№10, травень 2005

Таланти треба виявляти, плекати і... обдаровувати

Бачити своїх дітей здоровими й талановитими, отже, успішними в житті – мрія всіх батьків. Проте самого лише бажання замало. Таланти треба виявляти. І що раніше, то краще. Але кому і як? Пошуки відповідей на це запитання в Київській облдержадміністрації вилились, урешті, в спеціально розроблену програму
"Обдарована дитина" на 2003-2012 роки. Нині є перші результати її реалізації. Про них розповідає депутат обласної ради, начальник управління освіти облдержадміністрації Віктор БУТНИК.




Нова заповідь:
школу не закрий!


Верховна Рада прийняла постанову про недопущення закриття обє'ктів соціально-культурного призначення в сільській місцевості.

За словами міністра освіти і науки Станіслава НІколаЄнка, зупинено діяльність майже 50 шкіл, в основному початкових. Більшість їх розташована в Житомирській та Чернігівській областях. Водночас, на думку міністра, закриття шкіл – це проблема, яка виникла внаслідок демографічної кризи в Україні. Проте уникнути закриття шкіл, а також соціально-культурних об'єктів, можна лише за умови належного фінансування, розвитку бюжетної сфери та місцевого самоврядування.

Знайомий
незнайомець – грип


Як незмінно настають весна і літо, осінь і зима, отак і грип заявляє про себе щороку, незалежно від того, готові його зустріти чи ні. Міністерство охорони здоров'я, маючи рекомендації ВООЗ, робить прогнози для лікарів. Цього року очікується вірус трьох видів: А/Каледонія, А/Каліфорнія і В/Шанхай.

Серед основних рекомендацій – щеплення. Але тут, як завжди, проблема. Коштів на закупівлю вакцини в потрібних обсягах бракує. Тож безкоштовно "уколотися" зможуть представники найнезахищеніших верств населення: діти-сироти, інваліди, мешканці будинків для престарілих. Бо, як стало відомо на момент підготовки номера, в Києві налічувалося лише 8 тис. ампул на 3 мільйони населення. Захиститися від грипу для дорослої людини коштуватиме приблизно 65 грн., для дитини – 55.

А керівник Центру грипу А. Фролов рекомендує під час епідемії приймати вітаміни С та групи В. Допоможуть імунній системі вистояти у важкі часи також елеутерокок або настоянка женьшеню.

– Насамперед виявлення та розвиток обдарованих дітей здійснюємо традиційними способами, скажімо, участю в найрізноманітніших конкурсних випробуваннях, навчальних семінарах, колоквіумах. Щороку в таких заходах – чи то обласного, чи всеукраїнського рівнів – беруть участь понад 7 тисяч школярів Київщини. Лише учасниками ІІІ етапу всеукраїнських учнівських олімпіад з базових дисциплін у 2004–05 навчальному році був 2491 учень, серед яких 880 – це діти з сільських шкіл, 631 – спеціалізованих. Крім того, в заочному турі ІІІ етапу олімпіади взяли участь майже дві тисячі школярів. Дипломами І, ІІ та ІІІ ступенів нагороджено 502 учнів. 23 – стали призерами ІV етапу олімпіад, серед них п'ятеро – учні сільських навчальних закладів.

Ми задоволені тим, що команда нашої області торік стала переможцем Всеукраїнського турніру юних біологів. Четверо учнів – переможцями та призерами Всеукраїнського колоквіуму "Космос. Людина. Духовність". П'ятеро вибороли право виступати на завершальному етапі всеукраїнських інтернет-олімпіад,

В області значно активізовано роботу територіального відділення Малої академії наук України, різноплановішими та якіснішими стали напрями досліджень. Скажімо, нинішнього року в ІІ етапі Всеукраїнського конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт учнів – членів МАН узяли участь 636 дітей. З-поміж них 257 завоювали дипломи І, II та III ступенів. 15 учнів стали призерами ІІІ етапу цього конкурсу, троє посіли перші місця. Найкращих успіхів досягли члени МАН хіміко-біологічного відділення, обчислювальної техніки та програмування, філології і мистецтвознавства.

Примітно, що активними учасниками конкурсу є також учні навчальних закладів сільських регіонів – майже 30 відсотків від загальної кількості учасників. Найактивнішу участь вони беруть у роботі секцій сільського та лісового господарств, екології, етнографії, історичного краєзнавства, української літератури, мистецтвознавства. Водночас нас турбує, що серед учасників конкурсу в секціях іноземних мов, економіки, математики, інформатики, хімії, історії України та правознавства майже немає учнів із сільських регіонів. Отже, є над чим замислитися.

На допомогу тим, хто працює в структурі Малої академії наук, методистами й викладачами Київського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних кадрів розроблено авторські програми спецкурсів і факультативів "Основи науково-дослідницької діяльності", видано "Вісник Київського обласного територіального відділення МАН України" та методичний посібник "Віват, науко молода!". При цьому ж інституті працює літературна студія "Паростки".

Нині в Київській області розширюється мережа шкіл нового типу та експериментальних майданчиків, які є не тільки експериментально-пошуковими лабораторіями апробації нового змісту освіти, а й засобами формування принципово нового соціально-культурного простору. Більшість із них працює в режимі розвитку, особливістю якого є інноваційна діяльність, прогнозування потреб ліцею, гімназії з урахуванням особливостей регіону, спрямованість на роботу з обдарованими дітьми.

Наприклад, головною метою діяльності Сквирського ліцею є задоволення освітніх і національно-культурних запитів обдарованих підлітків "провінційного" містечка, їх підготовка до здобуття вищої освіти й самостійного життя, розвиток творчого мислення, природних обдаровань. Учителями розроблено такі оригінальні спецкурси, як "Україна в колі світових цивілізацій", "Мова – генетичний код народу", "Світочі культури й Україна", "Усна народна творчість" тощо. У закладі створено учнівські координаційні центри, що працюють у тісній співдружності з учителями-консультантами. Завдяки цьому діти можуть набувати навички колективної управлінської діяльності, соціального досвіду, культури спілкування й взаємин, засвоєння технології вироблення, прийняття та виконання рішень.

У ліцеї "Дизайн-освіта" імені П. Чубинського міста Борисполя налагоджено тісну співпрац з Національним технічним університетом "КПІ", Національним університетом культури та мистецтв, Національним педагогічним університетом імені М. Драгоманова та ін.

А ось державний ліцей міста Білої Церкви нині працює як лабораторія Київського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних кадрів, входить до єдиного науково-методичного комплексу "ліцей-університет" із Білоцерківським державним аграрним університетом, задіяний у реалізації експериментального пілотного проекту Джуніор Ечівмент Україна "Прикладна економіка". До варіативної частини його навчального плану введено авторські спецкурси "Основи менеджменту й маркетингу", "Основи фінансової математики", "Основи етики й естетики" та ін. У закладі діє єдина комп'ютерна мережа з підключенням до Інтернету, комп'ютери використовуються як для вивчення основ інформатики, так і у викладанні хімії, фізики, математики, правознавства, економіки, в роботі практичного психолога.

Відповідно до концепції освітньої діяльності Коцюбинського гуманітарного ліцею міста Ірпеня в закладі послідовно запроваджується лекційно-семінарська форма навчання. Тісна співпраця з Київським славістичним університетом дає можливість учням і вчителям користуватися бібліотечними фондами університету.

Ще одна сфера наших турбот – готовність вчителя-предметника, класного керівника, психолога, директора школи до роботи з обдарованими та здібними учнями. Саме з цією метою Київським обласним інститутом післядипломної освіти педагогічних кадрів проводяться обласні інструктивно-методичні наради для методистів районних (міських) відділів освіти щодо ефективності та особливостей планування роботи з обдарованими дітьми, навчальні семінари, "круглі столи" для різних категорій педагогічних працівників, організовано роботу постійно діючого консультпункту.

А перед початком нового навчального року цим інститутом видано практико-зорієнтований збірник "Таїна обдарованості", в якому представлено розробки, технології, методики з досвіду організації навчально-виховного процесу педагогів області щодо виявлення, підтримки та розвитку юних талантів. Уміщено матеріали про передовий досвід, набутий, зокрема, в навчальних закладах нового типу, розглянуто питання ролі вчителів-предметників та батьків у розвитку спеціальної обдарованості дітей (математичної, літературної, технічної тощо).

Архів журналу Віче

Віче №4/2016 №4
Реклама в журналі Інформація авторам Передплата