передплата Українською | In English

№3, лютий 2006

Лоза, що дає мільйониЛоза, що дає мільйони

Ужгородський коньячний завод входить до трійки найбільших виробників вітчизняних коньяків. Майже чверть століття його очолює Володимир ГІсем (на знімку) – добре знана в краї людина. Володимир Васильович, окрім того, є головою ради, генеральним директором корпорації з питань садівництва, виноградарства, виноробної й консервної промисловості "Закарпатсадвинпром", депутатом обласної ради двох скликань. Нагороджений орденом "Святий князь Володимир", срібним орденом "Слава на вірність Вітчизні", а за багаторічну доброчинну діяльність і меценатство – міжнародним орденом Святого Миколи Чудотворця.

Відправною датою народження коньячного виробництва на Закарпатті став 1959 рік. Саме тоді в цеху спиртокурення в селі Великих Лазах виробили й заклали в дубові бочки першу партію коньячного спирту, а в 1962-му випустили перший коньяк "Три зірочки". Оскільки виробництво напоїв було розташоване в непристосованих приміщеннях, у період із 1967-го по 1970 рік на околиці обласного центру збудували два цехи витримки коньячних спиртів і купажу коньяків, а також цех спиртокурення. Тож виробництво цілком перебазувалося в Ужгород.

Нині підприємство спеціалізується на випуску коньяків торгової марки "Тиса" віком від 3 до 12 років. Виготовляються вони з екологічно чистої сировини, мають неповторний аромат і вишуканий смак. Саме це принесло закарпатським коньякам визнання та славу: 26 золотих, 18 срібних та 6 бронзових медалей на міжнародних і вітчизняних виставках у Будапешті, Москві, Санкт-Петербурзі, Сочі, Єревані, Кишиневі, Києві, Ялті, Новій Каховці. У 1997-му ужгородці привезли Золотий приз "За якість коньяків" із Парижа, два роки тому – європейський приз з Оксфорда. У 2004-му підприємство було серед переможців конкурсу "100 кращих товарів України". А виробляє воно нині шість видів коньяків: ординарні – "Три зірочки", "Закарпатський" і "П'ять зірочок", марочні – "Тиса", "Карпати" та "Ужгород.

Виноградарство – одна з високорентабельних галузей аграрного сектору економіки Закарпаття й щорічно поповнює бюджет регіону на 12–14 мільйонів гривень. Корпорація з питань виноградарства, садівничої та консервної продукції "Закарпатсадвинпром" – флагман цієї галузі. До її складу входять 25 господарств і підприємств. Серед них – Іршавський завод продтоварів, агроторгові підприємства радгосп-заводи "Руськополівський", "Великолазівський", "Берегівський", державне підприємство "Торговельний Дім "Гроно". Вони господарюють на 1500 гектарах виноградників і 1724 гектарах плодових насаджень та ягідників.

– Головна мета створення корпорації, – каже Володимир Гісем, – це відродження багаторічних насаджень у господарствах різних форм власності на основі прогресивних технологій виробництва плодів, ягід, винограду та їх переробка, а також збільшення виноградних плантацій на 250 – 300 гектарів.

Підприємства корпорації виробляють вина в широкому асортименті: білі виноградні столові марочні "Середнянське", "Променисте", "Берегівське", "Перлина Карпат", десертне марочне "Троянда Закарпаття", ординарні столові сортові "Рислінг", "Боржавське", "Ізабелла", ординарне виноградне міцне "Гроно Закарпаття", ординарні десертні "Іршавське", "Ізабелла", плодово-ягідні "Долина нарцисів", "Гуцулочка", "Хустський замок", "Альмінська долина", "Циганський табір". Їх нагороджено 72 медалями, з яких, зокрема, 26 золотих і 41 срібна.

Окрім вин, корпорація випускає мінеральну воду "Плосківська", що ідентична "Боржомі", а також різну плодоовочеву консервну продукцію: соки, компоти, джеми, маринади. Робота переробних підприємств спрямована на наповнення споживчого ринку високоякісними, екологічно чистими продовольчими товарами власного виробництва за доступними цінами. Їх асортимент становить майже 40 найменувань.

– Є всі можливості, щоб довести цю кількість і за п'ятдесят, – наголошує Володимир Гісем. – І все ж своєрідною візитівкою не лише нашого підприємства, а й Закарпаття є коньяки та вина. Їх знають і в Україні, і у світі.

Автор: Іван ДОНЕЦЬ

Плакат - брат барикад