№9, травень 2015
Розглядаючи складову політики сусідства Європейського Союзу, що названа політикою Східного партнерства, запитуєш себе: чи є вона основою нової моделі безпеки? І чи розрахована
ця програма на Східну Європу?
Відповідь криється в особливих складових згаданої політики. Наскільки відомо, до програми Східного партнерства включено, крім України, Білорусь, Молдову й ще три кавказькі держави – Азербайджан, Вірменію і Грузію.
З цих шести країн тільки Україна наполегливо з перших років незалежності провадила курс на європейську інтеграцію (хоча й з деякими перервами), і саме в Україні це питання закріплене в основних державних документах, останнім серед яких є Стратегія сталого розвитку «Україна2020». Певною мірою до європейської інтеграції тяжіють Грузія і Молдова, котрі, як і наша країна, уклали з Європейським Союзом угоди про асоціацію.
Вірменія і Білорусь, будучи в безпековому розумінні васалами Росії, ніде й ніколи навіть не згадували про можливість перегляду своїх національних безпекових концепцій щодо євроінтеграції. Поперше, одна й друга перебувають під ядерною парасолькою Російської Федерації. Подруге, на території обох країн розташовані значні контингенти російських збройних сил (лише в Білорусі – 300 тисяч осіб Московського гарнізону, який несе захисну вахту білоруської держави). Потретє, обидві є активними учасницями всіх російських об’єднавчих моделей, найперше ЄврАзЕС, Митного союзу, ОДКБ та інших. При цьому безпекова інтеграційна структура ОДКБ жорстко дотримується всіх статутних положень, до яких приєдналися і Білорусь, і Вірменія. До цього треба також додати, що Білорусь і Росія офіційно перебувають у стані конфедерації двох держав – Союзній державі РФ і РБ, що закріплено в установчих документах, ратифікованих обома країнами, тощо.
Отже, говорити про спільний безпековий проєвропейський простір за програмою Східного партнерства не просто недоречно, це означає грішити проти об’єктивних реалій, видавати бажане за дійсне.
До наведених міркувань потрібно додати ще одне. Не всі країни, перелічені як учасниці програми Східного партнерства, є географічно східноєвропейськими.
Програму Східного партнерства Європейський Союз запускав у дію з кількох міркувань, виходячи з власних інтересів. Найперше спільноту хвилювало питання альтернативних енергоносіїв, щоби позбутися значної залежності від російських постачань нафти й газу. Саме на 2003—2004 роки припадає розробка альтернативного російським європейського газового проекту «Набукко», на який, за тодішніми даними, знайшлися і газ, і труби, і гроші. Ось чому до східного проекту потрапив Азербайджан із Грузією, оскільки перший – джерело енергоносіїв, а друга – транзитний шлях доставки.
На Україну покладалася геостратегічна відповідальність: залучити Білорусь до демократизації й поглиблення співпраці з ЄС, і певні кроки в цьому напрямі вже були зроблені. Деякі євроінтеграційні сподівання озвучила на той час і Вірменія.
З другого боку, з огляду на занадто незначну матеріальну підтримку на реалізацію програми Східного партнерства (усього близько 600 млн. євро), можна припустити, що і європейські чиновники не дуже розраховували на успіх цього дітища, європейського варіанта співпраці із зазначеними країнами, оскільки не особливо й ризикували в разі його провалу.
Без сумніву, програма Східного партнерства порівняно з попередньою політикою сусідства, розрахованою на безліч країн поза Європою – колишніх колоній країн ЄС, на тому етапі була потрібною Україні, оскільки давала конкретний шанс вийти з євроізоляції й очолити групу країн, спрямованих на інтеграцію з ЄС. Чи хоча б незагрозливих для європейської спільноти.
Найпевніше, зазначена програма для європейців була одним із варіантів забезпечення власних потреб в енергоносіях і заспокоєння амбіцій українців і грузинів, оскільки ті й інші опинилися в ізоляції між молотом і ковадлом інтегрованої Європи й Росії.
Автор: Людмила ЧЕКАЛЕНКО
Архів журналу Віче
№12 | |
Реклама в журналі Інформація авторам Передплата |
Нові F-16 в Україні, зустріч Зеленського і Трампа, відкриття Нотр-Дама: новини вихідних
Трамп не виключив можливість зменшення допомоги Україні
Макрон про Сирію: Варварська держава повалена
Глава дипломатії ЄС пов'язала падіння Асада зі слабкістю Росії та Ірану
Зеленський наполягає на "дієвих гарантіях" миру після розмови з Трампом і Макроном
Зеленський розповів про свою зустріч з Трампом і Макроном
У Єлисейському палаці анонсували тристоронню зустріч Макрона, Трампа і Зеленського
Зеленський прибув до Єлисейського палацу для зустрічі з Макроном і Трампом
Зустріч Зеленського, Трампа і Макрона тривала 35 хвилин
Саміт ЄС обговорить ситуацію в Україні, чекають на Зеленського