№3, лютий 2015

Штормове відчуття досконалості

Виставка творів Миколи Гроха «Відлуння світлої душі» (акварель, пастель, графіка). Галерея АВС-арт. Київ.

Миколі Гроху цього разу пощастило. Вернісаж припав на похмурий день. А отже, насичені вітальними соками акварелі та виразно-мінімалістичні графічні аркуші контрастували з настроями за вікном, витиналися на тлі безликого, безбарвного буття. У невиграшному зіставленні з експонатами навколишня реальність видавалася вторинною. Утім, коли йдеться про співвідношення мистецтва з життям, це не дивно.

Микола Грох (1936) – випускник Київського державного художнього інституту (1967), художник Худфонду України (1960–1964), видавництва «Мистецтво» (1964–1967). Починаючи з 1965-го, учасник численних групових та персональних виставок в Україні та за кордоном. Заслужений художник України (1982). Переможець багатьох конкурсів на найкраще оформлення книги. Багато­річний керівник художньої студії для дітей і дорослих при столичному Будинку художника. Сфери творчої реалізації: акварель, станкова графіка, книжкова ілюстрація.

Кожен митець вчиняє із реальністю по­своєму. Один, заграючи з глядачем, копіює її без жодного докору сумління. Другий, приховуючи своє правдиве ставлення до неї, занурюється в нетрі нефігуративу. Микола Грох – не той і не другий.

Наскрізним баченням, наче лазером, він пропалює реальність, і вона струшує з себе пил буденності. Розщеплюється на фрагменти однієї великої вистави, у головних ролях якої задіяні мушлі, виногрона, чорнобривці, маківки, листочки, фужери, ляльки... І обов’язково – іриси, що сочаться барвами зрілого літа. Декораціями часто­густо виступають скляні поверхні, котрими художник безкінечно маніпулює. Світлові й кольорові ефекти від переломлення дзвінких площин збивають з пантелику через штормове відчуття мінливої досконалості. І реальність раптом стає надреальністю.

Такою, в якій зручно і переховуватись, і не ховатись. В якій володарює хвилевида лінія: саме вона, за англійцем Вільямом Хогартом, є основою краси (трактат «Аналіз краси», 1753). У надреальності Гроха, знову­таки згідно з Хогартом, найвищим пріоритетом є природа – мовчазна, урівноважена, доцільна. Одне слово, сповнена того, чого бракує її менш симпатичним дітям – гомосапієнсам.

Ілюзіоніст Грох... Містифікатор Грох...

Він змушує повірити, що інтерпретоване ним суще збігається з твоїм сприйняттям дійсності, з умінням її приборкати. Що варто тобі лишень озброїтись власним «лазером», втрутитись ним у букет на столі чи в лісовий пейзаж, і ти теж матимеш таку унікальну надреальність.

Чи не тому рік у рік за митцем ідуть нові й нові учні, якими керує бажання й собі створити таку саму? А затим знайти істину творчості, на яку полює кожен художник. Та вкотре із сумом дізнатися, що істина – категорія релятивна. Так само, як і згадувана вище досконалість.

Автор: Ольга КЛЕЙМЕНОВА

Останні новини

Прем’єр Британії відповів на лякалки Путіна про втягування НАТО у війну Сьогодні, 13 вересня

Румунські ЗМІ розповіли деталі підготовки українців на F-16 у країні Сьогодні, 13 вересня

Швеція хоче подвоїти витрати на цивільну оборону, щоб бути готовою до війни Вчора, 12 вересня

Офіційно: ЄС продовжив на пів року персональні санкції проти РФ, вилучивши два імені Вчора, 12 вересня

Президент Литви: Хочемо придбати для України ЗРК малої дальності Вчора, 12 вересня

Bloomberg: Дозвіл Заходу на далекобійні удари по РФ навряд буде до Генасамблеї ООН Вчора, 12 вересня

Президент Естонії прибув до Києва Вчора, 12 вересня

ЄС готує санкції за передачу Іраном балістичних ракет Росії Вчора, 12 вересня

Глава МЗС Британії оголосив про великий пакет допомоги Україні на понад 600 млн фунтів 11 вересня

Ердоган: Повернення Криму Україні є вимогою міжнародного права 11 вересня