№1, січень 2007

Платити чи не платити... або Як пережити тарифи?Платити чи не платити... або Як пережити тарифи?

На запитання кореспондента журналу «Віче» відповів начальник Головного управління з питань цінової політики Київської міськдержадміністрації, кандидат економічних наук,
заслужений економіст України Василь Яструбинський

– Чи застосовуватимуть певні санкції до неплатників за комунальні послуги, котрих із запровадженням нових тарифів, очевидно, побільшає?
– Це питання, відверто кажучи, дуже хвилює. І що далі, то більше. Ми прогнозували: у перші місяці несплата може досягати 30–40 відсотків. Але потім ця цифра зменшилася б, а через кілька місяців оплата за комунальні послуги мала повернутися на звичайний рівень – 92 відсотки. Та останнім часом наші опоненти розгорнули кампанію, спрямовану на те, аби оголосити тарифи економічно необґрунтованими. Основна їхня теза – тарифи затверджено непрозоро. Я багатьох запитував, як ви хочете побачити прозорість затвердження тарифів? Є управління – вул. Смоленська, 6 у Києві, є купи паперів – будь ласка, приходьте й дивіться. Ми розмістили на сайті Київської державної адміністрації розрахункові матеріали, щоб у кожного був вільний доступ до інформації.

Нас розігрівають

Уважаю, що на біді киян (бо підвищення тарифів, треба чесно називати речі своїми іменами, для нас є нещастя, лихо, яке треба пережити), на цих економічних негараздах заробляти собі політичний капітал недостойно. На сьогодні три сили намагаються провести рішення в Київраді зі скасування нових тарифів – «Наша Україна», БЮТ і Блок Кличка. Я не політик, я економіст. Усі звинувачення в непрозорості тарифів, економічній необґрунтованості безпідставні. Просто розігрівають киян, провокують не платити. У зв'язку з цим рівень неплатежів перевищить очікувані 30–40 відсотків.

 Є органи виконавчої влади – чи це Київ, чи це районний центр, чи село невеличке: вони затверджують тарифи й відповідають за це. Хіба кияни, чи взагалі споживачі мають достатньо знань та інформації з цього питання? Людям чомусь легше повірити в те, що їх обманюють, ніж у неприємні реалії. Бодай хтось проаналізував ситуацію: як тарифи затверджено взагалі по Україні?

 Так склалося, що нині в усіх обласних центрах тарифи практично на одному рівні – плюс-мінус 10 відсотків. Ми ж не могли всі між собою домовитися! Це засвідчує істотне економічне обґрунтування. Якби була велика розбіжність по країні (скажімо, в одного – 100 гривень, в іншого – 300), тоді виправдано обурювалися б: дивіться, що робиться! Візьміть-но моніторинг, який проводить Мінекономіки, та переконайтеся – тарифи приблизно однакові.

 Отож, розповідатимемо киянам, агітуватимемо платити, бо умови, в яких нам жити, залежать лише від нас. Не платитимемо – тоді так само, як і раніше, скаржитимемося на холод у квартирах, брудні під'їзди, не вивезене сміття тощо.

Усе, що зможуть.
А чи зможуть?

 – Які ж санкції застосовуватимуть до підприємств житлокомунгоспу в разі їхньої незадовільної роботи, адже суми, які вони отримуватимуть тепер, чималенькі й відробляти їх треба на совість? 
 – Міська влада зробить все залежне від неї, аби якість послуг підвищилася. Але це не означає, що з 1 грудня у нас все зміниться, бо гроші, які платитимуть за останній місяць минулого року надійдуть лише наприкінці січня 2007-го, отже, скористатися першими надходженнями комунальники зможуть лише в січні-лютому. ЖЕКи ми не вмовлятимемо, а змушуватимемо належно працювати, щойно надійдуть перші гроші. Адже на сьогодні з 13 тисяч двірників і сантехніків – 4 тисячі вакансій. Кожне 3–4 робоче місце вакантне. Ніхто не хоче працювати.

– Колись стимулом для двірника була квартира в будинку, який він обслуговував.
– Нині цього заохочення практично вже нема. Двірник працює за мізерні гроші. А тому й якість така, як ми бачимо.

– Величина тарифу розраховувалась із можливостей наших зарплат чи потреби в грошах житлокомунгоспу?
– Ми виходили з того, скільки потрібно коштів для забезпечення киян гарячою й холодною водою, водовідведенням, опаленням. Лише з того, які мають бути витрати. Але в них, звісно, враховували рівень заробітної плати працівників Київводоканалу, Київенерго, Дарницької ТЕЦ. Виходили з середньої заробітної плати по місту. Ми змушені були враховувати, приміром, по Водоканалу 1700 гривень, бо в Києві вже 1764 грн. за вересень.

Немає коштів на розвиток жеків, фінансування передбачено тільки для Водоканалу й навіть не на розвиток, а на ремонт, бо це господарство перебуває в найгіршому стані, на межі катастрофи: приблизно з чотирьох тисяч кілометрів водогону 800 кілометрів – в аварійному стані. Є ділянки, де на однин кілометр припадає 18 аварій одночасно, а на прокладання нових труб коштів не виділяють.

Ціни випереджають зарплати

 Тариф на обслуговування житла ми привели лише до фактичних витрат. Квартирна плата нині з урахуванням коефіцієнта підвищення становитиме від 1 гривні 23 копійок до 1 гривні 99 копійок за квадратний метр. З цієї суми знімається 20 відсотків ПДВ, а решта залишається ЖЕКам на покриття їхніх витрат з утримання будинків – прибирання, вивезення сміття, ремонт, догляд газонів, дитячих майданчиків – перелік з 30 видів робіт, затверджених Кабміном. Я наперед скажу: коштів для виконання всіх цих робіт однозначно мало. Якщо обрахувати всі послуги, які житлово-експлуатаційна організація має надати мешканцям, то тариф становитиме від 3,50 до 5 гривень за квадратний метр житла. Оце й буде реальна вартість обслуговування. Лише після її сплати можна казати, що житлово-експлуатаційні організації отримають певний прибуток. Але нині по Києву практично 30 відсотків некомплекту працівників ЖЕКів. Навіть коли й дамо їм величезні гроші, потрібного результату не отримаємо, кошти просто не освоять. Тому з нового року очікуємо, що Мінбуд видасть останній нормативний документ і тоді обраховуватимемо квартирну плату по кожному будинку, групі будинків окремо.

– Отже, грудневе підвищення тарифів лише початок?
– Нові тарифи на комунальні послуги – воду, опалення – дозволять нам нинішнього року нормально працювати, якщо в країні нічого не зміниться. І знов-таки по Водоканалу в нас є певні кошти на поточні ремонтні роботи й на капітальний ремонт.

Газ коштуватиме для України по 130 доларів, а тарифи розраховували за ціною по 90 доларів за тисячу кубометрів. Тобто шукатимемо 35 доларів з 1 січня – чи в бюджеті, чи в тарифах. Утім, газова складова в тарифі на тепло становить близько 40–50 відсотків. Отож населенню доведеться платити лише на 20–25 відсотків більше.

– А як же пенсіонери ?
– Там є соціальний захист, субсидія. Якщо пенсіонери самотні, то в Києві плата за квартиру для них не перевищує десяти відсотків від сукупного доходу.

Право на... околицю

– Якщо людина має земельну ділянку, автомобіль, квартиру, але не має доходу, як бути в цьому разі? Чи має вона право на субсидію?
– Продавайте власність. Якщо автомобілю до 10 років, земельна ділянка більша за 6 соток, звісно, треба вирішувати якимось чином своє питання. Якщо ділянка більша за розміром, ніж передбачено законом, субсидію ви не отримуватимете. Це положення застосовується в багатьох країн світу, взяти, приміром, Прибалтику. У Києві непоодинокі випадки, коли людина живе в центрі міста, отримує субсидію та стверджує, що їй бракує грошей на квартплату. Ми знаємо ситуацію з нерухомістю в центрі столиці: ціна за один квадратний метр може становити 3–5 тисяч доларів і більше. Продавши середньостатистичну квартиру в центрі, людина отримує значну суму, за яку може купити помешкання на околиці, покласти гроші на депозит і з цього ще жити. Але такий підхід багатьом видається неприйнятним. Ми звикли, що про нас хтось завжди піклувався – чи то держава доплачувала, чи інші були механізми... Так, держава допомагає, але кожен повинен дбати про себе ще й сам.

– Держава «подбала» про старожилів і пенсіонерів – вклади вкрали, знецінили, пенсії розрахували за мінімумом. Тепер виганяють на околиці. То ви, коли розраховували нові тарифи для киян, зважали на досвід зарубіжних країн?
 – Це депутатам треба брати їхній досвід, щоб законодавство було належне. Адже на сьогодні за нашим законодавством людину лише теоретично можна змусити платити. А реально – 2–3 родини злісних неплатників, якщо ними впритул займатися. Усіх змусити неможливо, бо наші закони такі. Чому в тій таки Прибалтиці немає боржників? Зовсім не тому, що їх виселяли з квартир, а тому, що прийняли закон, який дозволяє виселити. Після цього люди почали платити. І гроші знайшли. У них же була така сама ситуація, як у нас, можливо, ще гірша, коли вони виходили з Радянського Союзу. Але ухвалили відповідний закон і розв'язали проблему. Переклали мережу, п'ють чисту воду – ідеальну воду. Але все це коштує гроші. А в нас люди звикли не платити, або платити мізер і при цьому багато вимагати або обурюватися поганою якістю послуг. Та якщо не заплатимо, ніколи не отримаємо послуг належної якості.

– Чи повинен одержувач субсидій, продавши квартиру, повернути державі суму, яка дорівнює виплаченій йому субсидії?
 – Ні. Субсидія не повертається.

– Якщо людина приховує доходи й отримує субсидію, можуть застосувати до неї певні санкції?
 – Можуть. Бо це – шахрайство. Тут набирає сили законодавство, яке передбачає відповідальність за такі злочини. На жаль, у повсякденному житті вони не поодинокі.


Інтерв'ю взяла Катерина БалабуЄва.

Архів журналу Віче

Віче №4/2016 №4
Реклама в журналі Інформація авторам Передплата
Останні новини

Рекордна партія зброї з Британії, новини щодо допомоги США, МЗС обмежує "ухилянтів": новини дня Сьогодні, 24 квітня

Зеленський і Сунак обговорили найбільший військовий пакет від Британії Вчора, 23 квітня

Знайти в США зброю для України на всю суму допомоги ЗСУ може бути проблемою – посол Вчора, 23 квітня

Туск: Польща не передасть Patriot Україні, але допоможе іншими засобами Вчора, 23 квітня

Кулеба пояснив, чому консульства України зупинили надання послуг чоловікам мобілізаційного віку Вчора, 23 квітня

Зеленський заявив про домовленість щодо ATACMS для України Вчора, 23 квітня

Тонкощі використання клейових сумішей для армування плит пінополістиролу Вчора, 23 квітня

Союзники назвали дату нової зустрічі щодо зброї для ЗСУ у форматі "Рамштайн" 22 квітня

Кулеба розказав міністрам ЄС, що ще є можливість запобігти гіршим сценаріям 22 квітня

Норвегія приєднається до ініціативи з забезпечення України засобами ППО 22 квітня