№19, жовтень 2007

А тема реєстру виборців припала пилюкою

Результати позачергових виборів до Верховної Ради ще декілька тижнів не даватимуть спокійно спати новоспеченим народним депутатам, виснаженим членам ЦВК, суддям, бомбардованим скаргами про неправильний підрахунок і різноманітні порушення, Президентові, котрому новий парламент обере нового Прем'єр-міністра. За цими важливими подіями в тіні залишилося те, про що так довго говорили й так швидко забули політики. Ідеться про реєстр виборців.

Нагадаємо, його створення було однією з умов підписання Президентом, Прем'єр-міністром і Головою Верховної Ради домовленостей про проведення позачергових виборів. Окрім цього, з огляду на недосконалість передвиборчих списків, коаліцією проголошувалася теза «не буде реєстру – не буде чесних виборів». Тим часом дата народного волевиявлення наближалася і тема припала шаром пилюки. Актуальнішим стало питання про те, де для агітаційних роликів узяти симпатичну вагітну з пропискою в лісовій хатинці чи стривожену панянку, котра вперше за два роки пішла на ринок купити м'ясо.

Про те, яка доля чекає на Державний реєстр виборців після 1 жовтня, коли відповідний закон набуває чинності, розповіла нашому кореспондентові заступник голови Центральної виборчої комісії Жанна УСЕНКО-ЧОРНА.

До травня є час

– Жанно Іванівно, 22 лютого 2007 року Верховна Рада прийняла Закон України «Про Державний реєстр виборців». Згідно з ним ЦВК уже 6 місяців має повноваження Розпорядника реєстру виборців. Яку роботу виконано за цей час і які терміни встановив Кабінет Міністрів для формування інформаційно-телекомунікаційної системи реєстру (ІТС)?

– На виконання статті 35 названого закону 5 вересня Кабінет Міністрів ухвалив розпорядження № 691, яким передбачено план заходів із створення ІТС реєстру. Згідно з ним роботи мають закінчитися 15 травня 2008 року.

– Для такого масштабного проекту потрібне значне фінансування. Яку суму виділено з Держбюджету?

– Поточного року ЦВК як Розпорядник реєстру має освоїти 14 мільйонів 220 тисяч гривень, що визначено у Законі «Про Державний бюджет на 2007 рік».

– Це вартість частини проекту чи загалом? Колишній голова ЦВК Ярослав Давидович казав, що на створення та щорічну підтримку реєстру виборців необхідно не менше 80 мільйонів гривень.

– Загалом на формування інформаційно-телекомунікаційної системи реєстру потрібно понад 74 мільйони гривень, а наявне фінансування – менше двадцяти відсотків. Кабмін подавав відповідний проект внесення змін до бюджету, проте Верховна Рада не підтримала ініціативу. Це спричинило гальмування робіт, оскільки без фінансування й відповідної нормативної бази, а саме порядку та строків формування ІТС реєстру, ЦВК не могла здійснювати заходи з її розбудови.

– Попри все, чи ЦВК як Розпорядник реєстру почала забезпечувати положення статті 35? Адже лише після створення ІТС можливе первинне наповнення баз даних.

– На своєму засіданні ЦВК затвердила технічні завдання на створення ІТС, а також проектно-кошторисну документацію, відповідно до плану заходів і згідно з рішенням Кабінету Міністрів.

Інформація
потребуватиме захисту

– У розмові з «Віче» представник Блоку «НУНС» у ЦВК Роман ЗвариЧ скептично оцінив можливість запровадження реєстру в першому кварталі наступного року. Він звернув увагу на відсутність належного технічного забезпечення: комп'ютерів, спеціальної апаратури, спеціальних кабелів, механізмів кодування й захисту інформації.

– Для формування телекомунікаційної мережі реєстру ми орендуватимемо канали зв'язку. Таку мережу в Україні майже створено. Наразі ВАТ «Укртелеком» прокладає відповідні канали зв'язку. Необхідно, щоб вони були всюди, де утворюватимуться органи ведення реєстру, а їхня пропускна здатність була відповідною. Завершення цієї ділянки робіт планується до кінця поточного року.

ЦВК виконує все від неї залежне згідно з Законом «Про Державний реєстр виборців». Але є проблема, наприклад, із утворенням служби Розпорядника реєстру, оскільки Кабінет Міністрів не прийняв постанову про віднесення певних категорій посад до рангів державної служби.  

Невирішеними залишаються питання практичного характеру – відсутність робочих площ, хоча ЦВК неодноразово зверталася до Кабміну з проханням виділити щонайменше 500 квадратних метрів для розміщення служби, в якій працюватимуть близько 45 осіб.

– У законі зазначено, що лише після виконання всіх пунктів статті 35 до реєстру почнуть вносити дані про виборців. Наскільки реально «наздоганяти час» і оперативно корегувати дані реєстру? Чи є небезпека того, що великий відсоток громадян може не бути врахований у реєстрі виборців, або він міститиме застарілі дані. Пам'ятаєте, Голова Верховної Ради Олександр Мороз навіть звертався до Генпрокуратури з приводу того, що майже 20 відсотків населення з правом голосу не змогли реалізувати його на цих виборах через помилки у списках.

– Природно, що зміни в структурі населення відбуваються. Це об'єктивний, процес, який ані від кого не залежить. Ясна річ, списки мають реагувати на ці зміни, актуалізуватися.

– Хочеться вірити в оперативність ЦВК. Скажіть, у якій формі перебувають нинішні списки виборців? Адже передбачається, що реєстр вестиметься в електронній формі як банк даних.

– Робочі групи обліку виборців складали списки і на паперових, і на електронних носіях. До речі, у електронному вигляді списки надавалися групам громадського контролю за складанням списків виборців, що значно спрощувало процес.

– Законом «Про Державний реєстр виборців» передбачено: партіям надаватиметься електронна копія бази даних. Чи є небезпека недобросовісного використання останніми цієї інформації, приміром, для махінацій із підписами на підтримку якогось референдуму?

– Переконана, буде вжито заходів із метою унеможливлення відтворення відповідних копій і захисту інформації. Знову ж таки, є вимоги закону щодо надання таких копій. І баланс плюсів і мінусів такого контролю має визначати законодавець. А ЦВК як правозастосовчий орган забезпечує виконання закону. 

 

Автор: Олексій СИЩУК

Архів журналу Віче

Віче №4/2016 №4
Реклама в журналі Інформація авторам Передплата