№3, лютий 2006

Національна держава – і мета, і покликання

Тепер у засобах масової інформації, наукових виданнях, обговореннях за "круглим столом" і на науково-практичних конференціях нас намагаються переконати, що "час творення національних держав у їх класичному розумінні вже минув", що нині сама нація та її держава мають творитися на якісно інших засадах. В основу такого творення пропонується покласти не етнонаціональний (системний), а особистісний і політичний компоненти. Оскільки в час домінування глобалізаційних тенденцій у сучасному світі, на думку новітніх ідеологів, на місце етнонацій і національних держав приходять "політичні нації" і, відповідно, уніфіковані форми правової демократичної держави.

За такого концептуального підходу читачеві (слухачеві і т. д.) уже й самому нескладно дійти висновку, ніби національна держава – то вже анахронізм. Немає етнонації в її класичному розумінні – немає й потреби в національній державі. Індивід, особа, політико-економічні об'єднання – ось головні чинники творення. На місце етнонаціонального системного розвитку приходить свого роду соціально-політична броунада. Тож залишилося небагато: переконати в її відповідності саму Природу…

І чи не з легкої руки творців сучасної "політичної нації" Україна так відверто пішла шляхом копіювання, застосування не властивих для народу форм і методів творення? Нелогічний, суперечливий характер такої теорії нації стає очевидним, коли подивитися на неї крізь призму дії загальних законів людського буття і передовсім системності, цілісності розвитку та взаємодії його складників. Ще Г. Сковорода звертав увагу на неприпустимість у пізнанні цілого формувати судження про нього лише на підставі якогось одного з його складників. Нація як ціле одночасно є суб'єктом і політичного, і економічного, і правового, і культурного життя. То чому ж для її характеристики ми вибираємо лише один із компонентів – політичний?

Хоча національні держави існують уже багато років, проте теорія національної держави, як і сама нація, перебуває в постійному розвитку. Поглиблюються як універсальні, так і специфічні для кожного періоду й кожного народу форми розвитку. Новітня концепція національної держави звернена не тільки в минуле, а й у сучасне та майбутнє. Вона, відповідно, має враховувати й ті проблеми, з якими зіткнулося людство на межі ХХ–ХХІ століть, до речі, як і кожного попереднього історичного періоду, але неодмінно в контексті єдиного державотворчого процесу, даючи аргументоване пояснення і позитивним, і негативним тенденціям.

Ліберально-демократична концепція правової демократичної держави, що стала домінантною в останній третині ХХ століття, відіграла важливу роль у приверненні уваги до проблеми прав і свобод індивіда. Та, віддаючи перевагу розв'язанню проблеми рівності громадянських прав окремої людини, вона практично залишала поза увагою питання про рівність прав кожної нації і кожного народу, зокрема їх право на державне самовизначення, творення і реалізацію власної політики, культури, мови, освіти, віри тощо. При цьому таке ігнорування тепер із сфери світоглядної, уявної настійно намагаються перенести у сферу реального життя. Спроби уніфікації, застосування силових і економічних методів у насадженні власного бачення "демократичних" форм управління, розвитку економіки, культури, соціальних відносин, віри тощо в сучасному світі набувають загрозливих масштабів. Національна ж ідея як основа національного державотворення тим і відрізняється від ліберальної, що пропонує розв'язання проблеми рівності прав людей різних національностей на засадах рівного права – права на самостійний економічний, політичний і культурний розвиток.

Виступаючи провідником і захисником територіальної єдності, економічної, політичної, культурної цілісності нації і народу, гарантуючи розвиток саме національного ринку, збереження культури, духовності, національна держава не може не бути водночас і правовою, і демократичною, не захищати інтереси особи, її політичні права і свободи. Але щоб стати представником нації, захисником національних інтересів, вона має відтворювати у своїй структурі, принципах дії, у стратегії і політиці природо-соціальну сутність людини, нації, народу як цілісності.

Українознавство – коріння і крона

Саме такий підхід до побудови національної держави й висуває на перший план завдання пізнання в єдності природи України й самопізнання та самотворення української людини, нації, народу.

Коли ж виходити з того, що українознавство, як відомо, є наукою цілісного пізнання (самопізнання), творення й самотворення української людини, нації, народу, їх етнічної території (України) в усьому часо-просторовому їх вимірі, що досліджує сам феномен українства, закономірності, досвід та уроки його розвитку й прояву у визначальних сферах буття. Саме тому органічно єдиним має бути державотворчий процес і розвиток українознавства як цілісної системи науки, освіти, виховання, культури господарювання, організації та управління.

Тепер є всі підстави стверджувати, що це єдиний процес, своєрідна закономірність у розвитку українського народу, його держави й українознавства.

У ширшому розумінні самопізнання й самотворення бачиться взагалі як універсальна властивість людського розуму, його здатність до самовдосконалення й самореалізації.

Що ж дає, а точніше, може дати українознавство будівничим національної держави в Україні? Насамперед теоретико-методологічну візію на природо-соціальну сутність української людини, нації, народу, розуміння обумовленості їх розвитку природо-соціальною заданістю.

Від Платона й Аристотеля до Г. Сковороди, Г. Гегеля та І. Канта, К. Маркса й М. Бердяєва у філософсько-світоглядних основах буддизму і християнства, у цілісній науці самопізнання людина, проекція її майбутнього розглядається не інакше як на засадах єдності окремого й загального. У такій логіці людина постає як продукт своєї суспільної природи. Тільки в природо-соціальній єдності людського буття, в суспільній природі людини розумної маємо шукати засоби самореалізації і індивіда, і особи, і спільноти, і людської сутності як такої. Тож не в протиставленні індивіда (його особи) і спільноти, окремих спільнот (націй і народів) між собою, а в органічній єдності всього багатоманіття змісту та форм їхнього буття бачиться дорога людського сходження.

І засобами на цьому шляху постають такі універсальні й водночас оригінальні форми, як етнос, нація, народ, національна держава, громадянське суспільство. При цьому постають і розвиваються вони не як антиподи чи замінники, а як багатоманітні складові єдиного руху до мети людського буття.

Тож для їх реалізації життя висуває потребу формування цілісної науки людського самопізнання й самотворення з чіткою ідейною, логічною та ієрархічно-структурною її побудовою.

Тисячоліттями людство йшло до розуміння цілісності світу, в якому жило, і, відповідно, цілісного характеру знань про нього. Та ще складніше люди наближалися до усвідомлення цілісності власної сутності й науки самопізнання, того, що знання про світогляд, мову, історію, культуру, господарювання – це лише шлях, який веде до формування єдиної науки самопізнання й самотворення. Дослідження особливостей прояву людини у сфері довкілля, економіки, політики, права, суспільного й державного життя тощо – то тільки частини науки про людину, її сутність, покликання й самореалізацію.

Така цілісна наука з'являється не враз і не сама по собі. Вона виростає з тривалих, наполегливих і глибоких досліджень багатьох поколінь учених у визначальних сферах людського буття. Такою наукою про системний цілісний характер пізнання української людини, нації, народу, їхньої країни на рубежі ХХ–ХХІ століть і постає українознавство.

Хоч з тих само причин, що й у національному державотворенні, подальший його розвиток відбувався далеко не у відповідності із суспільними потребами. Особливо відчутними були тут стримувальні політичні чинники, які істотно позначалися і на характері розвитку науки, і на впровадженні її доробку в суспільне та державне життя.

Здається, що політичні противники побудови національної держави в Україні вже в той час усвідомлювали, чим може стати українознавство в державотворчому процесі. Хоча самі їх заперечення цілісної науки можна передати однією відомою фразою: "немає тому, що не повинно бути", бо насправді нема наукових аргументів. І все-таки проблема українознавства тоді, як і нині, – не в політичному його "відторгненні" (такі спроби були, є і будуть), а в подальшому глибшому розробленні й найактивнішому поширенні його доробку через систему освіти, підготовки й перепідготовки кадрів, засоби масової інформації, в з'ясуванні практичної доцільності теоретико-методологічних основ науки.

Щодо висхідних концептуальних орієнтирів українознавства, його соціальних функцій, особливостей взаємодії структурних компонентів, то все це моделюється не довільно, а є похідним від природи людини, її соціального поступу, в основі яких лежить єдине ідейне начало, точніше, чітка ієрархія ідей. А саме: ідея життя розумного на Землі, національна ідея як її проекція в певних природо-соціальних умовах і формах, національні інтереси як універсальні чинники відтворення ідейної ієрархії у змісті людського буття й конструюванні засобів їх реалізації, відтак і в національному державотворенні.

Соціальним тлом матеріального й духовного занепаду, дезінтеграції, руйнування самих основ етнонаціональної єдності постає вихолощена від усього національного й чисто людського, злюмпенізована свідомість української людини. Відсутність чітко визначеної загальнонаціональної мети і стратегії дії, усвідомлених і загальносприйнятих ідеалів та орієнтирів розвитку перетворила українця на маргінала, людину, яка дедалі більше зневірюється і сама в собі, і в спільноті, і в державі та владі, проймається ідеєю якоїсь фатальної трагічності власної долі.

На жаль, держава, її структури, політичні партії, всілякі форуми та рухи тепер, як і раніше, всі свої сили зосереджують на політичних чварах і самоутвердженні й практично нічого не роблять для формування свідомості, духовності нації та народу. Понад те, вони терпимо ставляться до ідей та "цінностей", які вільно поширюються іншими, у тому числі й антиукраїнськими, силами в сфері формування світогляду, моралі, ментальності українців.

Такий концептуальний підхід до мети та засобів власного самопізнання й самотворення, на жаль, є характерним і для багатьох творців сучасної державотворчої "стратегії" та політичних програм. У пошуці й тлумаченні власних сутнісних основ і перспектив ми продовжуємо спиратися на чиєсь світобачення, світорозуміння та чинники дії. А через них і намагаємося пізнати і зрозуміти себе. Тому і продовжуємо твердити, що "стрижнем нашої національної ідеї (і політики відповідно) є рух до європейських стандартів", а важливішими завданнями освіти, виховання, культури проголошуємо навчання нового покоління українців технології ідентифікації себе з європейцями, не навчивши при цьому ідентифікувати себе як українців.

Логічно, що такі концептуальні візії не можуть не позначитись і на визначенні мети, чинників і засобів державотворення. Якщо ж стрижнем української національної ідеї є рух до європейських стандартів (причому без будь-яких застережень), а метою самовдосконалення й розвитку українства – досягнення ідентичності з європейством, то в чому тоді наш природний феномен, наше, а не інших народів, історичне покликання?

Кадри: від "чого зволите?" до "хапай!"

Найдосконаліші концепції, програми, виважена стратегія так і залишаться словом чи фразою, якщо їх реалізовуватимуть люди несвідомі, професійно не підготовлені до дії, на всіх її рівнях. І хоч як це прикро, маємо визнати, що побудову національної держави в Україні ми розпочали не лише без чіткої стратегії дії, на старих методологічних засадах, а й з кадрами, які ні ідейно, ні морально, ні професійно не були підготовлені до цього. І чи не тут слід шукати головну причину тих серйозних деформацій і втрат, які перманентно супроводжують увесь період українського державотворення?

Відсутність чіткої стратегії дії на перспективу прирекла на безсистемність і роботу з кадрами. Їх добирали й готували (якщо взагалі готували) не під реалізацію національної ідеї і політики держави, а під певні економічні та політичні інтереси тих чи інших соціальних груп, партій і провідників за принципом: "чого зволите?". Не дивно, що навіть на рівні Президента виник казус із нерозумінням напрямів і завдань державотворення. Основним принципом у роботі з кадрами стала їх нестабільність. Протягом 14 років у країні змінилося 11 Кабінетів Міністрів. Доходило до того, що урядовцями та депутатами призначалися (обиралися) люди, які не мали ні відповідної освіти, ні фахової підготовки, або ж мали сумнівне минуле з правової точки зору. Тільки після 2004 року в Україні на всіх рівнях змінилося майже 20 тис. керівників різних рівнів. На звільнені ж місця призначали людей здебільшого за принципом особистої відданості, хоч нерідко лише декларованої. Багато хто з них так і не встигав усвідомити не тільки загальну концепцію та сутність державної і управлінської роботи, а й специфіку її прояву на конкретній ділянці. Тож і діяв переважно за принципом персонажу відомого твору О. Корнійчука: "хапай!", "хапай!" І не мало таки нахапали.

Роки становлення національної держави, особливо події кінця 2004-го – початку 2005-го, серед іншого, увиразнили гостру проблему підготовки саме національних кадрів у системі державної влади та управління, кадрів, які здатні не тільки усвідомити сутність, цілі й завдання національного державотворення, а й діяти адекватно. Добір, підготовка та розстановка національних кадрів виявилися чи не найслабшою ланкою в усій державотворчій роботі.

Особисте проти суспільного й суспільне проти особистого не має перспективи ні в житті спільноти, ні в роботі кадрів. Тож і в організації роботи з ними треба чітко уявляти, з якою метою ведеться їх підготовка, яка ідея визначатиме цей процес.

На жаль, і в когорті депутатів, урядовців та управлінців нині трапляються немало таких, хто дбає не про інтереси нації, народу, а над усе про вузькопартійні, кланові та свої власні – що у сфері економіки, що в політиці чи культурі. І саме звідси проростають корені таких негативних явищ, як сепаратизм, місництво, політична й регіональна обмеженість тощо. Особливо прикро, коли в числі таких виявляються вихователі вихователів: викладачі, педагоги, політичні та державні діячі, котрі подалися за межі країни, тільки-но "запахло смаженим". Чого можуть навчити майбутніх керівників юридичних і культурно-освітніх установ педагоги, які ні з професійного, ні з морального боку не є взірцем для своїх вихованців?!

Відповідно й держава має виробити спеціальну стратегію формування національної ідентичності, постійно займатися трансформацією свідомості ще донедавна імперської людини у свідомість громадянина національної держави.

І для цього не так і багато треба: по-перше (і це головне), пройнятися щирим бажанням пізнати себе як окрему націю, народ та зрозуміти, в чому сила і слабкість нашого поступу; по-друге, розробити й прийняти на загальнодержавному рівні цільову комплексну програму "Українознавство", котра передбачала б системну роботу, спрямовану як на закріплення та розвиток наших кращих природних потенцій, так і на подолання гальмівних соціальних чинників, що стримують розвиток; по-третє, приступити нарешті до практичного здійснення постанови Кабінету Міністрів (серпень 1998 року) про включення українознавства до стандарту шкільної освіти; по-четверте, створити відповідні кафедри (не за назвою, а по суті) при педагогічних університетах і розпочати підготовку педагогів – викладачів українознавства.

Автор: Леонід ТОКАР

Архів журналу Віче

Віче №3/2016 №3
Реклама в журналі Інформація авторам Передплата
Останні новини

Чехія пропонує ЄС купити "Радіо Свобода", яке втратило фінансування США Сьогодні, 18 березня

Каллас підтвердила, що ЄС хоче надати військову допомогу Україні на 40 млрд євро Вчора, 17 березня

ЗМІ: лідери ЄС закличуть Росію до "справжньої політичної волі" завершити війну Вчора, 17 березня

ЗМІ: США виходять з групи, що розслідує відповідальність РФ за вторгнення в Україну Вчора, 17 березня

Чехія хоче обговорити в ЄС долю "Радіо Свобода", яке позбавили фінансування 16 березня

У Трампа допустили, що Україна отримає гарантії безпеки в обмін на окуповані території 16 березня

Зеленський: прислухатися до думки росіян щодо миротворців – поганий сигнал 15 березня

Прем’єр Британії: Путіну рано чи пізно доведеться сісти за стіл переговорів 15 березня

Президентка Європейського центробанку: тарифи Трампа передусім шкодять США 15 березня

У ЄС зробили крок до накладання тарифів на добрива з Росії та Білорусі 14 березня