передплата Українською | In English

№17, вересень 2015

Присутні без присутності

Виставка «(Не)видима присутність. Сучасний український натюрморт». Національний заповідник «Софія Київська». Зали пам’ятки «Хлібня».

У півсотні робіт сім дуже різних за художницькою конституцією митців створили сучасну варіацію на тему «мертвої натури» (саме такий переклад поняття «натюрморт» знає кожен із малого малку).

У тому словосполученні – «мертва натура» – апріорі криється авантюра. Адже навіть у найакадемічнішій роботі, що підпадає під ознаки жанру, відчутний діалог кожного предмету з автором, а також мовчазна полеміка автора з усіма предметами.

Як доводить виставка в старовинних софійських стінах, феноменом сучасного натюрморту, живописного й графічного, українського за місцем народження й демонстрації, є підкреслена пріоритетність у цій полеміці саме художника. Він –
головний режисер нібито статичного дійства. Укупі із зображеними «виконавцями» він засвідчує правоту К’єркегора, мовляв, «справжня німота не в мовчанні, а в розмові».

Акцентована місія митця як незримого спостерігача та водночас ляльковода чується у власне назві виставки: «(Не)видима присутність». Саме егоцентризм художника­невидимки є приводом розмірковувати про ідентифікаційну складову жанру. І такий законформізований далекими пращурами натюрморт раптом волає про впізнаваність автора, який не стримує природної творчої амбітності.

Зорієнтувавшись у полі творінь від сімки митців, розумієш, що ніколи не сплутаєш, приміром, насичено­барвистий макросвіт Ірини Єремєєвої з утаємниченою перлинною пристрасністю Ахри Аджинджала, нарочито схематизовану напівпрозору реальність Марти Базак із грайливим мінімалізмом Олексія Белюсенка, меланхолійну колористику й гру ліній Бориса Фірцака з досконалими неоренесансними гравюрами Олесі Джураєвої. Урешті, жодну з цих творчих унікальностей н е переплутаєш із унікальністю­патріархом Матвієм Вайсбергом. Хіба що озирнешся й констатуєш: є у них дещо спільне –
всепоглинальний естетизм. Естетизується геть усе: мухи, совок, виделки, насіння, заводські труби, газетні шпальти... Це ще одна з особливостей сучасного українського натюрморту — тих, які розмагнічують прописні умовності жанру.

Автор: Ольга КЛЕЙМЕНОВА

Плакат - брат барикад

Архів журналу Віче

Віче №5/2016 №5
Реклама в журналі Інформація авторам Передплата
Останні новини

США оголосили нову допомогу Україні на $100 млн - нададуть артилерію і радари Сьогодні, 20 травня

США виділять Україні ще $100 млн військової допомоги - ЗМІ Сьогодні, 20 травня

США працюють над доставкою протикорабельних ракет Україні для зняття морської блокади - Reuters Сьогодні, 20 травня

Глава парламенту Естонії попросив колег з ЄС підтримати статус кандидата для України Вчора, 19 травня

Канцлер Німеччини: Путін не буде диктувати умови миру Вчора, 19 травня

Комітет Сенату США підтримав Бріджит Брінк на посаду посла в Україні  Вчора, 19 травня

Єврокомісія офіційно запропонувала створити новий механізм для відбудови України 18 травня

План ЄС "Відбудувати Україну", 15 млрд євро від G7, конфіскація грошей РФ на Заході: новини дня 18 травня

Італійський енергогігант відкриє рахунок в рублях для оплати за російський газ 17 травня

У Єврокомісії пояснили, що вважатимуть порушенням санкцій у розрахунках з "Газпромом" 17 травня