№11, червень 2008
«Кругом хороша моя Золотоноша». Так здавна оцінюють своє місто корінні жителі. Так подає це прислів'я фольклорний збірничок видання 1955 року. І хоч не завжди і не все тут так добре, як у прислів'ї, все-таки золотонісці пишаються своїм «золотим» містом і прагнуть зробити його ще кращим. Проживши тут добрих тридцять років, я був свідком багатьох гарних перетворень. Сьогодні це одна з найуспішніших на Черкащині територіальних громад.
Очолює її Олексій Васильович Корпань.
Життя Золотоноші увійшло в його долю ще 30 років тому. Тоді сумлінного й енергійного інспектора карного розшуку районного відділу внутрішніх справ рекомендували для роботи в органі місцевого самоврядування. І почав з посади першого заступника голови Золотоніського міськвиконкому.
І все-таки на деякий час молодому очільнику довелося залишити роботу в місті: громада на чергових виборах спробувала доручити владні повноваження іншому керівникові. Проте невдовзі виборці знову обрали Корпаня міським головою. Олексій Васильович тим часом здобував солідний досвід управлінця, працюючи першим заступником голови Черкаської облдержадміністрації. Тож повернувся на «свою» посаду збагачений розумінням практичних підходів до розв'язання різноманітних соціально-економічних проблем. І взявся передусім за розбудову економіки.
Сьогодні Олексій Корпань добре знає, що діється на кожному великому чи малому підприємстві, йому відомі проблеми та можливості трудових колективів. І не тільки тому, що він там частий гість. Так уже повелося, що міський голова допомагає місцевим керівникам розв'язувати багато проблем підвищення ефективності господарювання. Одному допоміг з придбанням сучасного устаткування, другому – з відведенням землі під виробничі площі, порадою, як налагодити збут продукції, встановити зв'язки з партнерами із інших регіонів. Щире вболівання і ефективний вплив міської влади на розвиток виробництва, розв'язання соціальних проблем спонукали виробничі й навчальні колективи висувати своїх представників до складу ради та її комісій. Вони намагаються впливати на ситуацію в місті через депутатів. І це їм вдається.
Нині більшість підприємств Золотоноші прибуткові. Завдяки непоганому наповненню міського бюджету розвивається соціальна сфера. Сьогодні в Золотоноші стабільно працюють, зокрема, найбільші так звані бюджетоутворювальні підприємства – ВАТ «Золотоніський машинобудівний завод імені Лепсе», ТОВ «Лікеро-горілчаний завод «Златогор», ЗАТ «Золотоніський маслоробний комбінат «Златокрай», ДП «Златодар», швейна та парфумерно-косметична фабрики, ВАТ «Золотоношам'ясо» та інші. Закріпилася стійка тенденція до зростання кількості малих підприємств – три сотні нових додалося вже нинішнього року. Стрімко збільшуються інвестиції у капітальне будівництво та придбання нових машин та іншого устаткування, реконструкцію та переоснащення підприємств.
Продукцію золотонісців знають і за межами міста. Приміром, у Черкасах часто запитують золотоніські молочні вироби, ковбаси. А смачний хліб, що його випікають на державному підприємстві «Златодар», давно став популярним серед мешканців близьких населених пунктів. Вражають і плани золотонісців, які вже починають здійснюватися. Приміром, розпочалося будівництво заводу з виробництва паливного біоетанолу у промислових обсягах. Уже в першому кварталі 2009 року підприємство має стати до ладу. Окрім трьохсот додаткових робочих місць промисловий велетень, який вироблятиме щороку 150 тисяч тонн пального й 75 тисяч тонн комбікормів для худоби, дасть золотонісцям значні надходження до місцевого бюджету.
Однак сама система місцевого самоврядування потребує змін, переконаний Олексій Корпань.
Приміром, ні в Конституції, ні в інших законодавчих актах України не визначено територіальної основи місцевого самоврядування, тобто території, в межах якої територіальна громада самостійно вирішує питання місцевого значення.
Досі не забезпечена на практиці організаційна самостійність місцевого самоврядування, захист від незаконного втручання у справи територіальної громади органів державної влади. Досить часто посадові особи органів виконавчої влади (насамперед районних та обласних державних адміністрацій) намагаються давати вказівки органам та посадовим особам місцевого самоврядування, що прямо заборонено законом.
Не секрет, що територіальні громади переважної більшості населених пунктів не мають необхідних для виконання функцій місцевого самоврядування матеріальних та фінансових ресурсів, унаслідок чого багато комунальних об'єктів (лікарні, школи, водогін, каналізація, теплопостачання, громадський транспорт тощо) перебувають сьогодні в занедбаному стані. Грошей місцевих бюджетів вистачає хіба що на виплату заробітної плати працівникам органів місцевого самоврядування, іншим бюджетним організаціям. Більшість місцевих бюджетів є дотаційними, тобто вони формуються за рахунок фінансової допомоги держави, що ставить під сумнів фінансову самостійність і самодостатність місцевого самоврядування.
Саме тому, наголошує Олексій Корпань, щонайшвидше здійснення адміністративної та муніципальної реформ можна було б розглядати як перспективу розвитку місцевого самоврядування в Україні. Якими ці реформи будуть конкретно – варто добре помізкувати, аби не наламати дров. Головне, щоб зміни відбувалися з урахуванням інтересів «золотого фонду» будь-якого міста чи села – його людей.
Владислав КИРЕЙ.
Черкаська область.
Архів журналу Віче
№12 | |
Реклама в журналі Інформація авторам Передплата |
Зеленський розповів про свою зустріч з Трампом і Макроном
У Єлисейському палаці анонсували тристоронню зустріч Макрона, Трампа і Зеленського
Зеленський прибув до Єлисейського палацу для зустрічі з Макроном і Трампом
Зустріч Зеленського, Трампа і Макрона тривала 35 хвилин
Саміт ЄС обговорить ситуацію в Україні, чекають на Зеленського
Президенти держав Балтії і Польщі разом звернулися до влади Грузії
Орбан грозиться ветувати бюджет ЄС, якщо не розморозять кошти для Угорщини
Угорські спецслужби шпигували за посадовцями ЄС – розслідування
ЗМІ: Салліван пообіцяв Україні сотні тисяч снарядів і тисячі ракет до середини січня
ЗМІ дізналися деталі зустрічі Єрмака з оточенням Трампа