№15, серпень 2008

Юрій Мушкетик: «Ми втратили ще одне «Слово …», чотирма ченцями писане. А переписав один — Квач»Юрій Мушкетик: «Ми втратили ще одне «Слово …», чотирма ченцями писане. А переписав один — Квач»

«… То витязь, у плечах аршином не перекрить… очі горять як оливки в лампадах, вуса вуста не перекривають, як барвінок зовсім молод, чолом високий, та не рум’яний, а як бронза…» – так в одному з літописів змальовується легендарний Максим Залізняк. Яким же він був насправді й що то за літопис? Саме про це йдеться в романі «Прийдімо, вклонімося» лауреата Національної премії України імені Тараса Шевченка Юрія Мушкетика.

Духовний скарб у схованці

Юрій Мушкетик належить до невеликої когорти найпопулярніших сучасних прозаїків старшого покоління. Кожен значний твір знаного письменника — то міцний сплав розкутої уяви й великої дослідницької роботи. Уже в першому великому за обсягом історичному романі «Семен Палій» (1954) було пущено в обіг цілу низку невідомих фактів із життя знаменитого фастівського (білоцерківського) полковника й керівника козацько-повстанського руху наприкінці ХVІІ — початку ХVІІІ століть. Значного розголосу набув другий роман із промовистою назвою «Гайдамаки»(1957). Тоді, в похмуру (хоча вже й післясталінську) добу, одних захоплювало, а багатьох дивувало, що молодий письменник узявся за вивчення вкрай складної тематики. Була й третя група прискіпливих «читачів» — тих, хто за давньою звичкою надсилав доноси в усі високі інстанції тодішньої радянської імперії. Та ніхто не знав, що автор уже тримає в потаємній схованці уривки з унікального літопису — уривки, які, зокрема, виразніше, правдивіше змальовують постать Максима Залізняка.

Лише через довгі роки (після тривалого вивчення античної давнини, різноманітної громадської діяльності, втеч від слави й суєти суєт) Юрій Мушкетик написав перші рядки нового твору — слова спокути за давній роман про Максима Залізняка й слова сповіді, істинної синівської любові до українського народу. Після символічного заспіву так продовжив дослідницьку й воднораз гостросюжетну оповідь «Прийдімо, вклонімося»: «Пізньою ранковою порою спекотного червневого дня 1957 року біля телефонного стовпа з прибитим до нього фанерним вказівником «с. Медведівка» з автобуса «Черкаси—Чигирин» вийшов юнак років двадцяти чотирьох з чорним клейончастим портфелем у руках». В образі головного героя Олега — аспіранта, який працює над кандидатською дисертацією про Коліївщину,— легко вгадується сам автор. Прозаїк цього й не приховує.

Клейноди Сагайдачного та шабля Дорошенка

Коли Юрій Мушкетик писав «Гайдамаки», то не грішив проти істини, бо не знав та й не міг знати всіх глибин цієї істини. Молодому аспірантові (отже, й письменникові) ще в середині п’ятдесятих років минулого століття вдалося прочитати твори відомих істориків, дослідження польських авторів, навіть простудіювати в спеціальному сховищі працю професора Йосипа Гермайзе, заарештованого у справі СВУ. Знав Олег (тобто Юрій Мушкетик) і про архів, над яким працював відомий історик, але куди поділися документи (вагою два пуди), ніхто не міг сказати.

У свідомості багатьох земляків Максима Залізняка закарбувалося чорно-біле, звичне: керівник гайдамацького повстання походив із бідної родини, рано втратив батька й ще тринадцятилітнім подався на Запорожжя. Пізніше Максим неначебто мав добрі стосунки з ігуменом Мотронинського монастиря Мелхіседеком. Як тоді велося юнакові, ніхто не знав і не хотів знати. І ось тут у романі «Прийдімо, вклонімося» починає бриніти, мов туго напнута струна, болючий мотив долання непам’яті, забуття.

Василь Гордійович Чорний, духовний побратим тих, хто підтримує багаття історії, розповідаючи про родовід Залізняка, наголошує: «Максим із дитинства проживав у Медведівці в материної сестри Доленчук Палажки, килимарниці, а та доводилася сестрою Мелхіседекові. Мелхіседек на нього взяв приціл здавна. Послав на Січ. Там Максим пройшов вишкіл і вернувся сотником на чолі сотні. А ще до того отаманував у селі над парубками. Бідовий був, прибийголова. Це поляки прозвали його Страшним». Письменник вустами Чорного знову й знову повторює: «З конопаса у гетьмани не вискочиш. А він був гетьманом».

Мотив тяглості українських родоводів, їхньої спадковості, історичної закономірності й міцності розгортається, утверджується й переростає в мотив освячення, Божого благословення. Тут важить кожна деталь, оскільки величне дійство не може піддаватися жодному сумніву. Юрій Мушкетик скрупульозно відтворює всі імена, подробиці, назви: «Утреню правив чернець Андрій Проценко… Тоді з церкви винесли клейноди Сагайдачного й шаблю Дорошенкову… Вона в схроні лежала. Її взяв Залізняк. А освятив людей і вручив йому булаву, а козакам литаври та бунчук розстрижений монах Іван Юрчик. Він же на Залізнякові плечі накинув гетьманську кирею, червоним шнуром шиту».

«Що ж було далі?» — запитую автора. Юрій Михайлович, маючи дивовижну, мало не фотографічну пам’ять (у цьому я переконувався не раз), доповнює картину ритуалу: «Максим став на коліна, клятву склав святу і об’явив усім ім’я своє — Максим Залізняк, син Легорія. Бо були такі, що ще не знали його. Вдарили в дзвони, салют вогневий дали». На видноті були булава гетьманська, кирея та шабля. А ще пролунала клятва на вірність Україні.

Ось воно що! Високе дійство, присяга, а не розбійницьке вимахування шаблями та ножами, цвіт українства, козацтва, а не якась юрма, захмелілий натовп! Саме це й приховували від народу протягом десятиліть.

Полювання на літописний звід

«Звідки ж такі яскраві деталі?» — допевнююся в Юрія Михайловича. «Вони літописні», — відповідає письменник і з пам’яті цитує: «І дуба став незвичайний кінь, нарет на нім золотий, то й зна креше копитами і фриска ніздрями, як звір…»

Помовчавши якусь хвильку, Юрій Михайлович уточнює: «То був літописний звід. Я полював на нього не один рік. Потрапила до рук історична — дуже тонка, але воістину золота — ниточка, і я вже не випускав ту павутинку. Тягнув і тягнув. Не піддавалася, губилася в темряві й далекого, й уже ближчого часу. Нарешті поталанило…»

Розпочалося все з випадку, з якого витворюється закономірність: коли шукаєш духовні скарби, то неодмінно натрапиш на якийсь відбиток вічності. Юрій Михайлович уже в юності захоплювався історією та літературою, хоч йому й пророкували математичне майбутнє. Та ось хлопець із чернігівського села Вертіївка, приїхавши до Києва о п’ятій годині ранку, пішов відпочити в Шевченківський парк. Поклав під голову фанерний чемоданчик і, стомлений неблизьким шляхом, заснув. А коли прокинувся, побачив поблизу дівчину, яка поливала з шланга алейки. Напився в неї води і попрямував не до інженерно-будівельного інституту, як радили шкільні друзі, а до червоного університетського корпусу. Там і розпочалися дні, які привели майбутнього письменника до Федора Йосиповича (за романом знаного як Чорний). Саме він і зізнався: «Як палили бібліотеку і архів, я взяв одну книжку. Од руки писану».

Духовні скарби Мотронинського монастиря нищили в тридцять четвертому році минулого століття. Чотири дні три колгоспи через греблю возили підводами (за якусь мить Юрій Михайлович уточнює: «воловими возами») книжки та документи й скидали в кострище. Вогонь стояв до неба. Все згоріло… «Все», — спершу стверджує в романі Чорний і довго стоїть на своєму. Зрештою прохоплюється словом про «одну книжку».

«Чому ж возили через греблю?»— запитую автора. Письменник задумливо відповідає: «Краще так сказати: греблею. Мотронинський монастир стояв серед води. Туди не досягали ні татари, ні поляки. Справжня цитадель українства. Переконаний, там зберігалося якесь унікальне видання Біблії». Відчуваю, що Юрій Михайлович увесь — і пам’яттю, і душею в минулому, й змовкаю. Несамохіть пригадується закінчення передмови князя Костянтина Острозького до першого повного видання всіх книг Святого Письма: «Прийміте цю Біблію всіх слов’ян не як річ земну, а як дар небесний».

Скільки таких «дарів небесних» було з лютою, нелюдською — сатанинською — ненавистю спалено, знищено, зруйновано! «Для чого?» — намагається збагнути головний герой роману й запитує про те, який дурень те все робив. Чорний пояснює: «Якби дурень. А для того, щоб не було пам’яті… Бо були отакі… відчайні, за ковток свободи могли піти серцем на спис. Щоб діти виростали покірними, свого не пам’ятали. Слави і волі своєї. Спалили нашу історію. Голі ми».

Велика таїна Холодного Яру

А що ж залишилося з того літописного зводу? І чому такі цінні врятовані записи? Як з’ясувалося, палітурка була дубова, з Євангелія. Полотно, прошліхтоване в борошні, — шістдесят на шістдесят сантиметрів. Чорнило чорно-коричневе, з дубових бубок. Та головне — первісність, первозданність викладу. Юрій Михайлович без вагання стверджує: «Ми втратили ще одне, друге, «Слово о полку Ігоревім». Я вже цитував уривочок того високопоетичного твору: «І дуба став незвичайний кінь…» Можу ще навести чимало рядків… Там не тільки про гайдамаків. Од Хмельниччини починалося. Чотирма ченцями писано. А переписав один — Квач. Про давніше — коротко, а про гайдамаків — широко, вповні».

І майбутнього письменника, і його героя-двійника захопило те, що в збережених аркушиках, — золото історії, імена раніше не відомих героїв, велика таїна Холодного Яру: сто п’ятдесят кілометрів — заглянеш, а там і вдень туман клубочиться, стоїть морок історії. А ще — сотні скіфських могил, ніхто про них не знає — лісом поросли. Колись туди Дніпро підходив: в озері знайшли днище корабля. І ходи підземні – хтозна-скільки кілометрів. Ніхто їх не досліджував. Були в тих ярах, за словами Чорного, «і любов, і смертовбивство, і грабунки».

Головний герой роману, постоявши біля Залізнякового дуба, відчуває, що він — «не смерд поганий», що в нього «попереду ціле життя, вічність, яку він питиме, як молодий мед». Це ще один вельми важливий, наскрізний мотив роману. «Мені хотілося підкреслити, що такі, як Олег, можуть і в майбутнє зоріти, і минулому вклонятися, — ділиться роздумами Юрій Михайлович. — Ось чому я наголошую: герой твору бачить Залізняка та гайдамаків живими, розвихреними, бачить їх ніби поруч, на відстані простягнутої руки. На жаль, були і є інші».

Були … Один із болючих спогадів — про далекий день, коли на обговорення збережених аркушиків літописного зводу не прийшли запрошені прозаїки, які писали на історичні теми, — Петро Панч, Натан Рибак, Іван Ле та Семен Скляренко. Є й сьогодні ті, хто радіє, що Москва так жорстоко понищила гайдамаків, що генерал Кречетников і полковник Гур’єв підступно заманили Залізняка та Гонту до себе на бенкет і взяли в полон.

Чому ж так сталося? Чорний має свою відповідь: «Бо гайдамаки — за Україну», бо царські сили «України… не хотіли дужче, ніж Польщі». Олег розмірковує так: «Те, що було колись, триває, наша гайдамаччина — в нас, вона не скінчилася. І невідомо, коли скінчиться».

Є в романі й така болюча констатація: «У літописі слова істинні й неістинні перемішані так, що за ними не завжди можна скласти уявлення, на чиєму боці літописець… Правду може виловити тільки той, хто чує її серцем». А може… Може, літописець узагалі не має права ставати на будь-чий бік? Юрій Михайлович відповідає твердо: «Завжди стає». І розмірковує далі: «Згадуваний Квач, який працював над зводом, вишивав заполоччю чорною й голубою, тож треба пильно приглядатися, щоб зрозуміти, які нитки лягли. Правда, він вельми ризикував. Ми ж сьогодні вже не ризикуємо. То й що? Наказую собі не писати публіцистики — і пишу. Вихлюпну вистраждане, переболію занотованим на папері — й ніби полегшає на душі. Та чи полегшає моїм читачам? Не знаю. Чорний вважає, що правдивої історії не буває, що вона нікому не потрібна: мовляв, напиши її вогнем на небі, викричи її на весь світ — байдуже запитають: а я тут при чому? Хочеться вірити, що невідомо де похована грудка праху під дивною, навіть принизливою назвою — Квач, від якої в землі вже немає й сліду, лишила в сторінках літопису щось таке, що здатне перевернути не одне людське життя».

Ні хрестів, ні пам’ятників

Саме з цією вірою Юрій Мушкетик нещодавно їздив у ті місця, де жили прототипи героїв його роману. І що ж письменник побачив? Не впізнав ні Тясмина, ні широкої долини. Жодного озеречка не було, жодної верболозини чи очеретини там, де колись вітер гнав тугі хвилі трав, жодної затоки не синіло в краях, де він ловив лящів.

Давно вже не було Федора Йосиповича (Чорного). Його свого часу так налякали владоможці та їхні слуги, що навіть у незалежній Україні відхрещувався: «Нічого не знаю, ніякого літопису не ховав і не переховував». Юрій Михайлович пішов на кладовище. І ось що пізніше занотував: «На більшості могил — ні хрестів, ні пам’ятників, ні огорож, барвінок, мабуть, самосійний, повився з могилки на могилку…»

На старому польському кладовищі було таке ж запустіння, й письменник скрушно подумав: «Непам’ять, яка ж непам’ять!» Спустився в склеп, запалював сірник від сірника. Вогник вихопив нішу. А може? Може, тут ховали літопис? І ось... Що воно? Пергамент чи папір? Ні, полотно… Воно вже струхло. Але палітурки ще трохи цілі. Та це ж він — літописний звід! Торкнувся — все розсипалося, обернулося на тлін. А може, й не було нічого: придумалося, примарилося.

Юрій Михайлович ще раз попрощався з тими, з ким зустрічався в молодості. І пригадав свою Кончу-Озерну під Києвом, де живе не один рік. Які там заповідні луки були — на три кілометри до Дніпра! А нині там, де стояли боброві хатки, водилися орли, — вотчини новітніх товстосумів. А ще пригадалося, як зібрався поїхати до Трахтемирова. Знайомі відрадили: «Немає вже там козаччини». Запитав: «А що ж замість неї?». Пояснили: «Суцільне запустіння, повсюдна антиукраїнськість».

Знову віддав шану тим людям, які хоча б зберегли окремі літописні аркушики, попрощався не знати ще з ким і чим. Мить прощання відлетіла навіки — її вже не повернути. Як і відшуміло в минуле все оте, що прочитав у літописі та використав у романі. І все ж… «Прийдімо, вклонімося».

Автор: Микола СЛАВИНСЬКИЙ

Архів журналу Віче

Віче №4/2016 №4
Реклама в журналі Інформація авторам Передплата
Останні новини

Глава Пентагону поговорив з грецьким колегою на тлі публікацій про тиск щодо Patriot для Києва Сьогодні, 24 квітня

Держдеп США згадав телемарафон у звіті щодо порушень прав людини Сьогодні, 24 квітня

Рекордна партія зброї з Британії, новини щодо допомоги США, МЗС обмежує "ухилянтів": новини дня Сьогодні, 24 квітня

Зеленський і Сунак обговорили найбільший військовий пакет від Британії Вчора, 23 квітня

Знайти в США зброю для України на всю суму допомоги ЗСУ може бути проблемою – посол Вчора, 23 квітня

Туск: Польща не передасть Patriot Україні, але допоможе іншими засобами Вчора, 23 квітня

Кулеба пояснив, чому консульства України зупинили надання послуг чоловікам мобілізаційного віку Вчора, 23 квітня

Зеленський заявив про домовленість щодо ATACMS для України Вчора, 23 квітня

Тонкощі використання клейових сумішей для армування плит пінополістиролу Вчора, 23 квітня

Союзники назвали дату нової зустрічі щодо зброї для ЗСУ у форматі "Рамштайн" 22 квітня