№20, жовтень 2006
Новий склад депутатів Кореїзької селищної ради вже розробив заходи з оздоровлення економіки селища, його благоустрою та створення умов для туристичного відпочинку не лише посезонно, а й цілий рік.
Тема кримського туризму не перестає хвилювати жителів півострова. Немає сумнівів, що це реальне джерело доходів, здатне зробити економіку Криму конкурентоспроможною й вивести край у розряд самоокупних. Тут сама природа – стимул до процвітання. Потрібні лише перспективна програма та чіткі орієнтири дій, визначені не десь там, нагорі, а на місцях, де люди краще знають особливості розвитку тієї або іншої галузі й добре уявляють, з чого слід почати.
Команда депутатів вважає, що в реалізації перспективних кроків повинні взяти участь усі мешканці Кореїза. Свою думку вони висловили в листі, який мають намір направити до Верховної Ради та уряду України, адже в суперечках про успішні та невдалі курортні сезони дійшли висновку: нерозумно розпочинати літо в травні, коли море ще не прогрілося, а земля не встигла обдарувати край свіжими овочами та фруктами. Незгодні депутати і з термінами завершення відпочинку в Криму. У розпал сезону, коли ласкаве море й безліч фруктів, винограду, інжиру, горіхів і лісових ягід, півострів терміново залишають більшість відпочивальників, аби встигнути до початку навчального року. Але ж, приміром, у середземноморських країнах учні повертаються до школи в середині вересня, а закінчують навчальний рік пізніше за наших – це точний економічний розрахунок на душу населення. Селищна рада вважає, що її пропозицією зацікавляться у вищих ешелонах влади.
– У нашій програмі – здоровий глузд і наголос на резерви, – стверджує Лері Георгійович Сванідзе, депутат Кореїзької селищної ради, відома людина не тільки в Криму та Україні, а й далеко за їх межами.
Саме він відстояв у нерівному економічному бою одну з важливих споруд Криму – канатну дорогу на вершину гори Ай-Петрі. Створив здоровий діючий організм сучасного підприємства «Стартінвест», що під його керівництвом успішно проектує, будує та експлуатує канатні дороги не лише в Криму, а й по всій Україні.
Трасу на Ай-Петрі будували 20 років
Перший камінь у фундамент кримської канатної дороги заклали сорок років тому. Ось маловідомий факт. Коли об'єкт було представлено робочій комісії для прийняття в експлуатацію, з'ясувалося, що припустилися серйозної помилки в технічних розрахунках. Унаслідок чого канати провисали настільки, що торкалися скель. Найкоротший шлях до усунення недоліку – зруйнувати верхню частину скелі – фахівці відкинули. Вони скрупульозно перерахували заново всі параметри, і в результаті було прийнято правильне рішення.
Трасу будували 20 років. А першими пасажирами 31 грудня 1987 року стали члени приймальної комісії. У 2000-му ТОВ «Стартінвест» узяло канатну дорогу в оренду і вдихнуло в неї нове життя.
Об'єктові з таким директором, як Сванідзе, що діє за принципом «не нашкодь природі», вкотре пощастило. Він просто закоханий у Крим, це його дім, його доля.
Він постійно удосконалює власну справу. І цією рисою характеру зобов'язаний людям, які вчили його робити перші самостійні кроки в житті.
Після школи його призвали на Чорноморський флот. Служив у Севастополі. На кораблях пізнав ціну перемоги в двобої зі стихією. Море навчило Сванідзе багато чого. Він на все життя запам'ятав, як потрібні в будь-якій справі дисципліна та пунктуальність. І ніколи не давав пустих обіцянок, завжди зберігав морський вишкіл.
Люди ще пам'ятають його допитливим слюсарем 54-го оборонного заводу – одним із небагатьох, хто прагнув якнайбільше довідатися про свою професію, працював красиво. На заводі він виріс до начальника відділу постачання та збуту. Саме тоді вступив до Севастопольського приладобудівного інституту й здобув спеціальність інженера-механіка. Зустрів чудову дівчину Надію. У них дружна сім'я. Виростили і вивчили двох дітей – дочку та сина.
ТОВ «Стартінвест» Сванідзе піднімали всією родиною. У 1998–1999 роках здійснили капітальний ремонт міської пасажирської підвісної канатної дороги «Ялта – гірка». З 26 липня 2000 року підприємству передано в оренду канатну дорогу «Місхор – Ай-Петрі». На той час це був неабиякий ризик. Зношення устаткування становило більш як 50 відсотків. Дорога стала небезпечною, її навіть тимчасово закривали. Кримчани й гості півострова вже не сподівалися, що колись знову стануть її пасажирами. Фахівців катастрофічно бракувало. Не було навчального закладу з таких спеціальностей.
Перед новим директором постали 46 чоловік, що втомилися від безгрошів'я та безробіття. Припинилося будь-яке фінансування. За підприємством числилися борги й невиконані зобов'язання.
Довелося замінити практично 100 відсотків зношеного та морально застарілого устаткування. Крім того, потрібно було додаткове оснащення, удосконалення системи безпеки: автоматичне блокування, реле, сучасні засоби захисту. У системі обслуговування з'явилася нова ланка – проводжаті. З їхньої уваги та доброзичливого ставлення й починається шлях найбільшої в Європі канатної дороги до гори Ай-Петрі.
Кадри Сванідзе вирішив готувати сам. Відкрив на базі «Стартінвесту» спеціальний навчальний заклад, що готує спеціалістів для обслуговування й ремонту не лише кримських, а й канатних доріг усієї України. Відтоді навчальний комбінат щомісяця випускає по 20 фахівців – монтажників, операторів, механіків. На підприємстві успішно працює група грамотних туроператорів. Вони укладають договори співпраці з туристичними агентствами України та сусідніх держав.
До речі, нині половина з 60 українських канатних доріг діють у Криму.
«Стартінвест» створив ремонтно-монтажну дільницю, єдину в Криму та Україні. З його допомогою здійснено огляд двох пасажирських підвісних канатних доріг санаторно-курортних комплексів «Ясная поляна» й «Марат», зупинених інспекцією Держнаглядохоронпраці. Створено монтажне управління, яке зводить новітні об'єкти маятникових і крісельних канатних доріг. На підході – траси «Нікітський ботанічний сад», «Ластівчине гніздо» та «Гурзуф».
З метою розвантаження міста Ялти розробляється проект канатної дороги в 10-му мікрорайоні. У реалізації цієї ідеї активну участь беруть депутатський корпус і особисто міський голова Сергій Брайко.
Колектив «Стартінвесту» збільшився майже вдвічі. На підприємстві діє спеціальна програма соціального захисту. Лері Георгійович Сванідзе чітко знає: якщо люди живуть погано, вони не можуть добре працювати.
У фахівців «Стартінвесту» пристойна зарплата, яку виплачують вчасно. Усіх співробітників за рахунок підприємства возять на роботу й додому, надають путівки в санаторії, годують обідами (80 відсотків дотації). Тут створена могутня профспілкова організація.
Трьом фахівцям оплачують навчання у вищих технічних вузах, а двоє на таких само умовах навчаються в юридичному університеті. Директор і сам зацікавлений у професійному зростанні (закінчив аспірантуру Європейського університету й став кандидатом технічних наук, у 2004-му – Національну академію державного управління при Президентові України).
Лері Георгійович Сванідзе – почесний професор економіки і бізнесу Міжнародного слов'янського університету, лауреат почесної нагороди «Свята Софія» за особистий внесок у відродження духовності, національної науки і культури, міжнародної нагороди «Золотий Меркурій» за особистий внесок в оздоровлення економіки та розвиток інтеграційних процесів, яку йому присудили в Оксфорді.
Два роки тому він удостоєний міжнародної нагороди імені королеви Вікторії – «За виявлені честь, гідність і доблесть».
На батьківщині його працю відзначено дипломами й нагородами переможця регіонального етапу Всеукраїнського конкурсу якості продукції «100 кращих підприємств України 2004 року» в Автономній Республіці Крим, лауреата всеукраїнських конкурсів якості продукції «100 кращих підприємств України» 2004 і 2005 років та ін.
Погодьтеся, сьогодні не так часто побачиш у кабінеті директора на видному місці схему керування підприємством, а тим паче перелік заходів з охорони праці й техніки безпеки.
Підсумок – це тільки початок
Як і слід було сподіватися, організм унікальної інженерної споруди працює чітко й ритмічно. Його контролюють не тільки висококласні фахівці, а ще й автоматика, що унеможливлює будь-які прорахунки. Щоб прийняти пасажирів о 10-й годині ранку, зміна заступає на вахту о 7-й.
«Стартінвест» сьогодні готовий надавати послуги з проектування, будівництва, обслуговування й демонтажу канатних доріг у Криму та Україні загалом. Виконує індивідуальні замовлення. Треба сказати, що прецеденти в Криму вже є: з'явилися приватні канатні дороги, що підтверджують ідею екологічно чистого транспорту на півострові. Тільки у великій Ялті плановано запустити ще п'ять канатних доріг.
Що ж, парижани вправі пишатися Ейфелевою вежею, афіняни – Акрополем, а кримчани – канатною дорогою.
Може, тому Сванідзе в постійному пошуку. От і зараз намагається налагодити зимовий відпочинок у Криму. «Не можна жити від літа до літа, проїдати гроші й впадати в істерику», – пояснює директор.
На його робочому столі – проект нової крісельної 920-метрової траси 27-го кілометра на Ай-Петрі. Навіть якщо до кінця вересня, припустімо, не випаде сніг, його за допомогою нових технологій неважко викликати.
Це той випадок, коли очі бояться, а руки роблять. Не можна миритися із ситуацією, коли лижники Криму, Одеси, Донецька й інших сусідніх регіонів їдуть на лижню в далеке зарубіжжя, а зовсім поруч у горах – зима, але коло підніжжя – плюсова температура й можна купатися в морі. За великим рахунком це рідкісне явище, таких місць мало.
Депутати Кореїза вже чимало зробили для того, щоб привабити туристів у рідний край. Відремонтували дороги, упорядкували місхорський парк. Вони знають, як перетворити Південнобережжя на цілорічний курорт. А це – один зі шляхів до повного оздоровлення економіки Криму.
Автор: Лучія ПУЗИКОВА
Архів журналу Віче
![]() |
№7 |
Реклама в журналі Інформація авторам Передплата |
Вивезення будівельного сміття. Що потрібно знати
Ексдержсекретар Трампа розповів, яким може бути його "мирний план" для України
Сікорський про дозвіл Україні бити вглиб РФ: Крапля камінь точить
Як знайти надійний пункт прийому алюмінію в Києві?
Почему опытные туристы выбирают Lowa
Порівняння вісків для виготовлення свічок
Президент Словаччини погрожує Україні через припинення транзиту роснафти
Чехія готує нову ініціативу з постачання Україні снарядів на 2025 рік
Штаб Трампа подав скаргу на Гарріс через передачу грошей із фонду Байдена
Польський міністр назвав вирішення історичних суперечок щодо Волині умовою вступу України до ЄС