№3, лютий 2015
Виставка творів Миколи Гроха «Відлуння світлої душі» (акварель, пастель, графіка). Галерея АВС-арт. Київ.
Миколі Гроху цього разу пощастило. Вернісаж припав на похмурий день. А отже, насичені вітальними соками акварелі та виразно-мінімалістичні графічні аркуші контрастували з настроями за вікном, витиналися на тлі безликого, безбарвного буття. У невиграшному зіставленні з експонатами навколишня реальність видавалася вторинною. Утім, коли йдеться про співвідношення мистецтва з життям, це не дивно.
Кожен митець вчиняє із реальністю посвоєму. Один, заграючи з глядачем, копіює її без жодного докору сумління. Другий, приховуючи своє правдиве ставлення до неї, занурюється в нетрі нефігуративу. Микола Грох – не той і не другий.
Наскрізним баченням, наче лазером, він пропалює реальність, і вона струшує з себе пил буденності. Розщеплюється на фрагменти однієї великої вистави, у головних ролях якої задіяні мушлі, виногрона, чорнобривці, маківки, листочки, фужери, ляльки... І обов’язково – іриси, що сочаться барвами зрілого літа. Декораціями частогусто виступають скляні поверхні, котрими художник безкінечно маніпулює. Світлові й кольорові ефекти від переломлення дзвінких площин збивають з пантелику через штормове відчуття мінливої досконалості. І реальність раптом стає надреальністю.
Такою, в якій зручно і переховуватись, і не ховатись. В якій володарює хвилевида лінія: саме вона, за англійцем Вільямом Хогартом, є основою краси (трактат «Аналіз краси», 1753). У надреальності Гроха, зновутаки згідно з Хогартом, найвищим пріоритетом є природа – мовчазна, урівноважена, доцільна. Одне слово, сповнена того, чого бракує її менш симпатичним дітям – гомосапієнсам.
Ілюзіоніст Грох... Містифікатор Грох...
Він змушує повірити, що інтерпретоване ним суще збігається з твоїм сприйняттям дійсності, з умінням її приборкати. Що варто тобі лишень озброїтись власним «лазером», втрутитись ним у букет на столі чи в лісовий пейзаж, і ти теж матимеш таку унікальну надреальність.
Чи не тому рік у рік за митцем ідуть нові й нові учні, якими керує бажання й собі створити таку саму? А затим знайти істину творчості, на яку полює кожен художник. Та вкотре із сумом дізнатися, що істина – категорія релятивна. Так само, як і згадувана вище досконалість.
Автор: Ольга КЛЕЙМЕНОВА
Архів журналу Віче
№7 | |
Реклама в журналі Інформація авторам Передплата |
Вивезення будівельного сміття. Що потрібно знати
Ексдержсекретар Трампа розповів, яким може бути його "мирний план" для України
Сікорський про дозвіл Україні бити вглиб РФ: Крапля камінь точить
Як знайти надійний пункт прийому алюмінію в Києві?
Почему опытные туристы выбирают Lowa
Порівняння вісків для виготовлення свічок
Президент Словаччини погрожує Україні через припинення транзиту роснафти
Чехія готує нову ініціативу з постачання Україні снарядів на 2025 рік
Штаб Трампа подав скаргу на Гарріс через передачу грошей із фонду Байдена
Польський міністр назвав вирішення історичних суперечок щодо Волині умовою вступу України до ЄС