№19, жовтень 2007

Три хвилини замість трьох діб

потребує підрахунок голосів на виборах

Віталій Боюн: «Підрахунок результатів електронного голосування проводиться автоматично без втручання персоналу виборчої дільниці за лічені хвилини. Кожен виборець на сайті ЦВК за кодом доступу має можливість перевірити результати свого волевиявлення. Партії можуть перерахувати результати голосування»

Українські реалії, в яких опинилася наукова сфера, вражають своїм цинізмом. У цьому вкотре зміг переконатися автор під час підготовки матеріалів до жовтневого номера «Віча», центральною темою якого є проведення позачергових виборів. Уявіть – на замовлення серйозної державної установи створюється пристрій, який не має аналогів у світі, але після зміни керівництва замовника співпраця припиняється. З'ясовується, що це була мало не забаганка, миттєвий порив тодішнього голови ЦВК Ярослава Давидовича, адже, крім нього, про цю ініціативу не знали ні в управлінні інформаційного забезпечення, ні в інших місцях, адже консультацій, попереднього аналізу не проводили. Утім, завдання було виконано. На розробку приладу та виготовлення макетного зразка витрачено майже рік і власні 300 тисяч гривень Інституту кібернетики імені В. Г. Глушкова НАН України. Цією публікацією ми хочемо заохотити можновладців звернути увагу на унікальну розробку українських кібернетиків.

Переконані, якби наш співрозмовник працював за рубежем, то завдяки своїм унікальним винаходам, а їх понад 200, давно став би мільйонером і відкрив би власну дослідницьку лабораторію. Отже, знайомтеся: Віталій Петрович Боюн, доктор технічних наук, заввідділу управляючих машин і систем Інституту кібернетики, заслужений винахідник України.

Спочатку в інституті проаналізували світові тенденції розвитку систем голосування. Найбільш демократичні в цьому питанні США – у кожному штаті діє до шести систем голосування: бюлетенями, перфокартами, механічними системами, електронними пристроями та змішаний тип із використанням кількох названих способів.

Так, електронне сканування і підрахунок бюлетенів здійснюють після самої процедури голосування, закладання виборчого листка у зчитувальний пристрій за часом співмірне із традиційним ручним підрахунком. Окрім того, виборчі листки потрібно розрівнювати, помітки, зроблені світлою пастою або неправильної форми, сканер може не опрацювати.

Паралельне паперове та електронне голосування значно збільшує час процедури волевиявлення і підрахунку результатів членами дільничних комісій.

Проблема більшості, навіть сучасних, систем голосування полягає в тому, що вони не можуть надати докази зробленого громадянином вибору, який має вірити машині «на слово».

Аналізуючи це питання, серед обов'язкових умов демократичного голосування рядова комісія США виокремила необхідність паперового підтвердження результатів електронного волевиявлення. Кілька років тому Конгрес навіть надав 3,9 мільярда доларів на створення сучасної електронної системи голосування. Наразі над цим працюють такі комп'ютерні гіганти, як «Майкрософт» і «Дел».

Паперове голосування має відійти у минуле, а найперспективнішим, за словами Віталія Петровича, є електронне голосування з візуалізацією процесу голосування, інтерактивним голосовим супроводом та паперовим підтвердженням результатів голосування.

Хоча його відділ розглядав і використання розробленої раніше власними силами інтелектуальної відеокамери з потужним процесором цифрової обробки та розпізнавання зображень. Працюючи автономно, після «фотографування» бюлетеня вона за заданим алгоритмом виокремлює потрібну інформацію – за кого проголосувала людина, та здійснює підрахунок голосів. Однак вирішили відмовитися від застарілого голосування бюлетенями, яке важко автоматизувати, і розробити нову перспективну технологію електронного голосування, яка зараз патентується.

«Ми запропонували систему електронного голосування з візуалізацією процесу голосування, аудіосупроводом та паперовим підтвердженням результатів», – розповідає Віталій Петрович. Серед її безумовних переваг: просте перепрограмування пристроїв дає можливість багатократного їх використання для різного рівня виборів, а в разі відмови кандидата чи партії від балотування не потрібно передруковувати бюлетені або викреслювати прізвище кандидата чи назву партії з усіх бюлетенів. У разі впровадження такої системи відпадає потреба у закупівлі ешелонів паперу, виготовленні захищених бюлетенів. Зекономлені кошти, а це десятки мільйонів, значною мірою можуть компенсувати видатки на впровадження такого приладу.

Система являє собою розташовані у кожній кабіні автомати для голосування, що складаються з цифрової клавіатури, засобів інформування виборця щодо процедури голосування (візуальна індикація чи голосове повідомлення) і друкувального пристрою. Усі вони приєднані до центрального керувального та шифрувального пристрою. Перед голосуванням до цього пристрою вводяться згенеровані на комп'ютері шифрувальні та дешифрувальні ключі, а також масив кодів доступу для одноразового голосування за кількістю виборців на дільниці.

Процедура голосування така:

1. Член дільничної виборчої комісії ідентифікує виборця за паспортними даними та видає йому персональний код доступу до системи. Передбачено обмеження часу дії коду доступу після його видачі протягом 5–10 хвилин.

2. Виборець заходить до кабіни для голосування. У ній є пристрій для голосування та інформаційний матеріал (списки партій/кандидатів із порядковими номерами). Потрібно ввести код доступу, а потім – номери із списків, за які він хоче проголосувати.

3. Після підтвердження виборцем свого вибору результат голосування роздруковується у вигляді відкритого переліку введених номерів, який він може порівняти з результатами свого вибору на табло, і унікального зашифрованого коду, котрий захищає результати вибору від фальсифікації. Роздруківку виборець кидає в урну для голосування або друкувальний пристрій автоматично ховає його у спеціально захищену урну. Після закінчення відведеного часу на вибори доступ до системи блокується.

Підрахунок результатів електронного голосування здійснюється автоматично без втручання персоналу виборчої дільниці за лічені хвилини. Кожен виборець на сайті ЦВК за своїм кодом доступу може перевірити результати свого волевиявлення. Партії можуть перерахувати результати голосування. За необхідності перерахунку голосів на окремій виборчій дільниці це може бути зроблено автоматично і достатньо швидко по паперовій стрічці з друкувального пристрою.

Доцільно було б спочатку провести тестування приладу, перевірити роботу малої серії приладів на якихось регіональних виборах і після усунення виявлених недоліків організувати серійне виробництво, сервісне обслуговування пристроїв та навчання персоналу виборчих дільниць. Потреба в таких пристроях для України становить приблизно 150 тисяч екземплярів. Усе це можна впроваджувати поступово, вдосконалюючи систему. Аналіз світового ринку показує можливість збуту таких систем на сотні мільярдів доларів, і за державної підтримки цього напряму Україна могла б заробити значні кошти.

Доцільно було б також спростити й автоматизувати процедуру ідентифікації виборців, наприклад, використовуючи чип, вмонтований у паспорт. Але цьому має передувати створення достовірних електронних списків виборців. Потребують пильної уваги і проблеми захисту інформації як на виборчій дільниці, так і в комп'ютерній мережі. Ці питання також розглядали в Інституті кібернетики імені В. М. Глушкова.

P. S. Почути коментар Ярослава Давидовича не вдалося, оскільки він не відповідав на дзвінки. А заступник Голови ЦВК Андрій Магера сказав, що, швидше за все, жодної угоди про співпрацю ЦВК з Інститутом кібернетики імені В. М. Глушкова не було підписано, а робота над проектом розглядалася, скоріше, як пакт про наміри. У такому разі виникає запитання, чому ж Ярослав Васильович повідомляв пресі, що сума фінансування проекту електронного підрахунку голосів становитиме 50–60 мільйонів гривень.

Архів журналу Віче

Віче №4/2016 №4
Реклама в журналі Інформація авторам Передплата