№21, листопад 2009

На Буковину На Буковину "злодіїв у законі" міліція не допускає

Про діяльність правоохоронців Буковини розповідає гість редакції, начальник УМВС України в Чернівецькій області генерал-майор міліції Георгій ПРОСКУРНЯК:

 

Георгій Васильович ПРОСКУРНЯК народився 19 липня 1957 року в селі Южинець Кіцманського району Чернівецької області.

Службу розпочав на посаді дільничного інспектора у справах неповнолітніх, потім працював у підрозділах карного розшуку.

З 1983 по 2002 рік – робота у службі боротьби з економічною злочинністю. Пройшов шлях від інспектора до начальника управління, майже 6 років очолював цей підрозділ.

2002 року отримав призначення на посаду першого заступника начальника УМВС – начальника УБОЗ.

З березня 2007 року – начальник УМВС України в Чернівецькій області, генерал-майор міліції, заслужений юрист України.

– Буковина – це регіон, який має свою специфіку, зумовлену географічним розташуванням, прикордонним сусідством із європейськими державами, демографічними процесами, економічним розвитком, традиціями та культурою. Усе це ми зобов’язані враховувати під час вирішення службових завдань.

Тож намагаємося працювати за європейськими стандартами, неухильно дотримуючись законності, коли реагуємо на злочини і пригоди й забезпечуємо правопорядок. Висока ефективність таких заходів неабияк сприяла захищеності наших громадян. Водночас зросла довіра до міліції. Ми на ділі довели, що спроможні утримувати під контролем криміногенну ситуацію.

Зокрема, розкриті резонансне вбивство та зґвалтування жінки у Вижницькому районі, вбивство оператора залу гральних автоматів у м. Сторожинець, збройний напад на помешкання депутата обласної ради, два розбійні напади на банківські установи та низка інших злочинів. Знешкоджені дві злочинні групи, які скоїли понад 30 крадіжок із особняків, припинені кримінальні «гастролі» кавказців, які обкрадали автомобілі.

У взаємодії з НЦБ Інтерполу в Чернівцях затримано лідера стійкого злочинного угруповання, яке на території Італії та Албанії займалося торгівлею наркотиками, зброєю, вибухівкою, скуповуванням краденого, підробкою документів і продуктів харчування. У день проведення операції нами й представниками поліції Італії та Албанії водночас затримано понад 20 членів цього організованого злочинного формування. А щодо лідера вже отримано ухвалу суду про його ув’язнення терміном на 30 років.

Перелік розкритих справ можна продовжувати. Найголовніше, що ми не допустили на Буковину «злодіїв у законі», усунули умови для існування стійких злочинних формувань.

Для забезпечення належного громадського порядку ми, завважте, без жодної копійки бюджетних коштів збільшили щільність нарядів і кількість патрулів насамперед за рахунок працівників управлінського апарату та райвідділів. Відрадно, що нинішнього року під час проведення понад 3 тисяч масових заходів, у яких узяли участь майже 1,5 млн. громадян, не було допущено грубих порушень громадського порядку, надзвичайних подій чи тяжких злочинів.

Високу оцінку завжди отримуємо й під час перебування в області народних депутатів, осіб, яких охороняють. За останні півтора року вони відвідували Буковину більше, ніж за всі роки незалежності України.

– Георгію Васильовичу, в період світової кризи особливого значення набуває захист від злочинних посягань у сфері економіки…

– Це, справді, так. І пріоритетним для нас є передовсім захист бюджетних коштів. Нинішнього року кожен четвертий злочин був викритий правоохоронцями саме в бюджетній сфері. Половина з них тяжкі та особливо тяжкі. Задокументовано 13 злочинів зі збитками понад 1 млн. гривень. Загалом держава могла втратити 17 млн. грн. До речі, 13 млн. уже відшкодовано. Наші співробітники також попередили зайву виплату бюджетних коштів на суму понад 18 млн. грн.

У полі нашого зору не тільки цільові бюджетні кошти та фінансові потоки, що забезпечують стабільність у соціальній сфері, інвестиційній політиці та у виконанні бюджетних проектів, а й ті, що створюють передумови виникнення «конвертійних» центрів. Нами ліквідовано фіктивну фірму, через яку деяким підприємствам Київської, Дніпропетровської, Донецької, Луганської та Харківської областей було незаконно надано кредити з ПДВ, унаслідок чого до державного бюджету не надійшло 26 млн. грн.

Знешкоджено й злочинну групу, що за аналогічною схемою організувала в області діяльність трьох фіктивних підприємств. Кримінальну справу стосовно злочинців за лжепідприємництво, відмивання коштів, зловживання та підробки вже направлено до суду.

Проте найважче ламати корупційні схеми. 70 державних службовців сьогодні мають сісти на лаву підсудних. Серед них є й міські голови, і посадовці держадміністрацій. Кожен третій корупційний злочин пов’язаний із хабарництвом. Враховуючи категорію фігурантів за порушеними кримінальними справами, доводиться працювати в умовах значної протидії на всіх стадіях дослідчої перевірки та досудового слідства.

Хочу акцентувати увагу на тому, що деякі злочинні схеми та новітні методи документування вперше були виявлені саме нами. Наш досвід у протидії економічній злочинності ліг в основу спеціальних методик, які впроваджуються в Україні. Ті справи, які є в арсеналі наших співробітників, – без перебільшення, результат оперативного мистецтва, предмет нашої гордості.

– Нині правоохоронці дедалі частіше скаржаться на недосконалість нормативної бази, на так звані білі плями в чинному законодавстві...

– Законодавець, справді, не завжди враховує думку міліціонерів-практиків. Уже давно слід переглянути Закон України «Про міліцію», прийнятий ще 1990 року. Треба значно розширити права міліції. Не відповідають реаліям і навіть завдають шкоди під час розслідування злочинів певні положення законів «Про державну контрольно-ревізійну службу» та «Про адвокатуру». Скажімо, на сьогодні КРУ проводить документальну ревізію тільки за кримінальною справою чи у плановому порядку й лише в організаціях, де використовувалися бюджетні кошти. Це при тому, що саме акт ревізії повинен бути підставою для порушення кримінальної справи. Як наслідок, документальні ревізії, котрі мали характер дослідчої перевірки, проводяться в рамках слідства, що призводить до затягування розслідування доказів, необхідних для притягнення до кримінальної відповідальності та відшкодування винними збитків. Висновки ревізій, окрім цього, нерідко слугують підставами для закриття кримінальних справ.

Або візьмімо статтю 97 КПК України, яка вимагає на підставі заяви чи повідомлення про злочин у триденний термін прийняти процесуальне рішення. Але ж упродовж трьох діб фізично неможливо призначити і провести документальну ревізію, встановити розміри завданих збитків, задокументувати злочинну схему, вилучити бухгалтерські документи, організувати зустрічні перевірки, не кажучи вже про комплекс оперативних заходів, і прийняти законне рішення. Тож цілком очевидно, що потрібно збільшити термін розгляду заяв про економічні злочини бодай до тридцяти діб. У цьому питанні міліція і прокуратура – однодумці.

Інший приклад. Кримінально-процесуальний кодекс гарантує право підозрюваного чи обвинуваченого на захист у разі, якщо він неплатоспроможний. Проте реалізація цього права блокується адвокатами, бо жоден із них не бажає надавати послуги безкоштовно. Але відмова адвоката від виконання своїх обов’язків щодо захисту обвинуваченого за призначенням слідчого чи суду не тягне за собою жодної відповідальності. Поміркуймо: хто ж він, сучасний адвокат? 8 осіб із 10 – це колишні прокурори, слідчі, оперативні працівники, тобто особи, які досконало знають методи оперативно-розшукової роботи, підтримують зв’язки з колегами з правоохоронних структур, що дає їм можливість отримувати інформацію про документування й за певну винагороду організовувати протистояння або навіть чинити тиск. Про мораль годі й казати. Тож нагальним є прийняття норми закону про заборону колишнім правоохоронцям займатися адвокатською практикою.

На часі й перегляд низки норм кримінально-процесуального законодавства в частині обов’язкового повідомлення особи про порушення стосовно неї кримінальної справи та вручення копії постанови про це. Але щоб задокументувати злочинну діяльність певного суб’єкта, має бути забезпечена повна конспірація, а чинний закон, однак, вимагає його про це попередити.

Знову ж таки в КПК України не прописана норма, яка зобов’язувала б суди розглядати подання та надавати дозволи на вилучення оригіналів документів у суб’єктів господарювання, проводити огляди або обшуки житлових приміщень чи інших володінь особи ще до порушення кримінальної справи з метою отримання фактичних доказів, які надалі стануть підставою та приводом для порушення кримінальної справи.

– Не таємниця, що сьогодні в правоохоронних органах значна плинність кадрів. Ця проблема міліцію Буковини оминула?

– На жаль, ні. Ненормований робочий день, великі навантаження, низька заробітна плата, відсутність житла та інших соціальних гарантій – ось основні причини плинності кадрів. Міліція віддає державі значно більше, ніж отримує взамін. Ми з розумінням ставимося до проблем формування бюджетів, але вже час на законодавчому рівні розробити механізми спрямування частини коштів, які надходять, скажімо, від сплати штрафів чи відшкодовуються за завдані збитки за кримінальними справами, на утримання органів внутрішніх справ, заробітну плату, будівництво житла тощо.

На мою думку, молодий фахівець, який приходить на службу в міліцію, повинен не тільки складати присягу, а й підписувати контракт про те, що йому на період служби гарантовано житло, яке при виході на пенсію буде передано в особисту власність. Працівник міліції також повинен мати право на отримання в банку пільгового кредиту на будівництво. До того ж сплату відсотків за його користування має брати на себе держава через так званий механізм здешевлення кредиту. А ось у разі звільнення з причини невиконання службових обов’язків працівник зобов’язаний державні кошти відшкодувати. Слід на законних підставах передбачати в контракті, що служба в міліції має тривати 25 календарних років. І тільки при виході на пенсію слід брати до уваги роки оперативної роботи. Адже із запровадженням пільгового обчислення терміну проходження служби «рік за півтора» нині потерпають оперативні підрозділи. Там здебільшого працює молодь віком до 25 років, а тридцятип’ятирічні стають почесними пенсіонерами. Служба в міліції повинна бути рівноправною.

Іще однією з причин дочасного звільнення з органів внутрішніх справ є низький рівень соціального і правового захисту. Ось кілька прикладів. Цьогоріч за протиправні дії стосовно працівників міліції під час виконання ними службових обов’язків порушено 36 кримінальних справ щодо 24 осіб. Однак лише до п’ятьох застосовано такий запобіжний захід, як арешт. До адміністративної відповідальності за статтею 185 КУпАП за злісну непокору законній вимозі працівника міліції притягнуто 251 особу, але тільки до 101 застосовано адміністративний арешт. А торік за скоєння злочинів проти працівників міліції до позбавлення волі засуджено лише одного (!) злочинця. Вважаю, що особу, яка фізично протидіяла працівнику міліції, слід притягувати не до адміністративної, а до кримінальної відповідальності. Необхідно також забезпечити правовий захист правоохоронців-пенсіонерів, на яких здійснюються замахи, пов’язані зі зведенням рахунків чи помстою за попередню роботу в міліції.

Розв’язати ці та інші проблем міліції можна лише шляхом удосконалення правоохоронного законодавства.

– Георгію Васильовичу, як то кажуть, один у полі не воїн. Тож наостанок про тих, хто в службі підставляє надійне плече.

– У міліцейській роботі команда – це колектив високопрофесійних керівників-однодумців, які здатні створити ефективну систему управління органами й підрозділами для належного виконання службових завдань. Високий рівень організаційно-аналітичного забезпечення діяльності всіх органів і підрозділів, своєрідний алгоритм їх функціонування з урахуванням оперативної обстановки насамперед організовує начальник штабу, досвідчений оперативник полковник міліції Петро Продан.

Розкриття резонансних злочинів – результат повсякденної організованої та злагодженої роботи оперативників кримінальної міліції, яких очолює перший заступник начальника УМВС полковник Ярослав Козак.

Я пишаюся тим, що в нашій команді працює один із найдосвідченіших практиків в Україні – начальник слідчого управління Валерій Склянов.

Вчасно й ефективно реагує на стан громадського правопорядку на теренах області блок міліції громадської безпеки на чолі з полковником Віктором Білоусом.

Саме завдяки наполегливості та сумлінному виконанню службових обов’язків начальником управління державної служби боротьби з економічною злочинністю Василем Хащуком та заступником начальника УБОЗ Григорієм Полковниковим керівництво МВС України вже другий рік поспіль високо оцінює роботу цих підрозділів із протидії хабарництву та економічній злочинності.

Особисту відповідальність за безпеку на автошляхах області взяв на себе начальник УДАІ полковник міліції Ігор Доголіч. Значне зменшення кількості ДТП і десятки врятованих людських життів – один із найкращих показників роботи очолюваного ним підрозділу.

Звичайно, виконання поставлених завдань залежить від усіх керівників низових підрозділів та особового складу міліції Буковини загалом. І я щиро вдячний їм за розуміння, витримку й підтримку.

 

Вів розмову Віктор КОРНІЮК.

Архів журналу Віче

Віче №4/2016 №4
Реклама в журналі Інформація авторам Передплата
Останні новини

Білий дім визнав, що через затримку з допомогою Україна втратила Авдіївку Сьогодні, 25 квітня

Голова МЗС: Лише військової допомоги США недостатньо для перемоги над Росією Вчора, 24 квітня

Глава Пентагону поговорив з грецьким колегою на тлі публікацій про тиск щодо Patriot для Києва Вчора, 24 квітня

Держдеп США згадав телемарафон у звіті щодо порушень прав людини Вчора, 24 квітня

Рекордна партія зброї з Британії, новини щодо допомоги США, МЗС обмежує "ухилянтів": новини дня Вчора, 24 квітня

Зеленський і Сунак обговорили найбільший військовий пакет від Британії 23 квітня

Знайти в США зброю для України на всю суму допомоги ЗСУ може бути проблемою – посол 23 квітня

Туск: Польща не передасть Patriot Україні, але допоможе іншими засобами 23 квітня

Кулеба пояснив, чому консульства України зупинили надання послуг чоловікам мобілізаційного віку 23 квітня

Зеленський заявив про домовленість щодо ATACMS для України 23 квітня