№3, лютий 2006

По суті, це вибір майбутнього

З виступу Голови Верховної Ради України Володимира ЛИТВИНА
на відкритті дев'ятої сесії Верховної Ради України четвертого скликання 7 лютого 2006 року

Особливість нинішнього періоду в тому, що слідом за президентськими виборами має бути вперше легітимно сформоване керівництво держави на всіх рівнях.

По суті, це вибір майбутнього. Він може датися нам високою ціною і потребуватиме особливої відповідальності.

Ми маємо право й підстави сказати: і сьогодні, і завтра нам не буде соромно дивитися людям у вічі за дії Верховної Ради, особливо в останній період. І за те, насамперед, що не стали маніпулятивним парламентом. І за те, що у дні справді політичної кризи, жорсткого протистояння не схибили в оцінках ситуації та виборі засобів її нормалізації, відведення від України реальної загрози громадянського конфлікту. Не спокусившись на поради сторонніх, парламент продемонстрував і довів незалежність своїх позицій, самодостатність і найвищу державну сутність.

Переконаний, що ми здатні витримати таку лінію і зараз. Витримати всупереч і нинішній кампанії з дискредитації Верховної Ради, і непростим процесам, що їх несуть із собою виборчі перегони. Головне, щоб люди мали змогу зробити усвідомлений вибір. А те, що вони сьогодні хочуть змін, засвідчує висока прогнозована явка на виборчі дільниці.

У зв'язку з цим важливо, щоб Верховна Рада не піддалася на вже традиційні заклинання і не дала втягнути себе у ритуальні процедури. Щоб слова і надалі не розходилися з реальною практикою, маємо застосувати всі парламентські можливості.

До них я відношу, зокрема, утворення спеціальної комісії з моніторингу виборчого процесу. Пропоную, щоб її очолили такі поважні й авторитетні люди, як Георгій Крючков та Ігор Юхновський. Хотілося б бачити у складі цієї комісії також представників інститутів громадянського суспільства, ЦВК, суду, правоохоронних органів, звісно, за їхньої згоди.

Характерною особливістю нинішньої ситуації є і те, що загострюється дискусія щодо повноважень та взаємовідносин гілок влади, рівня їхньої відповідальності за долю України. При цьому вже не помічається, що в Україні наростає криза управління, яка може перерости у кризу державності.

Час уже врешті-решт виходити з того, що відповідальність передбачає, окрім усього іншого, і здатність до об'єктивних оцінок, до визнання власних помилок без їх приховування або перекладання на інших. І до усвідомлення необхідності говорити правду суспільству і самим собі.

Сьогодні в Україні маємо неймовірну та неприйнятну з усіх точок зору колізію. Верховна Рада прийняла відкрито і законно рішення щодо Кабінету Міністрів. З причин, які всім нам, сподіваюся, зрозумілі й очевидні, робиться вигляд, наче нічого не сталося. Більше того, розгорнулися масовані нападки на найвищий представницький орган українського народу. І, ясна річ, з організованим публічним осудом. Ця "війна слів" закладає міну вже і під майбутній парламент.

Сьогодні, думається, той піковий момент, коли особливо потрібні як консолідована позиція парламенту, так і вміння відповісти на суспільну потребу в стабільності та передбачуваності практичними і результативними діями на всіх напрямах розвитку держави та суспільства. А також, і це хотілося б підкреслити особливо, виписати таку партитуру для наступного складу Верховної Ради, яка дозволила б йому органічно увійти в повноцінну роботу. Для цього потрібно:

Перше. Прийняти рішення з усіх президентських та урядових законопроектів і щодо ратифікації міжнародних угод, а також розглянути закони, до яких Президент України застосував право вето.

Друге. Зажадати від Кабінету Міністрів невідкладного представлення програми економічного та соціального розвитку України на 2006 рік і не підмінювати її якимись сурогатами. На цій основі розпочати роботу над комплексним внесенням змін до Державного бюджету на 2006 рік. Пам'ятаючи при цьому, що в Україні має набути особливого звучання тема дорогої робочої сили і відповідно високих соціальних стандартів.

Третє. Проаналізувати, предметно й об'єктивно, виконання Державного бюджету за 2005 рік і організацію виконання Державного бюджету на 2006 рік. Це потрібно й тому, щоб суспільству не нав'язувалися маніпуляції замість очевидних реалій, щоб не плутали бюджет з виборами, а тим більше не розглядали його як виборчий інструмент, діючи за принципом: після 26 березня хоч потоп.

Четверте. Приступити до перегляду Бюджетного кодексу України. Не можна й надалі тримати області, міста і райони на короткому бюджетному повідку, домагаючись у такий спосіб лояльності до влади.

П'яте. Розглянути питання, що набули особливого звучання і стають ключовими чинниками національної безпеки: житлово-комунальне господарство, агропромисловий комплекс та енергетична сфера. Алчевськ сьогодні стукає у кожний населений пункт, це сигнал тривоги для всієї України.

Шосте. Опрацювати закони, що зумовлені новими конституційними реаліями. Зокрема, про Кабінет Міністрів, про Президента, про референдум. Прискорити роботу над новим Регламентом Верховної Ради. Усе це має мінімізувати можливі негативні наслідки виборів.

А всього пропонується розглянути протягом двох місяців більш як 450 питань. З них половина має виразний соціально-економічний характер.

Кому, як не нам, шановні колеги, продемонструвати, що Україна може і повинна розвиватися, що називається, штатно і прогнозовано, на основі прагматизму, почуття міри і здорового глузду, без постійного навертання до минулого та перегляду його оцінок, без імпульсивних рефлексій, метань від одних векторів до інших як у внутрішній, так і у зовнішній політиці.

Будемо сподіватися, що нова Верховна Рада визначить засади внутрішньої і зовнішньої політики держави. А ми маємо закласти їй для цього необхідну основу. Кажу все це з усвідомленням того, що політична карта парламентської зали навряд чи суттєво зміниться, здебільшого будуть уточнення в її розкладах та пропорціях. Але все-таки це буде вже зовсім інша Верховна Рада України.

Архів журналу Віче

Віче №4/2016 №4
Реклама в журналі Інформація авторам Передплата
Останні новини

Глава МЗС Польщі: Росія бреше про польські плани анексувати частину України Сьогодні, 25 квітня

Євродепутати просять владу Австрії вплинути на Raiffeisen щодо його бізнесу в Росії Сьогодні, 25 квітня

Макрон захищає свою позицію про створення "стратегічної двозначності" для Росії Сьогодні, 25 квітня

Білий дім визнав, що через затримку з допомогою Україна втратила Авдіївку Сьогодні, 25 квітня

Голова МЗС: Лише військової допомоги США недостатньо для перемоги над Росією Вчора, 24 квітня

Глава Пентагону поговорив з грецьким колегою на тлі публікацій про тиск щодо Patriot для Києва Вчора, 24 квітня

Держдеп США згадав телемарафон у звіті щодо порушень прав людини Вчора, 24 квітня

Рекордна партія зброї з Британії, новини щодо допомоги США, МЗС обмежує "ухилянтів": новини дня Вчора, 24 квітня

Зеленський і Сунак обговорили найбільший військовий пакет від Британії 23 квітня

Знайти в США зброю для України на всю суму допомоги ЗСУ може бути проблемою – посол 23 квітня