№1, січень 2008
Новорічно-різдвяні святкування в Україні насичені розмаїтими традиціями, обрядами. Колядування, вертеп, новолітування, Маланка, щедрування. Справді, що не край чи навіть село, то – свої звичаї.
Скажімо, на старий Новий рік сотні людей прагнуть потрапити в село Горошову, що в Борщівському районі на Тернопільщині, на свято Маланки, яке тут ще називають Маланням. У юрбі місцевих мешканців – туристи з різних куточків України, представники української діаспори. Свято Маланки увібрало в себе традиції тисячоліть. Адже етнографи, дослідники української обрядовості зазначають, що християнська Меланія замінила образ язичницької богині Київської Русі – Макоші (Мокош). Наші предки вважали її покровителькою жінок, сестрою Сонця.
Сільський голова Володимир Левко констатує: оскільки в Горошовій – понад сімсот дворів, то так уже повелося, що напередодні старого Нового року на її вулицях можна побачити кілька Маланок. Є тут традиція святкувати компаніями (приживається й слово «партіями» – не політичними, звісно). Цього року, як завжди, також кілька партій. Кожна пропонує власне бачення народного карнавалу. Безперечно, поза увагою не залишаться герої східного календаря – Миша чи Пацюк, дістанеться на горіхи українським політикам. Прилетять Бджоли, міць покажуть Козаки, веселитимуть Цигани.
Не обійдеться свято без українського силача Котигорошка, майстерно впишуться в канву народного дійства й «представники» бразильського карнавалу. Зрештою, яких тільки дійових осіб не втілять місцеві «артисти», яких злободенних тем родинного та суспільного життя не відобразять! Але головне – скрізь пануватимуть жарти, дотепи, сміх, а отже, радість. Сільський голова наголошує, що Маланчине вбрання в Горошовій уже понад століття дбайливо передають із покоління в покоління. Почесна місія втілити красивий образ Маланки вже традиційно випадає хлопцям Горошової. Потрібно мати не лише вроду та певні артистичні здібності, а й бути фізично витривалим. У супроводі двох Козаків і троїстих музик Маланка має обов'язково провідати всіх дівчат села (а їх майже двісті) й станцювати з ними. Відтак музиканти грають і для всіх охочих дати лиха закаблукам. Що не кажіть, а робота ця виснажлива. Зрештою, щоб парубок-Маланка мав і надалі добре здоров'я, на Водохреще доведеться йому стати героєм ще одного дійства. Якщо морози скують Дністер, то на річці вирізають крижаний хрест чи ополонку для освячення води. Якщо ж зима така, як тепер, поблизу церкви виставляють великі посудини з водою. В цю холодну водицю й занурюють голови тих, хто втілював образ Маланки. Звичай вимагає, аби сільські юнаки зібралися в коло, в центрі якого – Маланки. Звучить «Многая літа», після чого Маланок піднімають «на віват», тобто підкидають угору.
...Горошова у забаві, у маланкуванні. Завітайте! Наберіться сил, душевної наснаги й чудового настрою в народній феєрії!
Автор: Микола ШОТ
Архів журналу Віче
|
№11 |
| Реклама в журналі Інформація авторам Передплата |
Єврокомісія визначилася з трьома варіантами фінансування України у 2026-27 роках
ЄС оцінює потреби України в 2026-27 в 135 млрд євро, з них 83 млрд – на армію
Кубілюс: Росія може напасти на державу НАТО через 2-4 роки, одна з цілей – Балтія
Зеленський та Макрон підписали декларацію щодо посилення оборони України
Стали відомі умови, які висунув Макрон щодо використання заморожених активів РФ для України
Лист фон дер Ляєн до лідерів ЄС передбачає, що війна в Україні закінчиться у 2026 році
ЗМІ: ексдержсекретар США Помпео приєднався до наглядової ради Fire Point, що виробляє "Фламінго"
Мышка с сенсорной панелью: кому подойдёт и где используется
Зеленський анонсував "історичну угоду" з Францією на посилення авіації
У Греції уточнили домовленості про оперативне постачання газу до України