№3, лютий 2016
7 лютого минає 110 років від дня народження Олега Костянтиновича Антонова (1906–1984) – радянського авіаконструктора, академіка АН СРСР (1981), Героя Соціалістичної Праці (1966), лауреата багатьох державних премій та нагород. Олег Антонов – людинаепоха, яскрава творча особистість – залишив для нащадків спадщину у вигляді цілої галузі вітчизняної економіки – літакобудування. Завдяки його соратникам і послідовникам та багатотисячному колективу Авіаційного науковотехнічного комплексу імені Антонова слава українського авіабудування примножується й нині. Під керівництвом Антонова розроблено систему автоматизованого проектування транспортних літаків, впроваджені новітні технології, що залишаються сучасними й за три десятиліття після відходу Олега Костянтиновича у вічність. Заснований на честь Антонова диплом Міжнародної авіаційної федерації (ФАІ) є перепусткою до елітного клубу авіаконструкторів світу. А Київський механічний завод (КМЗ), а відтак – Авіаційний науковотехнічний комплекс (АНТК), якому присвоєно ім’я Антонова, став відомою у світі маркою високих технологій, геніальних конструкторських рішень, високого польоту й надійних крил.
Антонов – один із засновників планеризму. Він затято шукав можливості підвищення летючості не тільки планерів, а й літаків. Як згадують його колеги, зокрема Валентин Брагилевський, Олег Костянтинович усе життя плекав мрію – досягти максимальної аеродинамічної якості як головного показника летючості апарата, котрий, звісно, є важчим за повітря.
У післявоєнні роки під керівництвом Антонова створено спеціальні літаки для вирішення завдань військовотранспортної авіації, повітрянодесантних військ і забезпечення вантажних перевезень – багатоцільові Ан2, Ан14, Ан28, що вирізняються здатністю базуватися на непідготовлених майданчиках, а також пасажирські Ан10, Ан24, які мають високу економічність перевезень, суцільнометалеві планери Ан11, Ан13, Ан15 і дельтаплани «Славутич».
Із 1946го Олег Антонов – головний конструктор ДКБ (дослідноконструкторського бюро), організованого на базі філії ДКБ імені Яковлєва та 1952 року переведеного в Київ. У 1967–1984 роках – генеральний конструктор. Із 1965го, саме тоді, коли народжувалися, як то кажуть, «ставали на крила» Ан22 «Антей», Ан30, Ан28, директором заводу з їх випуску став Петро Балабуєв. 1968 року його призначили першим заступником генерального конструктора – головним конструктором. Тоді небо підкорювали Ан32, Ан72, Ан124 «Руслан», Ан74, Ан71.
Валентин Брагилевський згадує: «Коли загрозливо підступила хвороба, Олег Костянтинович пише міністру авіаційної промисловості Василю Олександровичу Казакову: «Керувати колективом КМЗ після мене міг би мій перший заступник Петро Васильович Балабуєв...». 27 серпня 1979 року генеральний конструктор звертається до Балабуєва: «...беріть керівництво колективом у свої руки».
Доля подарувала Олегу Костянтиновичу ще більш як чотири роки життя, до останнього дня в творчості. Він побачив зліт іще двох нових літаків його ДКБ –
Ан124 і Ан72. Озираючись у минуле, смію стверджувати, що успіх літакобудівного ДКБ Антонова був забезпечений правильним кадровим рішенням Олега Костянтиновича.
1984 року генеральним конструктором АНТК за рекомендацією Антонова призначено Петра Балабуєва. Він брав участь у створенні близько ста типів і модифікацій літаків Ан. Під його керівництвом створено найбільший у світі літак Ан225 «Мрія», а також Ан70, Ан71, Ан72, Ан32, Ан38, Ан124, Ан74, Ан140, Ан148. Діяльність Балабуєва як генерального конструктора за 21 рік – це нові літаки й нові перспективи АНТК імені Антонова. На жаль, 2005 року Петро Балабуєв на знак протесту проти чиновницьких «ігрищ» написав заяву «за власним бажанням», а за два роки відійшов у вічність...
На базі Ан148 створено Ан158, який являє собою подовжену версію Ан148 із підвищеною пасажиромісткістю. Він став базовим для Ан178 – ближньомагістрального військовотранспортного літака, гордості українського літакобудування.
Ан178 успішно пройшов випробування в 2015 році. Він може розвивати швидкість понад 800 кілометрів на годину, його вантажопідйомність становить 18 тонн. Крім цивільних вантажів, літак може перевозити й бойову техніку. Він обладнаний автономними засобами завантаження. Для доставки вантажів Ан178 може навіть не сідати на землю, оскільки має можливість скидати їх у повітрі. До того ж літак можна обладнати для перевезення військовослужбовців та евакуації поранених із гарячих точок. Ан178, як і його попередники Ан148 і Ан158, добре зарекомендував себе в експлуатації в різних кліматичних і погодних умовах, на ґрунтових і висотних аеродромах. Унікальна особливість літака – можливість перевезення всіх пакетованих вантажів, що існують у світі, у тому числі великогабаритних морських контейнерів 1С. Це робить його незамінним транспортним засобом для матеріальнотехнічного забезпечення як у збройних силах, так і в комерційній експлуатації, а також в умовах надзвичайних ситуацій.
Автор: Сергій ДУБРОВІН.
Архів журналу Віче
№1 | |
Реклама в журналі Інформація авторам Передплата |
Інавгурацію Трампа перенесуть у приміщення через морозну погоду
"Це наш важіль впливу": топдипломатка ЄС проти відмови від санкцій проти РФ
Зеленський зустрівся в Києві з лідером опозиції Словаччини
Як обрати ларингоскоп для медичного закладу
Стармер підтвердив готовність до розміщення миротворців в Україні, якщо буде потрібно
Глава МЗС Нідерландів у Києві оголосив 27 млн євро допомоги Україні
Британія до кінця 2025 року обіцяє Україні 15 інноваційних систем ППО Gravehawk
Британія передасть Україні 150 стволів артилерії та нову мобільну систему ППО
Україна та Британія домовилися про $3,6 млрд щорічної військової допомоги
Зеленський пояснив, чому для України критично важливі гарантії безпеки, перш ніж "зупиняти війну"