№10, травень 2005

Таланти треба виявляти, плекати і... обдаровувати

Бачити своїх дітей здоровими й талановитими, отже, успішними в житті – мрія всіх батьків. Проте самого лише бажання замало. Таланти треба виявляти. І що раніше, то краще. Але кому і як? Пошуки відповідей на це запитання в Київській облдержадміністрації вилились, урешті, в спеціально розроблену програму
"Обдарована дитина" на 2003-2012 роки. Нині є перші результати її реалізації. Про них розповідає депутат обласної ради, начальник управління освіти облдержадміністрації Віктор БУТНИК.




Нова заповідь:
школу не закрий!


Верховна Рада прийняла постанову про недопущення закриття обє'ктів соціально-культурного призначення в сільській місцевості.

За словами міністра освіти і науки Станіслава НІколаЄнка, зупинено діяльність майже 50 шкіл, в основному початкових. Більшість їх розташована в Житомирській та Чернігівській областях. Водночас, на думку міністра, закриття шкіл – це проблема, яка виникла внаслідок демографічної кризи в Україні. Проте уникнути закриття шкіл, а також соціально-культурних об'єктів, можна лише за умови належного фінансування, розвитку бюжетної сфери та місцевого самоврядування.

Знайомий
незнайомець – грип


Як незмінно настають весна і літо, осінь і зима, отак і грип заявляє про себе щороку, незалежно від того, готові його зустріти чи ні. Міністерство охорони здоров'я, маючи рекомендації ВООЗ, робить прогнози для лікарів. Цього року очікується вірус трьох видів: А/Каледонія, А/Каліфорнія і В/Шанхай.

Серед основних рекомендацій – щеплення. Але тут, як завжди, проблема. Коштів на закупівлю вакцини в потрібних обсягах бракує. Тож безкоштовно "уколотися" зможуть представники найнезахищеніших верств населення: діти-сироти, інваліди, мешканці будинків для престарілих. Бо, як стало відомо на момент підготовки номера, в Києві налічувалося лише 8 тис. ампул на 3 мільйони населення. Захиститися від грипу для дорослої людини коштуватиме приблизно 65 грн., для дитини – 55.

А керівник Центру грипу А. Фролов рекомендує під час епідемії приймати вітаміни С та групи В. Допоможуть імунній системі вистояти у важкі часи також елеутерокок або настоянка женьшеню.

– Насамперед виявлення та розвиток обдарованих дітей здійснюємо традиційними способами, скажімо, участю в найрізноманітніших конкурсних випробуваннях, навчальних семінарах, колоквіумах. Щороку в таких заходах – чи то обласного, чи всеукраїнського рівнів – беруть участь понад 7 тисяч школярів Київщини. Лише учасниками ІІІ етапу всеукраїнських учнівських олімпіад з базових дисциплін у 2004–05 навчальному році був 2491 учень, серед яких 880 – це діти з сільських шкіл, 631 – спеціалізованих. Крім того, в заочному турі ІІІ етапу олімпіади взяли участь майже дві тисячі школярів. Дипломами І, ІІ та ІІІ ступенів нагороджено 502 учнів. 23 – стали призерами ІV етапу олімпіад, серед них п'ятеро – учні сільських навчальних закладів.

Ми задоволені тим, що команда нашої області торік стала переможцем Всеукраїнського турніру юних біологів. Четверо учнів – переможцями та призерами Всеукраїнського колоквіуму "Космос. Людина. Духовність". П'ятеро вибороли право виступати на завершальному етапі всеукраїнських інтернет-олімпіад,

В області значно активізовано роботу територіального відділення Малої академії наук України, різноплановішими та якіснішими стали напрями досліджень. Скажімо, нинішнього року в ІІ етапі Всеукраїнського конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт учнів – членів МАН узяли участь 636 дітей. З-поміж них 257 завоювали дипломи І, II та III ступенів. 15 учнів стали призерами ІІІ етапу цього конкурсу, троє посіли перші місця. Найкращих успіхів досягли члени МАН хіміко-біологічного відділення, обчислювальної техніки та програмування, філології і мистецтвознавства.

Примітно, що активними учасниками конкурсу є також учні навчальних закладів сільських регіонів – майже 30 відсотків від загальної кількості учасників. Найактивнішу участь вони беруть у роботі секцій сільського та лісового господарств, екології, етнографії, історичного краєзнавства, української літератури, мистецтвознавства. Водночас нас турбує, що серед учасників конкурсу в секціях іноземних мов, економіки, математики, інформатики, хімії, історії України та правознавства майже немає учнів із сільських регіонів. Отже, є над чим замислитися.

На допомогу тим, хто працює в структурі Малої академії наук, методистами й викладачами Київського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних кадрів розроблено авторські програми спецкурсів і факультативів "Основи науково-дослідницької діяльності", видано "Вісник Київського обласного територіального відділення МАН України" та методичний посібник "Віват, науко молода!". При цьому ж інституті працює літературна студія "Паростки".

Нині в Київській області розширюється мережа шкіл нового типу та експериментальних майданчиків, які є не тільки експериментально-пошуковими лабораторіями апробації нового змісту освіти, а й засобами формування принципово нового соціально-культурного простору. Більшість із них працює в режимі розвитку, особливістю якого є інноваційна діяльність, прогнозування потреб ліцею, гімназії з урахуванням особливостей регіону, спрямованість на роботу з обдарованими дітьми.

Наприклад, головною метою діяльності Сквирського ліцею є задоволення освітніх і національно-культурних запитів обдарованих підлітків "провінційного" містечка, їх підготовка до здобуття вищої освіти й самостійного життя, розвиток творчого мислення, природних обдаровань. Учителями розроблено такі оригінальні спецкурси, як "Україна в колі світових цивілізацій", "Мова – генетичний код народу", "Світочі культури й Україна", "Усна народна творчість" тощо. У закладі створено учнівські координаційні центри, що працюють у тісній співдружності з учителями-консультантами. Завдяки цьому діти можуть набувати навички колективної управлінської діяльності, соціального досвіду, культури спілкування й взаємин, засвоєння технології вироблення, прийняття та виконання рішень.

У ліцеї "Дизайн-освіта" імені П. Чубинського міста Борисполя налагоджено тісну співпрац з Національним технічним університетом "КПІ", Національним університетом культури та мистецтв, Національним педагогічним університетом імені М. Драгоманова та ін.

А ось державний ліцей міста Білої Церкви нині працює як лабораторія Київського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних кадрів, входить до єдиного науково-методичного комплексу "ліцей-університет" із Білоцерківським державним аграрним університетом, задіяний у реалізації експериментального пілотного проекту Джуніор Ечівмент Україна "Прикладна економіка". До варіативної частини його навчального плану введено авторські спецкурси "Основи менеджменту й маркетингу", "Основи фінансової математики", "Основи етики й естетики" та ін. У закладі діє єдина комп'ютерна мережа з підключенням до Інтернету, комп'ютери використовуються як для вивчення основ інформатики, так і у викладанні хімії, фізики, математики, правознавства, економіки, в роботі практичного психолога.

Відповідно до концепції освітньої діяльності Коцюбинського гуманітарного ліцею міста Ірпеня в закладі послідовно запроваджується лекційно-семінарська форма навчання. Тісна співпраця з Київським славістичним університетом дає можливість учням і вчителям користуватися бібліотечними фондами університету.

Ще одна сфера наших турбот – готовність вчителя-предметника, класного керівника, психолога, директора школи до роботи з обдарованими та здібними учнями. Саме з цією метою Київським обласним інститутом післядипломної освіти педагогічних кадрів проводяться обласні інструктивно-методичні наради для методистів районних (міських) відділів освіти щодо ефективності та особливостей планування роботи з обдарованими дітьми, навчальні семінари, "круглі столи" для різних категорій педагогічних працівників, організовано роботу постійно діючого консультпункту.

А перед початком нового навчального року цим інститутом видано практико-зорієнтований збірник "Таїна обдарованості", в якому представлено розробки, технології, методики з досвіду організації навчально-виховного процесу педагогів області щодо виявлення, підтримки та розвитку юних талантів. Уміщено матеріали про передовий досвід, набутий, зокрема, в навчальних закладах нового типу, розглянуто питання ролі вчителів-предметників та батьків у розвитку спеціальної обдарованості дітей (математичної, літературної, технічної тощо).

Останні новини

Глава МЗС Польщі вважає, що ядерних погроз Кремля не варто боятись Вчора, 16 вересня

Сікорський пообіцяв, що Польща знайде гроші на чеську ініціативу із закупівлі снарядів для ЗСУ Вчора, 16 вересня

Занурення в англійську мову: чим займається 6 клас Вчора, 16 вересня

Україна запропонувала шістьом країнам Європи допомогу у подоланні наслідків повеней 15 вересня

У МЗС спростували дані Bild, що "план перемоги" Зеленського передбачає заморозку війни 15 вересня

ЗСУ отримали 18 українських гаубиць "Богдана", закуплених Данією 15 вересня

Bloomberg: США і Британія занепокоєні, що Росія розкриває Ірану ядерні таємниці 15 вересня

Сікорський просить позбавити українських чоловіків соціальних виплат у державах ЄС 15 вересня

Джейк Салліван розгромив "мирний план" Джей Ді Венса, що нав’язує умови Україні 15 вересня

Прем’єр Британії натякнув, що у питанні дозволу Україні на далекобійні удари буде розвиток 14 вересня