№1, січень 2016
За нинішніх надскладних умов Україна зберігає престижний статус космічної держави. Торік здійснено п’ять успішних пусків. На орбіту виведено ракети-носії «Дніпро» та «Зеніт», розроблені Державним підприємством «Конструкторське бюро «Південне» ім. М. К. Янгеля» та виготовлені Державним підприємством «Виробниче об’єднання «Південний машинобудівний завод ім. О. М. Макарова» в кооперації з іншими підприємствами, а також три ракети-носії «Вега», розроблені Європейським космічним агентством (ESA) спільно з Італійським космічним агентством (ASI), з українськими двигунами.
«Дніпро» та «Зеніт» стартували з метеорологічними супутниками дистанційного зондування Землі, а «Веги» – з експериментальним багаторазовим космічним кораблем, створеним ESA й призначеним відпрацювати технології, які застосовуватимуться під час розроблення нових космічних апаратів багаторазового використання, супутником Sentinel2A, що є частиною глобальної європейської системи дистанційного зондування Землі, й космічним зондом ESA. Цей зонд протестує технології, розроблювані для запланованого на 2034 рік запуску обсерваторії, яка має реєструвати гравітаційні хвилі.
Про світове визнання України космічною державою свідчить той факт, що в жовтні 2015 року на 66му Міжнародному астронавтичному конгресі, організованому Міжнародною астронавтичною федерацією, уперше її віцепрезидентом обрали представника України – генерального конструктора–генерального директора ДП «КБ «Південне» Олександра Дегтярева. Йому довірено чи не найважливішу сферу відповідальності керівників федерації – зв’язки з промисловістю.
Цьогоріч є плани поглиблення й розвитку міжнародного співробітництва України в космічній галузі з виходом на нові ринки. За словами голови Державного космічного агентства України Любомира Сабадоша, під час візиту до США українська делегація дала американським партнерам чіткий сигнал: «Ми хочемо бачити українську космічну промислову інфраструктуру партнером у забезпеченні програм, які веде NASA».
Під час візиту у відповідь делегація NASA ознайомилася з дніпропетровськими КБ «Південне» й Південним машинобудівним заводом, що задіяні в міжнародній кооперації зі створення ракетиносія Antares, яка за програмою NASA забезпечує доставку вантажів на міжнародну космічну станцію. Американські фахівці були задоволені побаченим і вивчатимуть отримані пропозиції, зокрема зі створення нового двигуна для ракетиносія. За підсумками візиту NASA також запропонувало українським фахівцям узяти участь у наукових експериментах на міжнародній космічній станції.
Як вважає Любомир Сабадош, для розроблення нового двигуна й проведення його випробування потрібно, щоб нова Загальнонаціональна цільова науковотехнічна космічна програма на період до 2022 року передбачала кошти на виконання цього завдання. Дещо, на його думку, мала б передбачати й чинна до 2017 року космічна програма, яку нині переглядають.
«Якщо присутність України на світовому космічному ринку – це справді державна стратегія, то необхідно почати хоча б частково фінансувати з бюджету створення нових розробок, а вже потім залучати на їхній розвиток кредитні ресурси та інвестиції, як це прийнято в усьому світі», – стверджує голова Держкосмосу.
Автор: Олександр МИХАЙЛЕНКО
Архів журналу Віче
№10 | |
Реклама в журналі Інформація авторам Передплата |
Байден відмовляє Ізраїль від ударів по нафтових об’єктах Ірану
"Торгова війна" ЄС і Китаю, Молдову лякають путчем, рішення ЄС про сосиски: новини дня
Литва визнала Корпус вартових ісламської революції терористами і закликала ЄС брати приклад
Оборонний бюджет Польщі на 2025 рік буде рекордним
Фіцо мріє про "нормальні відносини з РФ" після війни в Україні
Україна отримала систему Patriot від Румунії
У Польщі вітають крок України в бік відновлення ексгумацій жертв Волинської трагедії
Сибіга і Сікорський не мали у Варшаві офіційної зустрічі, але перетнулись на "дружню розмову"
У Франції відхилили ініціативу ультралівих щодо імпічменту Макрону
Суд ЄС підтвердив законність заборони на юридичні послуги для російських компаній