№23, грудень 2013

Автопортрет з уявиАвтопортрет з уяви

Кольори в’їлися в душу. Кожна моя картина – то є автопортрет. Від малювання відійти не можу, як вилізти зі шкіри. Далеченько між ярами був хутір Мельникове-Кулебине. Це Гадяцька земля Полтавської області. У селянській родині у грудні 1938 року народила мене третьою дитиною мама Ольга Кулеба. Земля замерзла, хутір дрімав. Сидячи за прялкою, баба Уляна чекала мого народження. Їй судилось оживити мене, бо заплуталася пуповиною: «Ох і плундати по світу онучці моїй! Хай Вірою буде!».

Так і сталося. Найперша моя подорож відбулася в село Римарівку, коли хутір перетягували ближче до колгоспу. Залишили в садку могилки із хрестами померлих Кулебів. Мій дід Микола, баба Мафа та багато дітей не пережили голод 1932–1933 років. Залишилось дев’ятеро: дядьки Грицько, Трохим, Степан, Федір, Сергій, мій батько Іван та три тітки – Катерина, Пріська й Марія. А мали ж на хуторі свою землю, хати, багато дітей, саморобні бубони, скрипки, вербові сопілочки, груші, вишні, духмяні вечори та веселу вдачу. Жили щасливо… Так ні – лихоліття революцій, голодомори, колгоспи, вій­ни змели з хуторів усіх. Мовчазний крик матері, виття собак, рев худоби, злість чоловіків, переляк дітей – усе це подумки повертає до пережитого. Малюю все, що в’їлося мені в душу з землі, з зернини, з голубого дихання дитини.

Ось іще автопортрет з уяви. Він також став одним із визначальних у тематиці творчості. Війна, 1941 рік. Мені третій рік. На Здвиження, у вересні, чужоземці­фашисти ревом мотоциклів увірвалися в село. Батьки ще не встиг­ли доліпити хату, перевезену з хутора, ще не висохли рубці болючі, а тут уже страшним полум’ям зайнялися стріхаті хати. Матері щодуху волають: «Ховайтеся, діти, в ями!» А там холодно й волого. І все видно, бо язики полум’я досягають аж сюди. Скільки тієї пам’яті! Не переписати, не перемалювати.

1945 рік. Батько повернувся аж з­під Будапешта з осколками в очах та раною в душі. Малюю. Школа. Занедбаний панський будинок між болотяними стежками, вгрузлі в землю осиротілі хати. Де ж люди? Он дядько, Мельник Іван, стрибає на дерев’яній, Василь Гайдабура теліпає порожнім рукавом. Та скільки їх, понівечених війною!

І там, і там…

Земля ж проситься: оріть, сійте! Пішли босоніж матері, діти. А їсти? Нема. Голод 1946—1947 рр. Матері благають: «Діти, шукайте в мерзлій весняній землі якийсь корінець буряка чи гнилої картоплини». А там і сонце несміливе пригріє. Листочки вилізуть із кінського щавлю, тоді липа й акація зацвітуть, шукайте – тільки виживіть! Ідіть у школу. Там сиротам по картоп­лині дадуть, а матерям у колгоспі колотушки в горнятко насиплють.

Вижили. Учились, а я ж і малювала. Що під руку впаде. А як? Хто покаже те малювання? Мама. Бо ж ні школи, ні книжок одразу по війні. Мамі сама земля підказує. І нас чотирьох холодними зимовими вечорами вчили на печі малювати, читати, жити. Так, була чудова художня школа в Харкові, куди батько привіз мене на возі. Добрі люди підказали, що треба дівчинку вчити. Згодом художній інститут у Києві, як другий рідний дім. Мудрі професори, геніальні творці підтвердили невсипущою працею, що я не відбулася б як художниця без того болючого й радісного шляху, що став моєю азбукою та життєвою академією.

Малюю. І те малювання – чи то з голови, чи то з дихання – не знаю. Інколи, як у спеку хочеться джерельної води, так і я спрагло хапаюся за пензель, за фарби. Портрети з уяви стукають у серце, їм уже час у життя. Не відчуваю часу, світу й себе в ньому. Творчість втягує, і я розчиняюся в ній. Щасливі миттєвості. Як доторк маминих рук, як пестощі маленької дитини.

Мої картини по цілому світу. В музеях, у хатах – у звичайних дерев’яних чи надто вишуканих золотих рамках висять на білих стінах. Вони – мої діти. Дивлюся, й не віриться, що мною мальовані. А вітер спогадів навертає туди, де цегляний причіпок, де мати і батько сидять у зажурі – там моє дитинство. Де безмовно проходять застиглими тінями мої діди й бабусі, дядьки й дядини, брати й сестри – ціле село воскреслих у пам’яті. Автопортрет з уяви. Поки вірю й надіюся, вони житимуть і на полотні. Адже знову весна настане. Зимо, відходь! Хочу весняного простору, щоб радісним кольором намалювати піднесені звуки життя. Воно неосяжне. Таким його Бог створив. І дав мені щастя жити й творити на цьому світі. Звуки фарб кольором дістати.

Хоч би де я жила, де малювала б, іншою ніколи не стану. Захоплююсь усім прекрасним, воно є велике і неосяжне. Малюю…

Віра БАРИНОВА­КУЛЕБА.
Лютий 2011 року.
(З кн. «Малярство»).

Архів журналу Віче

Віче №5/2016 №5
Реклама в журналі Інформація авторам Передплата
Останні новини

Британія призначить спецпредставника для нарощування виробництва зброї – голова МЗС Сьогодні, 04 травня

Британська зброя для ударів по Росії, Італія передасть ППО Україні, тиск на Гаагу: новини дня Сьогодні, 04 травня

Лондон дозволив ЗСУ бити британською зброєю по цілях в РФ – Reuters Вчора, 03 травня

Як перевозити великогабаритні вантажі у Львові: комплексний підхід Вчора, 03 травня

Вибір освітлювальних приладів для дитячих Вчора, 03 травня

У Сербії затвердили новий уряд із проросійським віцепрем'єром під санкціями США Вчора, 03 травня

ЗМІ: Шольц і Макрон проведуть неофіційну вечерю в Парижі напередодні візиту Сі 02 травня

Кулеба розповів, яку стратегію щодо України порадив би Білому дому 02 травня

Болгарія викликала посла Хорватії через слова президента, який назвав її "дном" 02 травня

Силовий сценарій у Грузії, дозвіл бити по Росії, у Фіцо допомогли людині Медведчука: новини дня 02 травня