№11, червень 2015
На засіданні Конституційної комісії 15 травня обговорювали напрацьовані зміни до Основного Закону щодо децентралізації влади.
Голова Верховної Ради України, Голова Конституційної комісії Володимир Гройсман зазначив, що робоча група з питань децентралізації має відповіді на багато запитань щодо розподілу владних повноважень, і висловив упевненість у тому, що до представлення остаточного варіанта проекту конституційних змін у питаннях, які нині лишаються дискусійними, буде знайдено компроміс. Очільник парламенту запропонував розпочати процес обговорення пропонованих змін до Конституції на територіальному рівні.
Голова робочої групи з питань децентралізації, керівник Головного юридичного управління апарату Верховної Ради України Михайло Теплюк окреслив схему змін. Отже, пропонується конституційно закріпити трирівневий адміністративнотериторіальний устрій із такими рівнями: низовий, до якого входитимуть громади, що складатимуться з одного чи кількох об’єднаних поселень (з прилеглими територіями); середній (пропонується назвати «повіт») – об’єднуватиме кілька громад; вищий («регіон») – це нинішні області й Автономна Республіка Крим. Особливі статуси матимуть міста Київ і Севастополь.
Досі точаться дискусії навколо назв низової й середньої ланок. Зокрема, не підтримано пропозицію назвати низовий рівень «волостю».
Звісно, є розбіжності й у поглядах на повноваження та формування виконавчих органів рад усіх рівнів. Адже за нинішніх умов власне ради, особливо низового рівня, позбавлені можливості впливу на будьякі запити громади. Чи то земельні питання, чи медична допомога, освіта, енергоносії. Від того, яку базу матиме кожен із рівнів місцевої влади, а це якраз і повинні визначити члени Конституційної комісії і, зокрема, робоча група з питань децентралізації, залежатиме, за великим рахунком, їхня дієздатність. Тож як саме реформувати районні та обласні ради, котрі мають представляти спільні інтереси, як утворювати виконавчі органи – усі ці питання є темами наукових дискусій. Від того, який знайдуть консенсус, залежать і власне вибори, і навіть те, хто їх призначатиме.
Триває дискусія й щодо конституційної норми про доцільність призначення місцевих виборів парламентом. Михайло Теплюк зазначив, що Верховна Рада сьомого скликання через недосконалість наявних законодавчих механізмів не призначила більш як 200 виборів до місцевих органів влади.
На запитання журналістів про те, коли можна очікувати на остаточний варіант проекту закону про внесення змін до Конституції в частині децентралізації, Володимир Гройсман відповів, що нині цей документ підготовлено відсотків на 70. При цьому зауважив, що наразі відбувається професійна дискусія конституціоналістів, попереду – дискусія політична.
Автор: Єгор РАХНОВЕЦЬКИЙ
Архів журналу Віче
№1 | |
Реклама в журналі Інформація авторам Передплата |
Меркель: без підтримки США Україна не збережеться як незалежна держава
Інавгурацію Трампа перенесуть у приміщення через морозну погоду
"Це наш важіль впливу": топдипломатка ЄС проти відмови від санкцій проти РФ
Зеленський зустрівся в Києві з лідером опозиції Словаччини
Як обрати ларингоскоп для медичного закладу
Стармер підтвердив готовність до розміщення миротворців в Україні, якщо буде потрібно
Глава МЗС Нідерландів у Києві оголосив 27 млн євро допомоги Україні
Британія до кінця 2025 року обіцяє Україні 15 інноваційних систем ППО Gravehawk
Британія передасть Україні 150 стволів артилерії та нову мобільну систему ППО
Україна та Британія домовилися про $3,6 млрд щорічної військової допомоги