№3, лютий 2016

Високого польоту й надійних крил!

7 лютого минає 110 років від дня народження Олега Костянтиновича Антонова (1906–1984) – радянського авіаконструктора, академіка АН СРСР (1981), Героя Соціалістичної Праці (1966), лауреата багатьох державних премій та нагород. Олег Антонов – людина­епоха, яскрава творча особистість – залишив для нащадків спадщину у вигляді цілої галузі вітчизняної економіки – літакобудування. Завдяки його соратникам і послідовникам та багатотисячному колективу Авіаційного науково­технічного комплексу імені Антонова слава українського авіабудування примножується й нині. Під керівництвом Антонова розроблено систему автоматизованого проектування транспортних літаків, впроваджені новітні технології, що залишаються сучасними й за три десятиліття після відходу Олега Костянтиновича у вічність. Заснований на честь Антонова диплом Міжнародної авіаційної федерації (ФАІ) є перепусткою до елітного клубу авіаконструкторів світу. А Київський механічний завод (КМЗ), а відтак – Авіаційний науково­технічний комплекс (АНТК), якому присвоєно ім’я Антонова, став відомою у світі маркою високих технологій, геніальних конструкторських рішень, високого польоту й надійних крил.

Антонов – один із засновників планеризму. Він затято шукав можливості підвищення летючості не тільки планерів, а й літаків. Як згадують його колеги, зокрема Валентин Брагилевський, Олег Костянтинович усе життя плекав мрію – досягти максимальної аеродинамічної якості як головного показника летючості апарата, котрий, звісно, є важчим за повітря.

У післявоєнні роки під керівництвом Антонова створено спеціальні літаки для вирішення завдань військово­транспортної авіації, повітрянодесантних військ і забезпечення вантажних перевезень – багатоцільові Ан­2, Ан­14, Ан­28, що вирізняються здатністю базуватися на непідготовлених майданчиках, а також пасажирські Ан­10, Ан­24, які мають високу економічність перевезень, суцільнометалеві планери Ан­11, Ан­13, Ан­15 і дельтаплани «Славутич».

Із 1946­го Олег Антонов – головний конструктор ДКБ (дослідно­конструкторського бюро), організованого на базі філії ДКБ імені Яковлєва та 1952 року переведеного в Київ. У 1967–1984 роках – генеральний конструктор. Із 1965­го, саме тоді, коли народжувалися, як то кажуть, «ставали на крила» Ан­22 «Антей», Ан­30, Ан­28, директором заводу з їх випуску став Петро Балабуєв. 1968 року його призначили першим заступником генерального конструктора – головним конструктором. Тоді небо підкорювали Ан­32, Ан­72, Ан­124 «Руслан», Ан­74, Ан­71.

Валентин Брагилевський згадує: «Коли загрозливо підступила хвороба, Олег Костянтинович пише міністру авіаційної промисловості Василю Олександровичу Казакову: «Керувати колективом КМЗ після мене міг би мій перший заступник Петро Васильович Балабуєв...». 27 серпня 1979 року генеральний конструктор звертається до Балабуєва: «...беріть керівництво колективом у свої руки».

Доля подарувала Олегу Костянтиновичу ще більш як чотири роки життя, до останнього дня в творчості. Він побачив зліт іще двох нових літаків його ДКБ –
Ан­124 і Ан­72. Озираючись у минуле, смію стверджувати, що успіх літакобудівного ДКБ Антонова був забезпечений правильним кадровим рішенням Олега Костянтиновича.

1984 року генеральним конструктором АНТК за рекомендацією Антонова призначено Петра Балабуєва. Він брав участь у створенні близько ста типів і модифікацій літаків Ан. Під його керівництвом створено найбільший у світі літак Ан­225 «Мрія», а також Ан­70, Ан­71, Ан­72, Ан­32, Ан­38, Ан­124, Ан­74, Ан­140, Ан­148. Діяльність Балабуєва як генерального конструктора за 21 рік – це нові літаки й нові перспективи АНТК імені Антонова. На жаль, 2005 року Петро Балабуєв на знак протесту проти чиновницьких «ігрищ» написав заяву «за власним бажанням», а за два роки відійшов у вічність...

На базі Ан­148 створено Ан­158, який являє собою подовжену версію Ан­148 із підвищеною пасажиромісткістю. Він став базовим для Ан­178 – ближньомагістрального військово­транспортного літака, гордості українського літакобудування.

Ан­178 успішно пройшов випробування в 2015 році. Він може розвивати швидкість понад 800 кілометрів на годину, його вантажопідйомність становить 18 тонн. Крім цивільних вантажів, літак може перевозити й бойо­ву техніку. Він обладнаний автономними засобами завантаження. Для доставки вантажів Ан­178 може навіть не сідати на землю, оскільки має можливість скидати їх у повітрі. До того ж літак можна обладнати для перевезення військовослужбовців та евакуації поранених із гарячих точок. Ан­178, як і його попередники Ан­148 і Ан­158, добре зарекомендував себе в експлуатації в різних кліматичних і погодних умовах, на ґрунтових і висотних аеродромах. Унікальна особливість літака – можливість перевезення всіх пакетованих вантажів, що існують у світі, у тому числі великогабаритних морських контейнерів 1С. Це робить його незамінним транспортним засобом для матеріально­технічного забезпечення як у збройних силах, так і в комерційній експлуатації, а також в умовах надзвичайних ситуацій.

Автор: Сергій ДУБРОВІН.

Архів журналу Віче

Віче №1/2016 №1
Реклама в журналі Інформація авторам Передплата
Останні новини

Інавгурацію Трампа перенесуть у приміщення через морозну погоду Сьогодні, 18 січня

"Це наш важіль впливу": топдипломатка ЄС проти відмови від санкцій проти РФ Сьогодні, 18 січня

Зеленський зустрівся в Києві з лідером опозиції Словаччини Вчора, 17 січня

Як обрати ларингоскоп для медичного закладу Вчора, 17 січня

Стармер підтвердив готовність до розміщення миротворців в Україні, якщо буде потрібно Вчора, 17 січня

Глава МЗС Нідерландів у Києві оголосив 27 млн євро допомоги Україні Вчора, 17 січня

Британія до кінця 2025 року обіцяє Україні 15 інноваційних систем ППО Gravehawk 16 січня

Британія передасть Україні 150 стволів артилерії та нову мобільну систему ППО 16 січня

Україна та Британія домовилися про $3,6 млрд щорічної військової допомоги 16 січня

Зеленський пояснив, чому для України критично важливі гарантії безпеки, перш ніж "зупиняти війну" 16 січня