№7, квітень 2013

Початок розвитку нової індустрії

Першою в Україні концесійною кільцевою дорогою, якщо справдяться надії, скористуємося через п'ять років. Це перший проект, коли інфраструктура в Україні розвиватиметься не за рахунок бюджетних коштів, а завдяки приватним інвестиціям.
Дорога з'єднає окружну магістраль від Столичного до Харківського шосе в районі КПП на Бориспіль. Згідно з техніко-економічним обґрунтуванням (ТЕО) транспорт рухатиметься нею зі швидкістю 110 кілометрів на годину. Її пропускна спроможність – 20 тисяч автомобілів на день.
Отже, йдеться про початок розвитку нової індустрії – платних концесійних автомагістралей у нашій державі.

Велике перехрестя – так можна визначити Україну, бо тут сходяться транспортні коридори Європи та Євразії, Півночі й Півдня. Тому Україна має один із найвищих у Європі коефіцієнтів транзитності. Щороку мільйони вантажівок з усіх кінців світу проїжджають через країну. Столиця під тиском світових коліс знемагає. Тож нова дорога має розв'язати важливу муніципальну проблему: з'явиться можливість отримувати основний дохід із транзитно-транспортних компаній – користувачів дороги, а не з киян – платників податків.

Коли презентували концесійний проект, якраз почали ремонт Південного мосту, реконструйованого до Євро-2012 і спекотного літа швидко понівеченого фурами. Боляче було дивитися на колії від вантажівок. Як на мене, ремонт мали б робити за рахунок ДАІ, працівники якої не виконували розпорядження міської влади про обмеження руху фурами вдень, пропускаючи Південним мостом тисячі вантажівок. Так ні, ремонтували довго й нудно коштом міста… Це відступ. Але приклад має навчити нас користуватися цивілізаційними благами.

Нова артерія – це справді реальні інвестиції. Вони заїдуть новою дорогою в державу, котра зміцнить свій імідж.

До речі, переможцем відкритого міжнародного конкурсу стала компанія з Португалії – Zagope Construction and Engineering S. A. Перевірено: вона таким ТЕО займається понад 60 років і велика частина концесійних доріг у світі – результат її якісного техніко-економічного обґрунтування.

Уявіть: за її розрахунками, вартість будівництва дороги знизилася більш як удвічі – із запланованих 1 млрд. євро до 428 млн. євро. Здається, такого ще не було. Завжди навпаки: витрати вдвічі перевищують кошторис. Сподіваємося, концесійна магістраль стане винятком і не підтвердить наведене «правило». Користуючись концесійною дорогою, водії виграватимуть і в швидкості, і в грошах. Розраховано, що проїзд майбутньою дорогою економитиме власникам легкових автомобілів майже 20 хвилин часу й 3 літри пального. Це варте того, щоб сплатити 6 гривень – пропоновану вартість проїзду.

Водії вантажівок також матимуть неабияку вигоду. За цей же час вони зекономлять понад 6 літрів пального, а це приблизно 50 гривень. Мінімальна вартість проїзду вантажівки становитиме 37 гривень. Та головне – розвантажаться мости через Дніпро, а на Південному та мосту Патона зменшиться кількість аварій, повітря над містом і Дніпром стане чистішим, а від гулу не тікатимуть пташки, Київ полегшено зітхне, і ми, як колись, насолоджуватимемось ароматом каштанів, які не гинутимуть, а люди вдихатимуть чисте повітря, а не СО2 .

Проте є і зворотний бік медалі, бо за умовами концесійної угоди такою дорогою має проїжджати певна кількість автомобілів на добу, а якщо бракуватиме, держава з бюджету компенсуватиме концесіонеру витрати. Та поки середня зарплата в Україні не сягатиме еквіваленту приблизно однієї тисячі доларів, про жодні концесії не може бути й мови, наголошував на презентації проекту колишній міністр інфраструктури, а нині народний депутат України Борис Колесніков. Деякі представники «Київавтодору» мають такі само застереження.

Проте є вихід, якщо за п’ять років ситуація не зміниться: слід розпочати тотальні ремонти доріг, щоб автомобілісти були змушені обирати концесійну. Звісно, це жарт, але наші дороги таки потребують капітального ремонту. До речі, 2013 року бюджетна програма на розвиток і утримання мережі доріг безпосередньо на дорожні роботи передбачає 5,139 млрд. гривень. Іще 8,4 млрд. передбачено на виплати за кредитами.

Автор: Сергій ДУБРОВІН

Архів журналу Віче

Віче №4/2016 №4
Реклама в журналі Інформація авторам Передплата
Останні новини

Зеленський заявив про домовленість щодо ATACMS для України Сьогодні, 23 квітня

Тонкощі використання клейових сумішей для армування плит пінополістиролу Сьогодні, 23 квітня

Союзники назвали дату нової зустрічі щодо зброї для ЗСУ у форматі "Рамштайн" Вчора, 22 квітня

Кулеба розказав міністрам ЄС, що ще є можливість запобігти гіршим сценаріям Вчора, 22 квітня

Норвегія приєднається до ініціативи з забезпечення України засобами ППО Вчора, 22 квітня

Громадяни Словаччини зібрали вже понад 3 млн євро на снаряди для України Вчора, 22 квітня

Глава МЗС Швеції: ЄС хоче запровадити санкції проти СПГ з Росії і "тіньового флоту" Вчора, 22 квітня

Ідеальні подарунки на День матері Вчора, 22 квітня

Сенатор США допустив відправку Україні далекобійних ATACMS до кінця наступного тижня Вчора, 22 квітня

У Конгресі підтримали конфіскацію заморожених активів РФ у США для України 21 квітня