№3, лютий 2015
В Україні ось уже кілька років відбувається реформа портової галузі. Прийнятий 17 травня 2012 року Закон «Про морські порти України» кардинально змінив стан справ у портах, але водночас виявив низку проблем (відсутність інвестицій у розвиток підприємств морської галузі, подальше скорочення працівників, жорстка монополія на управління).
Про це йшлося на пресконференції «А де реформи в портовій галузі?» у Києві (Майдан Прес Центр) за участю голів профспілок найбільших портів України.
За словами координатора Координаційної ради профспілок морського транспорту України, голови профспілки працівників морського транспорту Одеського морського порту Володимира Зайкова, Закон «Про морські порти…» закріпив статус України як морської держави, а також встановив цілу низку правових норм, унаслідок чого було створено Адміністрацію морських портів України (АМПУ).
На жаль, розмежування функцій і затвердження основних положень про АМПУ здійснювалося за процвітання корупції в усіх галузях економіки України, що й призвело до збереження за ДП «АМПУ» низки не властивих їй господарських функцій і, як наслідок, до зниження якості виконуваних функцій управління.
– У портовому господарстві з червня 2013 року є негативна динаміка, – вважає Володимир Зайков. – Щоб припинити подальше поглиблення негативних процесів у морській галузі, необхідно в найкоротші терміни провести певні кардинальні реформи, які мають бути розглянуті на спеціальному засіданні Кабінету Міністрів України стосовно створення сприятливих, економічно виправданих умов роботи морської галузі. До розмови слід залучити широке коло підприємців та інвесторів.
З цим погоджуються інші лідери профспілкового руху.
– Ті, хто почали реформування, збільшили вартість послуг у чотири й більше разів. А інвестицій у розвиток підприємств галузі немає. А саме на це спрямовувалася реформа. Адже для порту важливі і якість причалу, і глибина дна, й устаткування... Усе має бути вищого класу та якості, – ділиться наболілим голова профспілки Іллічівського порту Сергій Бризгалов.
Є питання у профспілок і до управлінців, які нині «реформують» галузь. Так, за словами Сергія Бризгалова, колишній начальник Іллічівського порту Олександр Григорашенко за час перебування на посаді завдав збитків порту на 33 мільйони гривень. Та хіба його притягнули до відповідальності? Ні, підвищили, працює в АМПУ. Тож не дивно, що реформи буксують.
А ось на думку Володимира Зайкова, від управлінців теж не все залежить. Особливо якщо фінансовий план затверджують тільки наприкінці року.
– Я знаю голову ДП «АМПУ» Андрія Амеліна багато років, неодноразово вирішував із ним різні проблемні питання, – каже Володимир Зайков. – Гадаю, ця людина на своєму місці, тим паче у нього добра команда в особі його першого заступника Юрія Васькова. Це професіонал, менеджер нового покоління, ініціативи якого спрямовані на розвиток морської галузі.
Лідери профспілкового руху також акцентували увагу на тому, що вже сьогодні маємо внести зміни в нормативні та інші документи Адміністрації морських портів України, в яких треба чітко розмежувати адміністративні й господарські функції. Також важливо оптимізувати систему управління, враховуючи досвід роботи передових портів Європейського Союзу, і провести ретельну інвентаризацію портового господарства стосовно вилучення цілої низки об’єктів зі списку стратегічних для їх подальшої приватизації.
На порядку денному і скасування системи державних закупівель для морської галузі, оскільки наявна система економічно не виправдала себе й призвела до створення узаконених корупційних схем. А затвердження фінансових планів має відбуватися на рівні міністерства інфраструктури, не вище.
Лідери профспілки також прагнутимуть, щоб держава залишала 70 відсотків від отриманого прибутку портів для інвестування в розвиток підприємств. Адже, за їхніми словами, «це і є децентралізація не на папері, а в реальному житті».
Серед порушуваних журналістами немало запитань до координатора Координаційної ради профспілок морського транспорту України, голови профспілки працівників морського транспорту Одеського морського порту Володимира Зайкова. Їх передусім цікавила доля Конфедерації профспілкових організацій морських портів України, створення якої анонсовано наприкінці 2014 року.
– Нині ми підготували документи щодо створення Конфедерації, а юридична база в нас уже є, – пояснив Володимир Никифорович. – Також на рівні лідерів профспілкового руху морської галузі на початку грудня 2014 року відбулася зустріч з першим заступником голови ДП «АМПУ» Юрієм Васьковим.
Ми обговорили новий статут, відпрацювали та надіслали до портів України проект Колективного договору, який допрацьовується. І, що важливо, звуження прописаних у ньому затверджених пакетів жодне підприємство не може допустити. Сподіваюся, що найближчим часом ми будемо готові провести з’їзд і створити Конфедерацію, яка, беззаперечно, стане об’єднувальним чинником, оновленим профспілковим рухом портів України.
Хочемо отримати чіткі відповіді від міністра інфраструктури щодо болючих проблем галузі. А обговорюватимемо фінплан, тарифи, кадрову політику і, звісно, збереження соціального пакета портовиків. Переконаний, це допоможе стабілізувати роботу портів та зберегти професіоналів морської галузі.
Підготовка хороших фахівців для нашої галузі потребує не менш як 15 років. Тож руйнувати – не будувати, усіх скоротити – не набирати... Хто замінить фахівця? Ось в Одеському порту нині починає працювати контейнерний термінал. Потрібні грамотні спеціалісти. Беремо молодь, але хто її навчатиме, якщо професіоналів скоротять?
Є й інші тривоги, наприклад, нещодавно Координаційна рада голів профспілкових організацій морського транспорту України надіслала листи Президенту України, Прем’єрміністру, в інші інстанції із застереженнями щодо недоцільності прийняття Постанови Кабінету Міністрів України № 710 від 24 грудня 2014 року «Про внесення змін до Порядку відрахування до державного бюджету частини чистого прибутку (доходу) державними унітарними підприємствами та їх об’єднаннями».
Ця постанова суперечить п. 1 статті 111 Закону України «Про управління об’єктами державної власності», який чітко визначає обсяг відрахувань до державного бюджету частини чистого прибутку підприємств та уповноважує уряд лише встановити порядок такого відрахування.
Переконаний, що прийняття вказаної постанови заважатиме виконанню фінансових планів державних підприємств морської галузі на 2015 рік, а також загрожуватиме несвоєчасною виплатою заробітної плати працівникам підприємств та може призвести до негативних соціальноекономічних наслідків.
Нині колективи державних підприємств морського транспорту, в яких вилучається прибуток, налічують десятки тисяч працівників, щодо котрих фактично знищуються всі трудові та соціальні гарантії, передбачені колективними договорами та чинним законодавством.
Вважаю, що прийняття цієї постанови в будьякому разі є передчасним. На наш погляд, вона потребує скасування.
Фото автора.
Архів журналу Віче
№11 | |
Реклама в журналі Інформація авторам Передплата |
На Заході застерігають від "Мюнхенської угоди" для України на тлі тривоги через вибори у США
Як оформляти візи в Китай
Як знайти ідеальні косметичні засоби в інтернет магазині косметики
Литва передала Україні 230 пікапів і 240 міношукачів
Президент Словаччини відхилив усі запити словаків на участь у війні на боці України
Зеленський відзначив зрушення у постачаннях від партнерів для фронту
Влада Молдови повідомляє про організоване підвезення виборців у країні і за кордоном
Фіцо розгнівався на посла Британії, який критикував його за інтерв’ю Скабеєвій
Обвал навісу на вокзалі в Сербії: 14 загиблих
У Конгресі пропонують США і НАТО розглянути можливість удару по військах КНДР в Україні