, що відбувся. Перший –наявність його творів у престижних музеях світу. Другий – критичні статті в солідних виданнях. І третій – купівля робіт колекціонерами. Проектуючи ці висновки на вітчизняну ситуацію, я добирала митців, роботи яких перебувають у галереях, колекціях. Плюс для мене істотний фактор активної творчості впродовж останнього десятиріччя. Найбільше цікавили майстри, що брали участь у національних та міжнародних виставках. І це, можливо, найголовніше в біографії художника. Адже наші музеї, не маючи коштів у 90-ті роки, на жаль, не могли купувати роботи. Я щаслива, що моя книжка стала першим панорамним висвітленням цього явища. І хай представлені тут твори й не придбано провідними музеями планети, художники брали участь у багатьох експозиціях світового значення. Парадокс: у ті роки, коли держава їх не підтримувала зовсім, митці самостійно вирушали на міжнародні конкурси-виставки та гідно представляли Україну. Отримували призи. І ось тепер художники закаталогізовані, а отже, будь-яка пристойна галерея в будь-якій цивілізованій країні сприйматиме їх серйозно, побачивши таке вражаюче видання.



– Чула, що ви зі своїм проектом побували у Франції.

– 2004 року поїхала туди з доповіддю. У рамках святкування 50-річчя вступу України до ЮНЕСКО проводилися виставка та конференція, присвячені нашій країні й зокрема декоративному мистецтву. Європа взагалі скучила за рукотворними роботами. Для французів усе це виявилося аж надто неочікуваним. Музейників та галерейників здивував наш текстиль, сучасний батик. У них там більше розвивається скло. Ще гобелени виробляють на королівській мануфактурі (щоправда, там нині працюють японці)... Передусім для мене цей вояж був корисний усвідомленням: наше мистецтво рухається в європейському руслі.



– Однак про вельми нецивілізований стан нашого арт-ринку краще мовчати...

– Створюючи цю книжку, ми думали й про те, щоб пустити її в кола заможних людей. Альбом-каталог виховує потенційного споживача, показує: ось воно, мистецтво, що в нього можна вкладати гроші. Та спочатку воно радує око, стає в домі необхідним елементом твого середовища, прикрашає інтер'єр. Інвестувати в сучасне мистецтво менш ризиковано, ніж, приміром, в антикваріат. До того ж покупець розуміє, що років за 10–20 роботи виростуть у ціні.



– Подивилася ілюстрації в книжці та припустила: мабуть, у вас удома велика колекція...

– У мене колекція стихійна. Системи немає. Живопис, кераміка... Ось прийдете до мене й усе побачите. До речі, про арт-ринок. 1985 року ми з чоловіком гуляли Андріївським узвозом та купили там роботу Наталки Герасименко, підтримали молоду художницю. Тепер Наталя відома, і ця її робота вже коштує не 50 карбованців, а значно дорожче.



– Зоє Анатоліївно, а чи можна спрогнозувати сплеск уваги до декоративно-прикладного мистецтва – бодай такий, що час від часу переживає, скажімо, живопис?

– У мене є ідея, до якої ревниво ставляться деякі мої колеги. Ось якби створити музей сучасного декоративного мистецтва! Це була б справжня перлина нашої країни. Тоді багато людей закохалися б у цю творчість. Для того, щоб була увага, потрібен музей. Ось вам історія на цю тему. 2003 року мене запросили до РНБОУ, до Євгена Марчука. «Вам усе пояснять», – сказав голос у слухавці. Думаю: в чому річ? Виявляється, Євген Кирилович покликав до себе, щоб подякувати за книжку. Коли українська делегація була на переговорах у США, наш альбом-каталог подарували Кондолізі Райс. Вона щиро захопилася побаченим й, кажуть, навіть коли їй зателефонував президент, ще деякий час переглядала альбом і лише потім пішла до телефону. А ще, кажуть, ця наша книжка перевернула уявлення іноземців про Україну – зрозуміло, на краще.



– Відчуття людини, що її праця затребувана за максимумом?

– У мене є улюблена фраза: ми збільшуємо своє щастя тією мірою, якою розділяємо його з іншими. Це мій девіз протягом останніх 30 років. Отже, завдяки цій величезній праці я збільшила своє щастя у 200 разів. Я розділила його з усіма цими людьми. І вони також стали щасливі.

Автор: Ольга КЛЕЙМЕНОВА

Архів журналу Віче

Віче №5/2016 №5
Реклама в журналі Інформація авторам Передплата
Останні новини

Британія призначить спецпредставника для нарощування виробництва зброї – голова МЗС Вчора, 04 травня

Британська зброя для ударів по Росії, Італія передасть ППО Україні, тиск на Гаагу: новини дня Вчора, 04 травня

Лондон дозволив ЗСУ бити британською зброєю по цілях в РФ – Reuters 03 травня

Як перевозити великогабаритні вантажі у Львові: комплексний підхід 03 травня

Вибір освітлювальних приладів для дитячих 03 травня

У Сербії затвердили новий уряд із проросійським віцепрем'єром під санкціями США 03 травня

ЗМІ: Шольц і Макрон проведуть неофіційну вечерю в Парижі напередодні візиту Сі 02 травня

Кулеба розповів, яку стратегію щодо України порадив би Білому дому 02 травня

Болгарія викликала посла Хорватії через слова президента, який назвав її "дном" 02 травня

Силовий сценарій у Грузії, дозвіл бити по Росії, у Фіцо допомогли людині Медведчука: новини дня 02 травня