№17, вересень 2007

Кому дошкуляє реформа ЖКГ?Кому дошкуляє реформа ЖКГ?

Вітчизняну реформу ЖКГ, як відомо, ініціювала держава. І потрібна вона передовсім тим мільйонам українців, котрі мешкають у багато-квартирних будинках і хочуть почуватися в них насправді, як удома, – безпечно, зручно й комфортно. Та лише хотіти мало. Треба й самим братися за створення гідних умов для проживання. Адже громада, як відомо, – велика сила. А якщо ще й заручитися підтримкою влади, то їй до снаги й гори зрушити з місця. То чому б спільно не завершити реформування житлово-комунального господарства? Хто проти таких злагоджених дій: влада, громадськість, ЖЕКи чи нові об'єднання співвласників багатоквартирних будинків (ОСББ)? І як, зрештою, налагодити співпрацю?

Відповіді на ці та багато інших украй актуальних нині для нашого суспільства запитань намагалися знайти учасники «круглого столу» на тему «Дорожня карта» ЖКГ: як подолати монополізм та корупцію в галузі», зорганізованого в столиці держави Комунікаційною групою «ESG» і Всеукраїнською благодійною організацією «Інститут місцевого розвитку».

Серед головних причин, що заважають успішно виконувати фундаментальну загальнодержавну програму, учасники «круглого столу» назвали монополізм і корупцію в галузі. Щоправда, скепсис викликає рівень, на якому вгледів корупцію Міністр з питань житлово-комунального господарства України Олександр Попов. Він оприлюднив результати досліджень, проведених Міжнародним інститутом соціології. Вони свідчать, зокрема, що 36,6 відсотка населення за ремонт житла чи надання інших послуг платили добровільно, а 14,9 відсотка давали такі заохочення на вимогу майстрів ЖЕКів. Тож найкращою профілактикою корупційних дій, на переконання міністра, є реалізація на практиці ринкових механізмів у системі ЖКГ. «Якщо сьогодні ми маємо будинки, що перебувають на балансі ЖЕКів, і лише вони надають там послуги, то це, безперечно, монополізм, що нерідко провокує негативні ситуації. Тому ставимо за мету, щоб у майбутньому в нас з'явилися власники житла, які створять об'єднання співвласників багатоквартирного будинку (ОСББ) й надалі самі вирішуватимуть, хто має надавати їм послуги, за якою ціною тощо».

Про те, що сьогодні ЖКГ конче потрібна інша методика управління, в основі якої має бути горизонтальна ринкова система з дотриманням правил демократичного контролю і впливу споживачів комунальних послуг на місцеву владу, наголошував під час «круглого столу» голова відомої в Україні своєю активною позицією громадської організації «Харків'янин» Владислав Протас.

Він переконаний, що кондомініум, цей альтернативний бездіяльному ЖЕКу орган самоорганізації населення, дає людям можливість реалізувати своє право власності не лише на окрему квартиру, а й на будинок загалом. Саме тому місцева влада й старі управлінські структури ЖКГ усіляко перешкоджають утвердженню кондомініумів. Їх на сьогодні в Харкові створено близько 170. Головною проблемою в діяльності цих громадських об'єднань є відсутність ефективної пріоритетної політики міської влади щодо розвитку ОСББ як перспективної системи управління в житлово-комунальному господарстві.

Реформа житлово-комунального господарства нині вийшла на рівень проблеми національної безпеки, бо стосується практично кожної людини, заявив у своєму виступі голова Рівненської облдержадміністрації Віктор МатЧук. Реалізовувати її можна тоді, коли буде прийнято відповідний закон, розрахований не на один рік. Щоб у ньому були прописані джерела фінансування, напрями використання коштів і кінцевий результат.

До чинників, які сприяють корупції у галузі, керівник області передовсім відніс занадто ускладнену процедуру використання бюджетних коштів. Нинішній механізм тендерних закупівель нерідко просто унеможливлює прозоре використання грошей, щоб провести реконструкцію теплоцентралі, водоканалу чи ще чогось.

Як наслідок, констатував Віктор Матчук, через спеціально «затінену» схему держзакупівель у Києві осідають мільйонні кошти з державної скарбниці. Ось це і є корупція, яку потрібно якнайшвидше долати.

Учасники «круглого столу» звернулися до Кабінету Міністрів України з листом, у якому виклали конкретні пропозиції щодо оптимізації реформи ЖКГ. Головний акцент зроблено на вдосконаленні відповідної законодавчої бази, реорганізації системи управління ЖКГ, економічно обґрунтованій тарифній політиці, підтримці розвитку самоврядних інституцій у сфері житлово-комунального господарства.

Архів журналу Віче

Віче №7/2016 №7
Реклама в журналі Інформація авторам Передплата