№3, лютий 2013

МВС створює національну поліцію

На засіданні парламентського Комітету з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності народні депутати обговорили з керівниками МВС, Генпрокуратури, СБУ, пенітенціарної служби, податкової міліції, а також прикордонної й міграційної служб пріоритети законотворчої роботи.

Відкриваючи засідання, Голова комітету Андрій КОЖЕМ'ЯКІН наголосив, що члени комітету працюватимуть виключно на професійній основі, не зважаючи на партійну належність. Він підкреслив, що роботи в народних обранців буде вдосталь, адже в правоохоронній сфері все ще залишається чимало проблем. Не випадково у Верховній Раді четвертого, п’ятого та шостого скликань Комітет з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності був одним із найбільш завантажених законопроектною роботою й кожен десятий із ухвалених парламентом законів підготовлено саме в ньому.

Про стратегічні напрями реформування МВС членів комітету поінформував перший заступник міністра внутрішніх справ Сергій ЧЕРНИХ. Так, на виконання указів і доручень Президента Віктора Януковича й з урахуванням пропозицій робочої групи Комітету з питань реформування правоохоронних органів пропонується створити право­охоронне багатопрофільне відомство цивільного типу з функціями, характерними для аналогічних структур європейських країн. Нині через міністра внутрішніх справ уже спрямовується та координується діяльність таких центральних органів виконавчої влади, як Державна міграційна служба та адміністрація Державної прикордонної служби.

– Багатопрофільність, демілітаризація й розумна децентралізація управління мають стати основними характеристиками оновленого міністерства, — пояснив С. Черних.

Реформування на першому етапі почнеться зі створення національної поліції України як центрального органу виконавчої влади, для чого потрібно буде або внести зміни до закону про міліцію, або ухвалити закон про поліцію. Національна поліція забезпечить виконання основних правоохоронних функцій (забезпечення громадської безпеки, а також безпеки дорожнього руху, боротьба зі злочинністю, охорона прав і свобод громадян, розслідування злочинів тощо), які нині виконують структурні підрозділи МВС. У її складі пропонується створити фінансову поліцію, що зосередить усі функції протидії економічній злочинності, перебравши їх від інших правоохоронних органів. Національна поліція складатиметься з кримінальної поліції, поліції громадської безпеки, фінансової, транспортної, а також спеціальної поліції. Такі перетворення супроводжуватимуться цілковитою переатестацією особового складу, а також зменшенням кількості керівного складу.

На другому етапі пропонується створити Державне бюро розслідувань і провести реформування внут­рішніх військ. Бюро розслідувань – незалежний антикорупційний орган, наділений функціями проведення розслідування всіх типів злочинів, учинених високопосадовцями, працівниками правоохоронних органів та судів.

– Створення такого органу відповідатиме міжнародним стандартам і нормам нового КПК, сприятиме мінімізації конфлікту інтересів, – наголосив С. Черних.

Загалом реформування системи внутрішніх справ пропонується завершити 2015 року. Перший заступник міністра також запропонував провести наприкінці першого кварталу 2013 року комітетські слухання стосовно проблемних питань діяльності правоохоронних органів в умовах нового КПК.

Заступник Генерального прокурора України Анатолій ПРИШКО вважає за необхідне ініціювати розробку закону про систему правоохоронних органів в Україні, який встановлював би перелік таких органів або визначав вичерпні та конкретні критерії віднесення державних чи інших органів до правоохоронних.

У зв’язку з реорганізацією, що відбувається в органах податкової, митної та прикордонної служб, єдине зведення законів дасть змогу уніфікувати нормативну базу, яка регулює їхню діяльність. А. Пришко також наголосив, що першочергове значення має ухвалення Верховною Радою закону про кримінальні проступки, як це передбачено прикінцевими положеннями КПК.

Заступник голови Служби безпеки України Володимир
ПОРОДЬКО підкреслив, що підготовка нової редакції Закону «Про Службу безпеки України» є ключовим завданням із законодавчого забезпечення діяльності СБУ. Цей документ визначить статус Служби безпеки, уточнить її завдання, загальну структуру та чисельність з огляду на зміни, які відбулися в кримінально-процесуальному законодавстві.
В. Породько звернув увагу на потребу низки змін у законодавстві, що регламентує оперативно-розшукову діяльність, а також проведення оперативно-технічних заходів у процесі здійснення контррозвідувальної діяльності.

– Нинішній порядок проведення таких заходів практично паралізує виконання завдань із захисту основ національної безпеки, які не пов’язані з протиправною (з точки зору криміналу) діяльністю, – зауважив він.

Як повідомив перший заступник начальника податкової міліції Василь КОВАЛЬ, штатну чисельність податкової та митної служб після їх об'єднання в Міністерство доходів і зборів скорочено на 6,8 тисячі одиниць. Після затвердження Президентом України положення про міністерство проекти законів щодо роботи міністерства та податкової міліції буде направлено до Верховної Ради.

Перший заступник голови Державної пенітенціарної служби України Сергій СИДОРЕНКО розповів, що основним стратегічним документом відомства є Концепція державної політики у сфері реформування Державної кримінально-виконавчої служби України, затверджена Указом Президента від 8 листопада 2012 року. За його словами, багато питань стосуються оподаткування системи виробничої діяльності пенітенціарної служби, в якій працюють майже 100 підприємств, а також проведення державних закупівель.

Заступник міністра з питань надзвичайних ситуацій, голова комісії з реорганізації МНС
Василь ПАШУК наголосив, що зав­дяки фаховій роботі профільного комітету минулого року народні депутати ухвалили Кодекс цивільного захисту, який є базовим законом у діяльності відомства. Він розповів про деталі реорганізації МВС, яке згідно з Указом Президента від 26 грудня 2012 року об’єднується з Державною інспекцією техногенної безпеки й реорганізовується в Державну службу з питань надзвичайних ситуацій.

В. Пашук звернув увагу, що в держбюджеті на 2013 рік узагалі не виділено коштів на виконання Загальнодержавної цільової програми захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій.

Насамкінець Андрій Кожем'якін подякував керівникам правоохоронних органів за участь у засіданні комітету та запросив їх до активної законодавчої співпраці. Він також зазначив, що новий Кримінальний процесуальний кодекс тільки почав діяти, тому робити якісь серйозні узагальнення поки що зарано. Але очевидно, що сфери регулювання початку досудового розслідування, проведення негласних слідчих дій та низка інших  потребуватимуть змін.

Автор: Олексій СИЩУК

Архів журналу Віче

Віче №4/2016 №4
Реклама в журналі Інформація авторам Передплата
Останні новини

Білий дім визнав, що через затримку з допомогою Україна втратила Авдіївку Сьогодні, 25 квітня

Голова МЗС: Лише військової допомоги США недостатньо для перемоги над Росією Вчора, 24 квітня

Глава Пентагону поговорив з грецьким колегою на тлі публікацій про тиск щодо Patriot для Києва Вчора, 24 квітня

Держдеп США згадав телемарафон у звіті щодо порушень прав людини Вчора, 24 квітня

Рекордна партія зброї з Британії, новини щодо допомоги США, МЗС обмежує "ухилянтів": новини дня Вчора, 24 квітня

Зеленський і Сунак обговорили найбільший військовий пакет від Британії 23 квітня

Знайти в США зброю для України на всю суму допомоги ЗСУ може бути проблемою – посол 23 квітня

Туск: Польща не передасть Patriot Україні, але допоможе іншими засобами 23 квітня

Кулеба пояснив, чому консульства України зупинили надання послуг чоловікам мобілізаційного віку 23 квітня

Зеленський заявив про домовленість щодо ATACMS для України 23 квітня