№17, вересень 2007
На початку XXI століття науковцями були визначені риси соціальної держави. Соціальна держава (її також називають «державою допомоги», або «державою загального добробуту») міцно вкоренилася в країнах Західної Європи, а в деяких навіть перебуває у стані кризи. Конституцією Україну проголошено соціальною державою. Тож постає питання визначення шляху, яким треба прямувати для побудови міцної, дієвої та корисної моделі соціальної держави.
Однією з найактуальніших проблем є визначення моделей соціальної держави. Американські дослідники Г. Віленський і Ч. Лебо перші спробували дати таку класифікацію, виокремивши «інституціональну» та «залишкову» моделі.
За «інституціональної» моделі реалізація програм соціального добробуту розглядається як узаконена функція сучасного індустріального суспільства, спрямована на надання людині можливості самореалізуватися. Одержувачі соціального забезпечення (можливо, на довгостроковій основі) не мають ярлика невдах, що характерно для «залишкової» моделі. Перерозподіл матеріальних благ вважається функцією, котра органічно властива державі загального добробуту.
За другої, «залишкової», моделі такий перерозподіл застосовується як надзвичайний захід і передбачає надання державної підтримки та допомоги особі лише на короткостроковій основі (в разі крайньої потреби), яке припиняється, коли людина або сім'я знову можуть піклуватися про себе самостійно [9, с. 66].
Відмінність між цими двома моделями в основному полягає в різних масштабах державного втручання в соціально-економічну сферу. Так, за «залишкової» моделі державні заходи допомоги спрямовані на найбідніші прошарки населення (за наявності доволі слабовираженої прогресії податків), тоді як за «інституціональної» – охоплюють значно ширше коло людей і здійснюються за рахунок податків, що стягуються на основі доволі високої прогресії [1, с. 17].
Історично виникло два «чисті» типи соціальної держави, які сформувалися в процесі розвитку суспільства: «ліберальна» модель, що характеризується помірним соціальним захистом та делегуванням частини своїх соціальних функцій громадянському суспільству, і «соціал-демократична», яка передбачає розширення соціальних прав і прагне до ліквідації соціальної нерівності. «Ліберальна» модель виникла на економічній основі (як побічний продукт буржуазних відносин, зокрема як результат поєднання таких чинників, як подолання Великої депресії у США в 30-х роках XX століття та діяльність громадянського суспільства), а «соціал-демократична» має під собою ідеологічну основу (виникла внаслідок цілеспрямованих дій європейської соціал-демократії). «Ліберальна» та «соціал-демократична» моделі соціальної держави були реалізовані в чистому вигляді в США та Швеції відповідно.
Існування певної форми держави загального добробуту в розвинених країнах визначається в сучасних умовах більшістю наявних політичних сил. Відтак, предметом суперечки між їхніми представниками є, власне, лише вибір моделі соціально орієнтованої держави. А саме: чи слід розглядати таку державу як механізм гарантування соціальної безпеки шляхом встановлення мінімального рівня загального добробуту; чи як механізм перерозподілу багатства між багатими та бідними, що сприяє досягненню більшої рівності в суспільстві. Ці різні підходи яскраво відображають лінію розмежування між традиційним лібералізмом та соціал-демократизмом [3, с. 107]. І зводяться насамперед до вибору між «залишковою» та «інституціональною» моделями держави добробуту.
Тобто, як виявилося, між виокремлюваними в різних класифікаціях «залишковою» та «ліберальною» моделями соціальної держави немає принципових відмінностей. Нині ці поняття належать до одного синонімічного ряду. Найважливішою ж стратегічною метою соціал-демократії є рух до іншої моделі держави, котру розуміють як «інституціональну» державу загального добробуту [4, с. 20].
Досконаліша класифікація запропонована 1977 року англійськими вченими-суспільствознавцями Н. Фурнісом і Т. Тилтоном.
Перша модель – «позитивна держава» (США, Австралія), де найменший ступінь втручання держави в економіку, а соціальне забезпечення орієнтоване на дотримання індивідуалізму та захист корпоративних інтересів (соціальна політика держави виступає як засіб контролю). Ця модель характеризується відсутністю розвиненої системи соціального законодавства, натомість діють численні програми соціальної підтримки населення, які постійно коригуються. Тобто «позитивна держава» (за своїми характеристиками) ~ це відома вже нам класична неоліберальна, «залишкова» модель соціальної держави.
Друга модель – соціальна держава, «держава соціальної безпеки» (Велика Британія, Франція, Греція), де забезпечуються гарантований мінімальний рівень життя і рівність стартових можливостей, але аж ніяк не матеріальна рівність (соціальна політика держави як засіб забезпечення повної зайнятості).
Третя модель – «держава добробуту» (Швеція, Нідерланди), де забезпечується мінімальний рівень життя та встановлюється максимальний рівень доходів, зменшується різниця в зарплаті, гарантується повна зайнятість (соціальна політика держави як засіб забезпечення «рівності, кооперації та солідарності»). Соціальна політика щодо всіх є однаковою. Ця модель тяжіє до соціально-демократичного типу, який ми розглядали вище.
Спостерігається тенденція переходу цих моделей від однієї до іншої [7, с. 29–30].
Такі вчені, як Г. Ріттер і Д. Роулз, поділяють думку Н. Фурніса й Т. Тилтона, але вважають, що згадані моделі ніде цілком у чистому вигляді не були реалізовані, а це свідчить про мінливість соціальної політики держав у ході розвитку.
А. Нестеренко виокремлює чотири основні моделі соціально орієнтованої економіки, а отже, й соціальних держав, де така економіка існує. Його поділ ґрунтується на таких критеріях: місце соціальної політики серед національних пріоритетів; розподіл соціальних функцій між державою, громадянським суспільством і підприємницьким сектором; «питома вага» державного сектору, яка визначається і обсягом ВВП, що перерозподіляється, і часткою зайнятих у державному секторі; особливості соціальної політики (цілі, інструменти її здійснення).
Перша модель називається континентальною, або німецькою. Окрім ФРН, вона застосовується в Австрії, Бельгії, Нідерландах і Швейцарії, почасти у Франції. Для неї характерні значний перерозподіл ВВП через держбюджет (близько 50 %). Переважно за рахунок працедавців формуються страхові фонди. Розвинута система соціального партнерства. Прагнення до підтримання повної зайнятості або, принаймні, високого її рівня.
Друга модель – англосаксонська – використовується у Великій Британії, Ірландії, а також у Канаді. Вона передбачає нижчий рівень перерозподілу ВВП через бюджет (не більш як 40 %), переважно пасивний характер державної політики зайнятості, високу питому вагу приватних і громадських компаній та організацій у сфері надання соціальних послуг.
Третя – середземноморська – реалізується у країнах Південної Європи (Греція, Іспанія, Італія). Обсяг ВВП, що перерозподіляється через бюджет, тут істотно варіюється (від майже 60 % у Греції та Італії до 40 % в Іспанії). Соціальна політика переважно адресована соціально вразливим категоріям громадян і не має всеохопного характеру.
Четвертій – скандинавській (Швеція, Данія, Норвегія, Фінляндія) – властиві надзвичайно активна соціальна політика, розуміння соціального добробуту як мети економічної діяльності держави, дуже високі (50–60 % ВВП) обсяги перерозподілу національного багатства через бюджет, реалізація ідей соціальної солідарності та активний превентивний характер соціальної політики. Основну роль у фінансуванні соціальних видатків відіграє держава, здійснюючи його через бюджет центрального уряду і через субнаціональні бюджети [5, с. 77–78].
Також чотири типи соціальної держави виокремлює російський науковець В. Гойман. Він узяв за критерій рівень доходів членів суспільства як один із найважливіших показників добробуту останніх, що визначає реальні можливості задоволення матеріальних і – значною мірою – духовних потреб особи.
Перший – егалітарний тип (від фр. egalite – «рівність»). Усі члени суспільства отримують рівні блага, отже, в економічному (матеріальному) сенсі всі є рівними.
Другий – «роулсіанський» тип. Тут, на думку американського соціолога Дж. Роулса, справедливою є така диференціація доходів, що допускає відносну економічну нерівність лише тоді, коли вона сприяє досягненню вищого рівня життя незаможних членів суспільства. Це тип соціальної держави, зорієнтованої на максимальне забезпечення корисності для найменш забезпечених осіб.
Третій – утилітарний тип (від лат. utilitas – «користь»), заснований на вченні англійського філософа та юриста XVIII-XIX століть І. Бентама, який у праці «Деонтологія, або Наука про мораль» визначив головним завданням держави забезпечення «найбільшого щастя для найбільшої кількості людей».
Четвертий тип – це тип соціальної держави, орієнтованої на класичну модель ринку [6, с. 139–140].
Класифікація професора В. Гоймана, заслуговуючи на увагу певною оригінальністю підходу, має свої недоліки порівняно з попередніми, бо в основу поділу соціальних держав ним покладений хоча й надзвичайно важливий, але все-таки недостатньо широкий і комплексний критерій.
В. Джордж і Р. Уїлдінг побудували класифікацію, спираючись на вплив на соціальну політику ідеології та нормативних політичних принципів. Вони виокремлюють такі моделі соціальної держави: 1) антиколективістська (ґрунтується на ліберальній ідеології правого спрямування); 2) вимушено соціалістична (спирається на віру в те, що можливі ефективне державне регулювання ринкової економіки й прагматизм у наданні соціальних послуг); 3) фабіанський соціалізм (відданість ідеям економічної рівності, демократичним процесам і сильній системі соціального захисту); 4) марксистська (розподіл суспільних благ згідно з потребами людей) [8, с. 136].
Однією з найвідоміших є класифікація держав загального добробуту, яку розробив Г. Еспінг-Андерсен. У її основу покладено аналіз ознак доступності та ступеня охоплення населення певними соціальними виплатами й доходами з одночасним урахуванням реального впливу різних політичних сил на цей процес. Не взято до уваги такі аспекти, як охорона здоров'я, матеріальна та соціальна допомога сім'ї, освіта, житлова політика тощо. Г. Еспінг-Андерсен виокремив три основні моделі: ліберальну, консервативну, соціал-демократичну [11, с. 273–279].
У ліберальній провідна роль надається адресній соціальній допомозі, тоді як обов'язковому соціальному страхуванню відводиться скромніше місце. Натомість держава активно сприяє всім формам приватного страхування. Ліберальну державу, за Г. Еспінг-Андерсеном, характеризує також відсутність впливу і лівих, і консервативних сил, а також прибічників абсолютизації державної влади. США, Канада й Австралія добре вкладаються в цю класифікацію. Щодо інших держав – таких, як Велика Британія та Японія, то низький ступінь заміщення заробітної плати виплатами із соціального страхування не корелюється з іншими ознаками ліберального типу.
Консервативна модель надає соціальному страхуванню перевагу перед адресною соціальною допомогою, вертикальний перерозподіл доходів тут дуже незначний. Для країн цього типу характерні консервативні традиції й високий ступінь державного впливу (Італія, Франція, ФРН і меншою мірою Австрія).
Держави, що належать до соціалістичної (або соціал-демократичної) моделі, розвинули найвсеосяжнішу систему перерозподілу доходів, яка пом'якшує розшарування суспільства за рівнем доходу, хоча цілком його не усуває. Заходи щодо регулювання ринку праці більшою мірою, ніж соціальні виплати, впливають на стан безробітних і тих, кому безробіття загрожує. Кореляція ступеня заміщення заробітної плати з політичною системою найбільша в Нідерландах, Данії, Швеції та Норвегії, однак цей зв'язок добре помітний і на прикладах Фінляндії та Бельгії [10, с. 157].
У. Лоренц у книжці «Соціальна робота в Європі, що змінюється» виокремлює чотири моделі соціальної політики: скандинавську, залишкову, корпоративістську й рудиментарну. Перші три відповідають тим, що були запропоновані Г. Еспінг-Андерсеном, четверту автор приписує традиційній Португалії, Іспанії, Греції. Головна риса – юридичні права на соціальний захист мінімальні або взагалі відсутні. Функції соціального захисту держава перекладає на волонтерський і неформальний сектори [8, с. 136].
Більшість сучасних науковців, слідом за Г. Еспінг-Андерсеном, виокремлюють три моделі або три типи соціальної держави. Цієї класифікації дотримується й М. Константинова. Різниця між трьома моделями соціальної держави, виокремленими нею (як і більшістю науковців), полягає в ролі соціальної політики трьох її основних суб'єктів – держави, корпорації, особистості (як основний критерій поділу); та в ступені участі в реалізації соціальної політики інститутів громадянського суспільства.
Перша – це ліберальна модель (її ще називають англосаксонською), в основу якої покладено індивідуальний принцип, який передбачає особисту відповідальність кожного члена суспільства за власну долю та долю своєї сім'ї. Характеризується мінімальною роллю державних структур у безпосередній реалізації соціальної політики (США, Австралія, Велика Британія, Ірландія).
Друга – корпоративна модель (континентальноєвропейська, або консервативна), в основі якої – принцип, що передбачає максимальну відповідальність корпорацій (підприємств, установ) за долю своїх працівників. За такої моделі держава й недержавні організації та особа несуть частку відповідальності за соціальне благополуччя в суспільстві. Але тут більшу роль відіграють підприємства, які мають власну розгалужену соціальну інфраструктуру, власні соціально-страхові фонди (Німеччина, Японія).
Третя – суспільна модель (скандинавська, солідарна, або соціал-демократична), ґрунтується на принципі солідарності, що означає відповідальність усього суспільства за долю своїх членів. Це перерозподільча модель соціальної політики. Провідна ідея такої держави – забезпечення права на гідне існування кожному, за умови, що він задіяний у системі зайнятості (Данія, Франція, Швеція) [2, с. 134].
Жодної зі згаданих моделей у чистому вигляді немає ніде. Це так звані ідеальні типи. Зазвичай спостерігається поєднання елементів усіх трьох моделей із перевагою однієї з них.
Треба наголосити, що універсальної класифікації не існує і не може існувати, бо неможливо врахувати всі аспекти через відсутність відповідних статистичних даних і показників. Отже, на нашу думку, попри певні застереження класифікація Г. Еспінг-Андерсена є найуспішнішою спробою кількісного аналізу різних моделей соціального захисту. Можна дійти висновку, що всім моделям властиві позитивні й негативні аспекти. Утім, можна спрогнозувати, що майбутнє – за такою соціальною державою, яка поєднуватиме певні ознаки різних моделей соціальної держави, формуючись під впливом цілого комплексу чинників: економічного, політичного, соціального, історичного, національного, етнічного тощо.
Вважаємо, що неможливо механічно перенести будь-яку готову модель соціальної держави на терени реально існуючої держави, зокрема й України. На нашу думку, суспільні умови України не дають їй змоги запозичити конкретну модель соціальної держави.
У соціально-демократичній моделі забезпечується мінімальний рівень життя та встановлюється максимальний рівень доходів, зменшується різниця в зарплаті, гарантується повна зайнятість, є система перерозподілу доходів, яка пом'якшує розшарування суспільства за рівнем доходу, хоча цілком не усуває його. Заходи щодо регулювання ринку праці більшою мірою, ніж соціальні виплати, впливають на стан безробітних і тих, кому загрожує безробіття. Але не можна відкидати адресну допомогу, більш рівномірний розподіл функцій між державою та громадянським суспільством, особисту відповідальність кожного члена суспільства за власну долю та долю своєї сім'ї, що властиві ліберальній моделі. Корпорації (підприємства, установи) теж повинні перейматися долею своїх працівників, а це відбувається саме за корпоративної моделі держави.
Виходячи з аналізу всіх типів соціальної держави, в Україні її треба будувати, орієнтуючись на ознаки, властиві соціально-демократичній моделі з елементами ліберальної та консервативно-корпоративної, якщо ці ознаки доречні й корисні в умовах трансформаційних процесів. Потрібно врахувати національні та економічні особливості, взявши до уваги досвід України й західних країн, а також типологію соціальної держави. Водночас потрібно враховувати й недоліки сучасних моделей, які призвели до кризи соціальної держави в деяких країнах.
Нині західні країни переживають кризу соціальної держави, й перед ними постала проблема її модифікації. Тим часом Україна лише починає опановувати шляхи формування справжньої держави добробуту.
Джерела
1. Гаджиев К. С. «Государство благосостояния» в трактовке современных западных политологов // Эволюция теории и практики «государства благосостояния» в 80-е годы. – М.: ИНИОН АН СССР, 1991. – С. 13–42.
2. Гордіенко Д. Соціальна держава в Західній Європі (від теорії до суспільної реальності) //Людина і політика. – 2002. – № 3. – С. 129–135.
3. Енциклопедія політичної думки / За ред. Д. Міллера, Дж. Коулмен, В. Коннолі, А. Райана: Пер. з англ. – К.: Дух і Літера, 2000. – 472 с.
4. Медведчук В. Соціал-демократична модель суспільного розвитку: передумови становлення в Україні // Політична думка. –1999. – № 4. – С. 16–29.
5. Нестеренко А. Социальная рыночная экономика: концептуальные основы, исторический опыт, уроки для России // Вопросы экономики. –1998. – № 8. – С. 71–84.
6. Общая теория государства и права: Курс лекций. – М.: МЮИ МВД России, 1998. – Вып. 2: Теория государства. – 326 с.
7. Риттер Г. А. Социальное государство: возникновение и развитие. Сравнительный анализ/ Реф. Соколовой Р. И. // Реферативный журнал: Общественные науки за рубежом. Государство и право. – М.: ИНИОН АН СССР, 1990 – № 6. – С. 26–31.
8. Семигіна Т. Традиційні моделі соціальної політики в умовах глобалізації // Людина і політика. – 2004. – № 1. – С. 134–143.
9. Сіленко А. Генезис і сутність американської держави загального добробуту //Людина і політика. – 2000. – № 2. – С. 65–72.
10. Скуратівський В. А., Палій О. М. Основи соціальної політики: Навч. посіб. – К.: МАУП, 2002. – 200 с.
11. Шевчук П. І. Соціальна політика. – Львів: Світ, 2003. – 400 с.
Автори: Наталія МУДРОЛЮБОВА, аспірант кафедри теорії та історії держави і права Інституту політології, соціології, права Національного педагогічного університету ім. М. П. Драгоманова
Архів журналу Віче
![]() |
№3 |
Реклама в журналі Інформація авторам Передплата |
Трамп: США обговорюють "лінії розмежування" та власність АЕС в Україні
Зеленський підтвердив додаткову зустріч зі США після перемовин американців з РФ
Зеленський підписав закон про створення двох спеціалізованих адмінсудів
ЗМІ: у Саудівській Аравії почалася зустріч делегацій США та Росії
"Коаліція дронів" виділила 20 млн євро на закупівлю розвідувальних БПЛА
У Трампа знову заявили, що вірять у готовність Путіна до миру і не бачать загрози для Європи
У Саудівській Аравії почались переговори делегацій України і США
Президент Чехії розповів, як США та Європа поділять гарантії безпеки для України
Міністр оборони Німеччини запевняє в надійності купівлі F-35 у США
Підготовка до створення трибуналу для Путіна на базі Ради Європи завершена