№1, січень 2016
За нинішніх надскладних умов Україна зберігає престижний статус космічної держави. Торік здійснено п’ять успішних пусків. На орбіту виведено ракети-носії «Дніпро» та «Зеніт», розроблені Державним підприємством «Конструкторське бюро «Південне» ім. М. К. Янгеля» та виготовлені Державним підприємством «Виробниче об’єднання «Південний машинобудівний завод ім. О. М. Макарова» в кооперації з іншими підприємствами, а також три ракети-носії «Вега», розроблені Європейським космічним агентством (ESA) спільно з Італійським космічним агентством (ASI), з українськими двигунами.
«Дніпро» та «Зеніт» стартували з метеорологічними супутниками дистанційного зондування Землі, а «Веги» – з експериментальним багаторазовим космічним кораблем, створеним ESA й призначеним відпрацювати технології, які застосовуватимуться під час розроблення нових космічних апаратів багаторазового використання, супутником Sentinel2A, що є частиною глобальної європейської системи дистанційного зондування Землі, й космічним зондом ESA. Цей зонд протестує технології, розроблювані для запланованого на 2034 рік запуску обсерваторії, яка має реєструвати гравітаційні хвилі.
Про світове визнання України космічною державою свідчить той факт, що в жовтні 2015 року на 66му Міжнародному астронавтичному конгресі, організованому Міжнародною астронавтичною федерацією, уперше її віцепрезидентом обрали представника України – генерального конструктора–генерального директора ДП «КБ «Південне» Олександра Дегтярева. Йому довірено чи не найважливішу сферу відповідальності керівників федерації – зв’язки з промисловістю.
Цьогоріч є плани поглиблення й розвитку міжнародного співробітництва України в космічній галузі з виходом на нові ринки. За словами голови Державного космічного агентства України Любомира Сабадоша, під час візиту до США українська делегація дала американським партнерам чіткий сигнал: «Ми хочемо бачити українську космічну промислову інфраструктуру партнером у забезпеченні програм, які веде NASA».
Під час візиту у відповідь делегація NASA ознайомилася з дніпропетровськими КБ «Південне» й Південним машинобудівним заводом, що задіяні в міжнародній кооперації зі створення ракетиносія Antares, яка за програмою NASA забезпечує доставку вантажів на міжнародну космічну станцію. Американські фахівці були задоволені побаченим і вивчатимуть отримані пропозиції, зокрема зі створення нового двигуна для ракетиносія. За підсумками візиту NASA також запропонувало українським фахівцям узяти участь у наукових експериментах на міжнародній космічній станції.
Як вважає Любомир Сабадош, для розроблення нового двигуна й проведення його випробування потрібно, щоб нова Загальнонаціональна цільова науковотехнічна космічна програма на період до 2022 року передбачала кошти на виконання цього завдання. Дещо, на його думку, мала б передбачати й чинна до 2017 року космічна програма, яку нині переглядають.
«Якщо присутність України на світовому космічному ринку – це справді державна стратегія, то необхідно почати хоча б частково фінансувати з бюджету створення нових розробок, а вже потім залучати на їхній розвиток кредитні ресурси та інвестиції, як це прийнято в усьому світі», – стверджує голова Держкосмосу.
Автор: Олександр МИХАЙЛЕНКО
Архів журналу Віче
№3 | |
Реклама в журналі Інформація авторам Передплата |
Сікорський: Краще пустити заморожені кошти РФ на зброю для України, а не її відбудову
ЗМІ: Президент Румунії затвердив майбутнє навчання українських пілотів на F-16 в країні
Міністри країн ЄС погодили 5 млрд євро для допомоги Україні зброєю на 2024 рік
Шмигаль назвав п’ять ключових секторів України як майбутнього члена ЄС
Кабмін затвердив план реформ, за виконання яких Україна отримає 50 млрд від ЄС
Шмигаль підтвердив бажання України почати переговори з ЄС у першому півріччі
ЗМІ: Британія радить Україні тримати оборону на сході і зосередитися на ударах по Криму
Макрон пояснив, як він прийшов до ідеї щодо іноземних військ в Україні
Макрон: Приїду в Україну з конкретними пропозиціями і рішеннями
"Радіо Свобода": Угорщина знову скаржиться державам ЄС на "утиски угорців" в Україні