№11, червень 2009

Чи можлива в Україні адміністративно-територіальна реформа?

Із часу відновлення державної незалежності в Україні триває дискусія щодо реформування адміністративно-територіального устрою.

 

* Адміністративно-територіальна реформа в Україні: Політико-правові проблеми / І. О. Кресіна, А. А. Коваленко, К. М. Вітман, О. В. Скрипнюк, Є. В. Перегуда, О. М. Стойко, О. Г. Кучабський, В. А. Явір / За ред. І. О. Кресіної. – К.: Логос, 2009. – 480 с.

Спроби оцінити основні параметри адміністративно-територіальної структури України періодично робилися, й майже кожен із дослідників цього питання вказував на невідповідність нинішнього адміністративно-територіального устрою демократичним принципам територіального управління. Однак масштабні дослідження досі не спонукали до практичної оптимізації адміністративно-територіальної структури, зокрема через розбіжності в концептуальних підходах до її здійснення та брак  системності в таких спробах. Низка науковців висновки щодо напрямів раціоналізації адміністративно-територіальної структури формулювала лише на основі деяких, іноді навіть вирваних із контексту, параметрів і критеріїв.

Особливістю цієї колективної монографії є спроба систематизувати наявні підходи до характеристики адміністративно-територіальної структури України та окремих результатів. Це уможливить формування об’єктивної картини адміністративно-територіальної системи та прогнозування подальших шляхів її реформування. 

Варто звернути увагу на важливість здійснення адміністративно-територіальної реформи для функціонування системи державного управління загалом, її впливу практично на всі сфери суспільного життя, що й обґрунтовано в першому розділі. Адже проблема проведення та законодавчого забезпечення такої реформи постала не просто як наслідок бажання деяких юристів поширити законотворчий процес на сферу відносин між центральною та регіональною владою, а як необхідний результат загальної демократичної трансформації Української держави, системи державного управління й просторової організації публічної влади.

Як слушно зазначено в другому розділі монографії, за межами наукових досліджень залишилися такі проблеми, як зв’язок сучасного стану та перспектив розвитку адміністративно-територіального устрою із сучасним розвитком суспільства, проблемами проведення економічних, політичних та інших реформ і загалом – із особливостями сучасного етапу розвитку людства. Крім того, автори зробили спробу виявити закономірності циклічного розвитку системи адміністративно-територіального устрою.

На основі здійсненого у третьому розділі ґрунтовного аналізу всіх чинників і критеріїв, котрі визначально впливають на функціонування територіальної системи, встановлено, на якому етапі суспільної трансформації перебуває Україна й наскільки нинішня адміністративно-територіальна структура відстає від моделей територіального управління, що утвердилися останніми роками.

Аналіз європейського досвіду свідчить: саме ті країни, що успішно здійснили адміністративно-територіальну реформу та зміцнили систему місцевого самоврядування, змогли досягти високого рівня соціально-економічного розвитку й сформувати громадянське суспільство. Тому монографія цілком закономірно завершується розділом, присвяченим вивченню процесів реформування адміністративно-територіального устрою та системи місцевого самоврядування в країнах Євросоюзу.

Отже, монографія «Політико-правові проблеми адміністративно-територіальної реформи в Україні», підготовлена у відділі правових проблем політології Інституту держави і права імені В. М. Корецького,  є однією з перших спроб комплексного, системного підходу до дослідження проблеми оптимального адміністративно-територіального устрою України.

Хотілося б висловити  побажання, щоб результати цього вельми цікавого й корисного дослідження було використано для розробки відповідних нормативно-правових актів, спрямованих на вдосконалення  політичної системи України. Правильно проведена адміністративно-територіальна реформа сприятиме зростанню ролі місцевого самоврядування, що, у свою чергу, може задати новий вектор змінам в управлінні державою. На відміну від конституційної реформи 2004 року, вона проводитиметься не з верху до низу, а з низу до верху.

Рецензована монографія, з погляду комплексного підходу до розробки та реалізації адміністративно-територіальної реформи, інтеграції знань із суміжних галузей наук, а також зростання наукового впливу на діяльність влади, є надзвичайно цінною й варта уваги не лише науковців, а й насамперед політиків, законодавців і державних службовців.

Автор: Михайло Баймуратов

Архів журналу Віче

Віче №4/2016 №4
Реклама в журналі Інформація авторам Передплата
Останні новини

Рекордна партія зброї з Британії, новини щодо допомоги США, МЗС обмежує "ухилянтів": новини дня Сьогодні, 24 квітня

Зеленський і Сунак обговорили найбільший військовий пакет від Британії Вчора, 23 квітня

Знайти в США зброю для України на всю суму допомоги ЗСУ може бути проблемою – посол Вчора, 23 квітня

Туск: Польща не передасть Patriot Україні, але допоможе іншими засобами Вчора, 23 квітня

Кулеба пояснив, чому консульства України зупинили надання послуг чоловікам мобілізаційного віку Вчора, 23 квітня

Зеленський заявив про домовленість щодо ATACMS для України Вчора, 23 квітня

Тонкощі використання клейових сумішей для армування плит пінополістиролу Вчора, 23 квітня

Союзники назвали дату нової зустрічі щодо зброї для ЗСУ у форматі "Рамштайн" 22 квітня

Кулеба розказав міністрам ЄС, що ще є можливість запобігти гіршим сценаріям 22 квітня

Норвегія приєднається до ініціативи з забезпечення України засобами ППО 22 квітня