№15, серпень 2007

Ти будеш корабелом, зрозумів?Ти будеш корабелом, зрозумів?

...

Правила правопису для суднобудівників

Нині Севастопольське ЦКБ «Чорноморець» – єдине свого роду підприємство в Україні.

 Завдяки зусиллям відданих своїй справі людей на чолі з керівником – професіоналом найвищої кваліфікації Віктором Івановичем Прозоровим ЦКБ «Чорноморець» успішно розвиває одну із найприбутковіших галузей нашої держави – суднобудування.

Перші роки перебудови Віктор Іванович згадує з гіркотою. Занепад галузі, ні замовлень, ні зарплати, директор ЦКБ пішов. Почалися пошуки нового керівника.

 – Я був останній у списку кандидатур на цю посаду, – розповідає наш співрозмовник, – і на призначення не сподівався. Уявити себе в ролі рятівника такого серйозного підприємства? Неймовірний факт. Але це сталося.

Прозорова призначили з огляду на його досвід і знання. Пізніше він продемонстрував ще й здатність тримати на плаву дуже важливе для країни підприємство.

Коли обійняв посаду керівника, в колективі було 250 осіб. Не всі погодилися працювати по-новому, частина не підкорилася внутрішній корпоративній політиці, головному принципу: скільки заробимо, стільки й з'їмо. У бюро довелося відмовитися від окладної системи, посилити контроль за виконанням замовлень у підрозділах. Комусь це виявилося не до вподоби. Кожний тоді зробив свій вибір.

Сьогодні на підприємстві 170 людей. Це грамотний, працьовитий колектив, який зумів довести свою спроможність виживати в найекстремальніших ситуаціях. Це він проектує і розраховує сьогодні будівництво сучасних плавзасобів. Ставши конкурентоспроможним, він гідно представляє Україну на зовнішньому ринку. Перший міжнародний контракт після перебудови севастопольські проектувальники уклали з в'єтнамцями. Потім із пропозицією про співпрацю до них звернулася Греція. Так починалося нове життя.

У Віктора Прозорова є ще одна відмітна риса. Він – прагматик, його турбує майбутнє, він постійно шукає нових контактів. Розуміє, що доля підприємства багато в чому залежить від політики країни, нинішніх законів, які Віктор Іванович називає «легкотравними». В цих умовах усім треба чесно трудитися й розвиватися. А щоб усе виходило, мусимо жити й працювати за законом.

Прозоров відданий Севастополю.

 – Ми просто зобов'язані зробити тут життя гідним, справа честі кожного з нас – побудувати розвинену державу, максимально наближену до людей, – каже він.

Нещодавно Прозоров виступив у ролі політика, ставши ініціатором створення в Севастополі партії пенсіонерів. Дві третини жителів міста-героя – це люди похилого віку. У програмі партії головним завданням визначалося поліпшення умов життя тих, хто захищав, відновлював і будував Севастополь. Жителі міста активно підтримали це починання. До штабу надійшло багато цікавих пропозицій від севастопольців. Були проекти, плани на майбутнє. Але самі вибори не дали змоги здійснити них. Занадто нечесно вони відбуваються.

Як спорядиш корабель, так він і попливе…

У Севастопольське конструкторське бюро «Чорноморець» за всіх часів направляли найкращих фахівців. Тут завжди працювали «уми». Тепер для нас не секрет, чому так довго експлуатує світ наші старі кораблі і судна, охоче купує їх. Головна їхня перевага – запас міцності, що особливо цінується. Корабель комплексного постачання «Березина» із серії «Пегас» по праву можна назвати ексклюзивною роботою вітчизняного кораблебудування. Корабель здатний взаємодіяти у відкритому морі з різними плавзасобами, передавати вантажі й паливо, надавати допомогу потерпілим. Кораблю близько тридцяти років. В одному з походів у районі Босфору в нього врізався сухогруз, залишивши пробоїну діаметром більшу, ніж та, що була на «Адміралі Нахімові». Але «Березина», на борту якої тоді перебувало близько 1000 осіб, прийшла до Севастополя самостійно завдяки не лише професіоналізмові моряків, а й тих, хто вдихнув життя в цю унікальну споруду. Нині «Березину» модернізують у Китаї, корабель виконуватиме ті самі завдання й посилюватиме міць іншої країни.

Є в севастопольських проектувальників своє дітище на ім'я «ДП ЦКБ «Чорноморець». Воно «борознить моря» вже більш як шість десятиліть. Список результатів його творчої роботи великий.

 Ось деякі з основних кораблів і суден вітчизняної й закордонної побудови, а також окремі проекти переобладнання й спорудження, здійснені в стінах ЦКБ «Чорноморець»: лінкори «Севастополь», «Новоросійськ» (колишній «Джуліо Чезаре»); крейсери «Дзержинський», «Керч» (колишній «Дука д/Акоста»); есмінці «Ладний», «Бадьорий»; пасажирські теплоходи «Перемога», «Адмірал Нахімов» і багато інших. Севастопольським проектувальникам довелося розробляти ремонтну документацію і на колишню яхту гросс-адмірала Дьоніца, перейменовану в «Ангару». Після модернізації яхта стала кораблем управління і зв'язку.

1957 року в ЦКБ «Чорноморець» було організовано п'ять груп головних конструкторів. Здійснювалися і здійснюються складні розрахунки, розроблено сотні креслень і схем, документація з непотоплюваності й живучості, підготовлено технологічні процеси й програми випробувань.

Проекти переобладнання кораблів і суден 50-х–початку 60-х років минулого століття – важлива сторінка в історії кораблебудування. Першими результатами наполегливої праці стали плавбаза «Ельбрус», тральщик, база підводних човнів «Волга» (іспанське пасажирське судно, на якому було перевезено іспанських дітей до СРСР після поразки республіканців у громадянській війні в Іспанії).

Першим цивільним судном, спроектованим ЦКБ, був рейдовий буксир «Меркурій». За ним у 1957 році пішли теплохід «Перемога», китобійне судно «Слава», китобійна база «Радянська Україна».

1 липня 1993 року в ЦКБ «Чорноморець» було впроваджено прогресивну систему оплати в умовах госпрозрахунку, самофінансування й ринкової економіки. Цей рік позначився надходженням нових замовлень. На Севастопольський морський завод почали приходити іноземні судна: «Ніколас», «Адвентур», «Сіті», «Протогорас» тощо. ЦКБ і далі працює не лише над ремонтом кораблів і суден, а й над розробкою проектів переобладнання. Модернізовано вантажні трюми науково-дослідного судна «Ізумруд». Переобладнано перший корабель Військово-морських сил України «Славутич», побудований на батьківщині.

З'явилися зовсім нові замовлення: багатоцільове судно з носовим підрегулювальним пристроєм, залізнично-автомобільний пором, несамохідний плавучий готель, автономно занурювальна платформа.

Після розпаду Союзу Україна стала постачальником десантних кораблів «Зубр» для деяких країн НАТО. Завдяки севастопольським проектувальникам зі стапелів зійшло пожежно-рятувальне судно «Південний» (на знімку).

Попит на послуги ЦКБ неухильно підвищується. Підприємство навчилося вигравати тендери. Так одержали замовлення на проектування катера, який розставляє бони.

Розробляючи робочі креслення, севастопольські фахівці вперше реалізували технологію тривимірного комп'ютерного проектування. Це дало можливість оперативно вносити зміни в конструкції за результатами розрахунків міцності і стійкості, потім ці зміни автоматично відбивали в кресленнях.

Свої знання проектувальники застосували для вдосконалення праці і в інших галузях. Вони розробили проект «Блок». Він являє собою шумоізолювальний контейнер для дизель-генераторної установки, призначеної для аварійного електропостачання. Виконано низку проектно-конструкторських робіт для підприємств міста: каменерізальна машина, яку успішно використовують у кар'єрах Севастополя; спеціальні лікарняні ліжка, масажні крісла з електроприводом, водний велосипед ВВЧ.

Севастопольське конструкторське бюро «Чорноморець», котре торік відзначило своє 60-річчя, належить до Асоціації суднобудівників і судноремонтників Чорноморського регіону – БРАСС нарівні з Болгарією, Росією, Румунією, Туреччиною. БРАСС співпрацює з координуючим органом Європейського Союзу в суднобудівній галузі.

На базі підприємства в Севастополі відбулися три міжнародні конференції.

Цьогоріч на Міжнародному саміті в Москві, в якому брали участь 90 морських компаній, Севастопольське конструкторське бюро «Чорноморець», котре торік визначило своє 60-річчя, визнано найкращою компанією СНД і нагороджено знаком пошани «Зірка Співдружності».

Автор: Лучія ПУЗИКОВА

Останні новини

Білий дім: США поки не змінюють політику щодо ударів по території Росії Сьогодні, 14 вересня

Сейм Польщі остаточно скасував суперечливу реформу Конституційного суду часів "ПіС" Сьогодні, 14 вересня

Прем’єр Британії відповів на лякалки Путіна про втягування НАТО у війну Вчора, 13 вересня

Румунські ЗМІ розповіли деталі підготовки українців на F-16 у країні Вчора, 13 вересня

Швеція хоче подвоїти витрати на цивільну оборону, щоб бути готовою до війни 12 вересня

Офіційно: ЄС продовжив на пів року персональні санкції проти РФ, вилучивши два імені 12 вересня

Президент Литви: Хочемо придбати для України ЗРК малої дальності 12 вересня

Bloomberg: Дозвіл Заходу на далекобійні удари по РФ навряд буде до Генасамблеї ООН 12 вересня

Президент Естонії прибув до Києва 12 вересня

ЄС готує санкції за передачу Іраном балістичних ракет Росії 12 вересня