№13, липень 2007
– Як ви оцінюєте геополітичне становище нашої країни і яку роль у зміцненні безпеки може відіграти ОБСЄ? І продовження запитання: яка модель реалізації безпеки в світі загалом і в Східній Європі зокрема прийнятна для України?
– У сучасному геополітичному просторі перед Україною в зовнішньополітичній сфері постало настійне завдання: вибудувати власну, орієнтовану на національні інтереси політику. Україна повинна мати своє політичне обличчя, чіткішу позицію й діяти насамперед у власних інтересах, ніж в інтересах інших країн. Надто часто наша держава крутить головою, то пристосовуючись до Росії, то поглядаючи на Америку чи Євросоюз. Україна об'єктивно вимушена це робити. Адже зрозуміло, що вона не може вести власної геополітичної гри й ставати на один рівень зі США, Росією та ЄС. Україна має розглядати себе як середнього розміру важливу європейську державу з регіональними інтересами, що безпосередньо стосуються нашої безпеки й можуть бути забезпечені дотриманням принципів Гельсінської (1975) Наради з безпеки та співробітництва в Європі (нині ОБСЄ). Перспективним у цьому плані є створення ГУАМу. Міністр закордонних справ Арсеній Яценюк зазначив: «Якщо в ГУАМ буде спільна позиція щодо цілої низки зовнішньополітичних питань, реальна економічна взаємозалежність і вплив на інші суміжні ринки, тоді ця організація також буде гравцем». Формування й послідовне здійснення орієнтованої на власні інтереси зовнішньої політики (а шлях до цього – досягнення самодостатності внутрішнього становища, стабільного політичного, економічного й соціального розвитку, дотримання канонів права, демократії та гуманізму) сприятиме тому, що Україна зможе стати впливовим чинником оптимальної безпеки Європи ХХІ століття, від чого залежить перспектива всього геополітичного, а отже, й міжнародного становища держави.
Щодо моделі реалізації безпеки у світі загалом і в Східній Європі зокрема, прийнятної для України, то важливою передумовою тут є відмова від однополярного світового центру сили, яким нині є Сполучені Штати Америки, й перехід до декількох центрів (це, зокрема, США, Росія, ЄС, Китай та Індія). Україна може обрати для себе або модель реалізації безпеки країн Східної Європи, які є членами НАТО та ЄС і де господарює транснаціональний капітал, або модель, за якої командні висоти в економіці країни посідає національний капітал, а сама вона має нейтральний статус, не вступаючи ані до НАТО, ані у військовий союз із Москвою, що гарантує їй дружні стосунки і з Європою, і з Росією. Останнє положення неоднозначно сприймається політичною елітою нашої держави, та все-таки має право на існування.
Автор: Фелікс РудиЧ
Архів журналу Віче
№10 | |
Реклама в журналі Інформація авторам Передплата |
Прем'єр Словаччини сказав Шмигалю про холодне ставлення до вступу України у НАТО, але не в ЄС
Нідерланди виділять 400 млн євро на розробку безпілотників для України
Фіцо каже, що ніколи не погодиться на членство України в НАТО
Президент Естонії закликав Захід знести стіну обмежень навколо України
Байден відмовляє Ізраїль від ударів по нафтових об’єктах Ірану
"Торгова війна" ЄС і Китаю, Молдову лякають путчем, рішення ЄС про сосиски: новини дня
Литва визнала Корпус вартових ісламської революції терористами і закликала ЄС брати приклад
Оборонний бюджет Польщі на 2025 рік буде рекордним
Фіцо мріє про "нормальні відносини з РФ" після війни в Україні