№5, березень 2013

Ars gubernandi - наука управління

Унікальну модель учнівського самоврядування під назвою «Республіка «Success» було створено 2000 року в школі № 3 міста Севастополя. Не випадково самоврядування дістало таку назву: гасло нашої школи – «Strive to success», що в перекладі з англійської означає: «Прагни успіху».

Керуючись принципом Джеррі Макклейна «Найкращий приклад лідерства – це лідерство на прикладі», навчальний заклад визначив своєю метою виховання сильних і впевнених лідерів XXI століття, які сміло підходять до рішення поставлених завдань і прагнуть втілити свої творчі проекти в життя. Етапом у «фаховій» підготовці таких дітей було створення цілком нового шкільного органу влади. Модель учнівського самоврядування СШ № 3 ще в 2000 році стала переможцем всеукраїнського конкурсу. Новаторські педагогічні методики поєднуються із традиційною практикою навчальних закладів Америки та Європи. Ця чудова ідея відразу ж знайшла відгук у серцях дітей і педагогів. Уже дванадцять років (шість із яких я перебуваю в самоврядуванні) колектив учнів вибудовує модель власного шкільного уряду, що підкоряється законам справедливості, демократії та рівності, і голос кожного враховується, береться до уваги.

Самоврядування створене дітьми й для дітей. Ініціативу підтримала директор СШ № 3 Тетяна Олексіївна Живодуєва. Керівником і ідейним натхненником нашого парламенту стала заступник директора з навчально-виховної роботи Емілія Павлівна Горських. Саме вона допомогла нам довести цю структуру до серйозного рівня та розробити модель функціонування ради лідерів. Найвищим органом учнівського самоврядування є Загальношкільна учнівська конференція, що складається з Ради учнівського самоврядування («Ради лідерів») і президента школи, який обирається на два роки. Вибори президента школи – це окрема соціально значуща традиція. Відповідно до шкільного Статуту президентом може стати будь-який учень 9–11 класів, що здобуде більшість голосів під час ділової гри «Президент учнівського самоврядування». Наше голосування відбувається таємно, згідно з усіма правилами традиційних виборів. Лічильна комісія складається з представників шкільного парламенту. Відбуваються також дебати з опонентами, передвиборні кампанії. Кожний кандидат у президенти повинен мати передвиборну програму. Після підрахунку голосів і виявлення лідера на День народження школи проходить інавгурація президента. За всю історію існування учнівського самоврядування школи № 3 «Радою лідерів» успішно керували шість президентів.

«Рада лідерів» керує роботою центрів учнівського самоврядування. Центри – це підрозділи, які розподіляють конкретні обов'язки відповідно до своїх функцій. До них належать:

– Центр «Молодіжні лідери», основна мета якого – організація соціально-громадської роботи, співпраця з Радою ветеранів, участь у соцпроектах «Ми – севастопольці» та «Юні севастопольці». Перемогою центру «Молодіжні лідери» я вважаю щорічну участь у акції «Милосердя». Школа організує добровільне збирання гуманітарної допомоги та пожертвувань для школи-інтернату. У рамках акції учні також беруть активну участь у благодійному концерті для дітей-сиріт;

– Інтелектуальний центр відповідає за шкільне наукове товариство «Унікум», керівником якого є заслужений учитель України й заступник директора з наукової роботи Анжела Михайлівна Євгущенко. «Унікум» – окрема функціональна одиниця зі своїм статутом і президентом. Мета товариства – написання науково-дослідних робіт для міського конкурсу «Молодь у науці й творчості» та заохочення неординарного підходу до дослідницької діяльності. Інтелектуальний центр займається також організацією «Євроклубу» й клубу шанувальників англійської мови «Red Bus»;

– Центр «Творча ініціатива» – це серце нашої школи. Він організує фестивалі, свята й суспільні заходи. Завдяки йому відбуваються виставки, концерти, літературні вечори. Однією з найуспішніших новацій, на мою думку, був новорічний ярмарок дитячого hand-made у холі школи наприкінці грудня. Кожний витвір, що сподобався тому або іншому учневі, здобував голос. А найкреативніший з-поміж них визначили шляхом чесного конкурсу;

– Інформаційний центр – це очі й вуха школи № 3. Як повноцінний ЗМІ та навіть інтернет-ресурс, він стоїть на чолі шкільного сайта, газети «Успех» («Success») і альманаху «Впечатление». У такого авангардного ЗМІ вже є свої постійні автори, які пишуть статті російською, українською, англійською, французькою, німецькою та іспанською мовами;

– Екологічний центр виступає як Greenpeace, відповідаючи за функціонування екопатруля «Екоград» і щорічний конкурс «Красу та затишок – шкільному подвір’ю». Центр спонукає учнів доглядати за пришкільними територіями, з любов'ю ставитися до зелених насаджень;

– Центр «Дисципліна і порядок» стежить за дотриманням шкільних правил і представлений старостатом і активістами. Він організує чергування у школі, перевіряє дотримання дрес-коду та пунктуальність. Щорічно під його керівництвом проводиться «Тиждень правового виховання»;

– Центр «Життєва сила» орієнтується на фізичне виховання, організацію спартакіад. Його пріоритети – військово-патріотична діяльність і туристсько-краєзнавчі дисципліни.

Кожний центр є підшефним лідера учнівського самоврядування. Відповідальний за центр призначається шляхом відкритого голосування, що відбувається на одному із засідань шкільного парламенту. В організації структури шкільного самоврядування дотримано всі принципи справжнього, дорослого, парламенту, а саме: вибори, засідання, центри – комітети і програми. Це формує майбутніх політичних і соціальних лідерів, людей із активною громадянською позицією. Головна мета самоврядування – подолати байдужість, сприяти тому, щоб кожний учень був частиною громадського життя школи, проявив себе. Різноманітні центри спеціально створено для реалізації творчого потенціалу всіх дітей.

«Республіка «Success» представлена в міському парламенті учнівської молоді двома офіційними особами – президентом і його заступником.

Робота в самоврядуванні допомогла мені виробити риси, потрібні лідерові, навчитися грамотно озвучувати власні ідеї й нести відповідальність. На мою думку, відповідальність – це риса, що вирізняє професіонала. Ми прагнемо успіху, а він, у свою чергу, любить тих, хто вміє працювати заради його досягнення. Таку істину подарувала нам школа, таку істину вона даруватиме й наступним поколінням своїх випускників.

Автор: Анастасія САМОЙЛЕНКО

Архів журналу Віче

Віче №4/2016 №4
Реклама в журналі Інформація авторам Передплата