№19, жовтень 2007

Десять мільйонів водіїв ризикують життям. Своїм і чужимДесять мільйонів водіїв ризикують життям. Своїм і чужим

Сьогодні в Україні зареєстровано майже 10 мільйонів автотранспортних засобів.
Тобто кожен 4–5-й співвітчизник пересувається на колесах. Проте поведінка за кермом
переважної частини водіїв відкидає нашу країну за межі цивілізованих держав.
Такої думки гість редакції – начальник Департаменту ДАІ МВС України генерал-майор
міліції Олексій КАЛИНСЬКИЙ.

– Хоч як прикро, – каже він, – але неоголошена війна на шляхах України триває, вона продовжує забирати людські життя. Лише за вісім місяців нинішнього року статистика зафіксувала майже 164 тисячі ДТП, у яких 5596 осіб загинули, ще понад 48 тисяч дістали травми та тяжкі каліцтва. Ці трагічні показники зросли порівняно з аналогічним періодом минулого року від 25 до 36 відсотків.

Сьогодні нікого не здивуєш фактами виїзду на зустрічну смугу, подвійного обгону, проїзду перехрестя на заборонний сигнал світлофора. І такі правопорушення скоюють не лише водії престижних іномарок, а й застарілих «Жигулів», «Запорожців», «Москвичів». Нинішні мізерні штрафи, а це 8,5–17 гривень, не бентежать порушників Правил дорожнього руху.

Відверто кажучи, збільшення кількості правопорушень, а відтак ДТП, загиблих та травмованих учасників дорожнього руху спостерігається в державі ще з 2001 року, коли безпідставно лібералізували законодавство у сфері безпеки дорожнього руху шляхом внесення змін до Кодексу України «Про адміністративні правопорушення». Було зруйновано принцип невідворотності покарання водіїв, які порушують Правила дорожнього руху. Відтоді, на жаль, нічого не змінилося. Культура наших громадян на шляхах залишається на низькому рівні, не розвивається належними темпами інфраструктура доріг, хоча кількість транспорту невпинно зростає. Як свідчить досвід європейських країн, із метою зменшення аварійності там жорстко посилили відповідальність за порушення Правил дорожнього руху. В Україні все відбувається навпаки. Саме тому аварійність на автотранспорті переросла у гостру національну проблему.

Звичайно, ми не сидимо склавши руки. Сьогодні чекають свого розгляду в парламенті декілька законопроектів щодо посилення відповідальності за порушення Правил дорожнього руху. Передбачається, зокрема, запровадження спеціальної системи балів із терміном дії на рік. Тобто за кожне правопорушення водій отримує відповідну кількість балів. Якщо за рік правопорушник набрав понад 30 балів, на нього складають адміністративний протокол, який передають до суду. Після рішення суду водій буде зобов'язаний сплатити штраф, але не такий мізерний, як нині. Розмір штрафу починатиметься із суми в 510 гривень. Якщо протягом чотирьох місяців після рішення суду він знову порушить Правила дорожнього руху, в нього вилучать посвідчення водія. До речі, кращого способу виховання злісних порушників, ніж вилучення посвідчення водія, світ ще не напрацював. Це стверджують поліцейські багатьох країн.

– Олексію Олексійовичу, у транспортних потоках дедалі збільшується кількість швидкісних мопедів іноземного виробництва. За кермом усі, кому не ліньки, особливо в сільській місцевості...

– Для співробітників ДАІ – це справжнє лихо. Адже згідно із Законом України «Про дорожній рух» для керування мопедами, які мають об'єм двигуна до 50 кубічних сантиметрів, посвідчення водія та реєстрація в ДАІ не потрібні. Хоч як прикро, але за кермо таких транспортних засобів нерідко сідають діти, мами, бабусі, які не знають Правил дорожнього руху. До того ж на сучасних мопедах іноземного виробництва можна розвивати швидкість до 80 кілометрів на годину. Й тому наслідки невмілої поведінки за кермом часто є трагічними для водіїв мопедів. Цим само законом передбачено, що реєструвати подібні транспортні засоби можуть органи місцевого самоврядування відповідно до діючих механізмів. Деякі зрушення в цьому напрямі вже є на Одещині та в Києві. Але хочу наголосити, що для всебічного розв'язання цієї проблеми необхідні зміни на законодавчому рівні. До речі, у згаданих законопроектах передбачається реєстрація таких транспортних засобів та обов'язковість посвідчення водія категорії «А» в осіб, які ними керують.

Принагідно зазначу нашу вдалу співпрацю з органами місцевого самоврядування Рівненщини – там, наприклад, запроваджено реєстрацію возів і велосипедів, обладнання їх катафотами. Ініціатором таких заходів взаємодії з органами місцевої влади стала обласна організація Всеукраїнської спілки автомобілістів, цей досвід корисно поширити в інших регіонах держави.

Також хочу зазначити, що Державтоінспекція щорічно, як правило, у квітні–травні здійснює профілактичні заходи під умовною назвою «Мотоцикліст», під час яких активно відпрацьовується сільська місцевість, результати обговорюємо на сільських сходах.

– Олексію Олексійовичу, згаданим вами Законом України «Про дорожній рух» передбачено обов'язкове вивчення Правил дорожнього руху усіма верствами населення, а школярами – щонайперше.

– На жаль, воно обмежується кількома годинами на рік у межах предмета «Основи безпеки життєдіяльності». Незважаючи на заходи, які здійснює Державтоінспекція стосовно школярів, цього замало. МВС України надіслало до Міністерства освіти і науки України свої пропозиції щодо викладання в школах правил безпечної поведінки на вулицях та автошляхах. Ми навіть готові після успішного освоєння теми видавати посвідчення пішохода, велосипедиста, водія мопеда, а після складання іспиту з теоретичної та практичної частини курсу підготовки водіїв школярі отримуватимуть водійські посвідчення категорії «А» чи «В». До речі, таке багатоступеневе викладання запроваджено в загальноосвітніх закладах багатьох європейських країн.

– Редакція нашого журналу взяла на контроль виконання програми «Шкільний автобус». Ми, зокрема, розповідали про незадовільний технічний стан автобусів, що перевозять сільських дітей та вчителів.

– На початку нинішнього вересня ми спільно з Міністерством транспорту та зв'язку України також провели профілактичні заходи під назвою «Шкільний автобус». Працівники ДАІ оглянули 97 відсотків загальної кількості одиниць автотранспорту, який використовують для перевезення учнів до навчальних закладів. Так от, кожен сьомий автобус мав серйозні несправності. Задокументовано також 26 фактів переобладнання шкільних автобусів без відповідного дозволу, 363 порушення Правил дорожнього руху водіями таких автобусів під час перевезення дітей. Також виявлено 100 випадків керування такими транспортними засобами водіями, у яких немає необхідного п'ятирічного стажу роботи на автобусах. На усунення недоліків та порушень керівникам автогосподарств видано 780 обов'язкових до виконання приписів, до адміністративної відповідальності притягнуто 297 посадовців-перевізників. Роботу з наведення дисципліни серед водіїв шкільних автобусів ми продовжуватимемо.

– Загальновідомо, що до погіршення ситуації на автошляхах призвело й недолуге реформування служби ДАІ. Сьогодні, здається, експерименти завершено?

– Сподіватимемося, що так. Керівництво МВС України ухвалило рішення про збільшення чисельності Державтоінспекції на 4300 осіб. Відтепер працівники ДАІ контролюватимуть усі автошляхи, а не лише загальнодержавного значення та в обласних центрах. Державтоінспекція повернеться й у кожен районний центр.

Уже відновлено роботу всіх стаціонарних постів Державтоінспекції. Наразі згідно з дислокацією їх 58. Ще один перебуває у стадії будівництва. Основна мета їхньої діяльності – надання допомоги учасникам дорожнього руху, розкриття злочинів та затримання викраденого автотранспорту.

Маємо ще низку напрацювань, які розпочинаємо активно реалізовувати. Бо ДАІ знову визнано головною установою країни з розв'язання проблем дорожнього руху.

– Олексію Олексійовичу, й насамкінець. Незабаром автомобілісти і дорожники відзначатимуть своє професійне свято...

– Звичайно, від імені всіх співробітників ДАІ щиро вітаю їх з Днем автомобіліста й дорожника. Бажаю зеленого світла на всіх перехрестях.

 

З гостем вів бесіду Віктор КорнІюк.

Архів журналу Віче

Віче №3/2016 №3
Реклама в журналі Інформація авторам Передплата
Останні новини

Прем’єр: Україна домовилася з ЄС про пріоритетний скринінг законодавства у сфері агрополітики Сьогодні, 29 березня

Рада Україна-НАТО зібралась у Брюсселі через останні удари РФ по інфраструктурі Сьогодні, 29 березня

Зеленський розповів про розмову зі спікером Палати представників США Джонсоном Сьогодні, 29 березня

Польські ЗМІ розповіли, як Туск переконав Макрона змінити умови імпорту не на користь України Вчора, 28 березня

Шмигаль прибув на міжурядові переговори до Варшави Вчора, 28 березня

Болгарію чекають дострокові вибори: ще одна партія відмовилась формувати уряд Вчора, 28 березня

Вибір ідеальних чоловічих шкарпеток. Поради Вчора, 28 березня

Вибір майстер-класів у Києві Вчора, 28 березня

Чехія виділить кошти на свою ініціативу щодо закупівлі боєприпасів для України Вчора, 28 березня

ЄС розблокував пільги для України, Косово йде в Раду Європи, "коаліція бронетехніки": новини дня Вчора, 28 березня