№21, листопад 2014
Мало хто сперечатиметься, протягом усіх років незалежності український оборонно-промисловий комплекс (ОПК) був орієнтований на зовнішнього споживача, а сама армія для керівництва країни не була в списку пріоритетів. Це позначалося на її бюджеті, держзамовлення становило від 5 до 10% завантаження виробництв ОПК, решта – замовлення на експорт.
Звернімося до цифр: 2013 року наші сукупні бюджетні витрати на оборону становили 14,8 млрд. грн. (що еквівалентно приблизно 1,8 млрд. дол. США). Для порівняння: з федерального бюджету РФ у цей період на оборону виділено кошти, що дорівнюють 66,1 млрд. дол. США.
До того ж левова частка бюджетних коштів на оборону України спрямована на фінансування поточних витрат. Зокрема, за бюджетною програмою «Забезпечення діяльності Збройних Сил України і підготовка військ» виділено майже 11 млрд. грн. За рахунок цих коштів у 2013 році профінансовано утримання 131,3 тис. особового складу української армії і це лише основними видами забезпечення (продовольчим, речовим, паливномастильними матеріалами). Тобто це був фактично бюджет проїдання.
Водночас на технічну модернізацію армії було спрямовано усього лише 686 млн. 400 тис. грн. (бюджетна програма «Розвиток озброєння і військової техніки Збройних Сил України»). Цю суму скеровано на виконання так званих точкових проектів: модернізацію кількох літаків, тропосферної станції, виконання чотирьох дослідноконструкторських робіт з державного оборонного замовлення, створення і будівництво корабля класу «Корвет» (221,9 млн. грн.) і військовотранспортного літака Ан70 (251,4 млн. грн.).
Наші колишні керівники не хотіли зрозуміти: наявність власного ОПК створює об'єктивні передумови для досягнення кумулятивного ефекту не лише для «силовиків», а й для соціальноекономічного розвитку країни, піднесення економіки від перерозподілення витрат через прямі, а також непрямі механізми забезпечення вітчизняних Збройних Сил. Це підтверджують цифри: середній щорічний обсяг виробництва продукції на оборонних підприємствах України сягав 2 млрд. дол. США (це свідчить про правильність нашої тези про потенціал ОПК у виробництві широкої номенклатури військових товарів і послуг).
Щодо якісної характеристики українські підприємства ОПК мають певну конкурентоспроможність на світових ринках у сегменті виробництва продукції військового і подвійного призначення. До основних таких напрямів належать: розробка і виробництво ракетної техніки, бронетехніки, літаків військовотранспортної авіації, високоточних засобів ураження, техніки радіолокації і засобів оптикоелектронної розвідки, авіаційних, корабельних та двигунів для бронетехніки, модернізація авіа і бронетехніки, а також кораблебудування.
За оцінками експертів Національного інституту стратегічних досліджень, на поточне функціонування ОПК України впливає низка особливостей:
– відсутність реальної координації в діяльності оборонних підприємств, переважно між державними і недержавними. Утім, і державні підприємства ОПК розподілено між різними міністерствами і відомствами. А про роботу з приватними підприємствами ОПК державні структури думають в останню чергу, через що ті перебувають у «вільному плаванні»;
– зношеність основних фондів підприємств сягає 50%. Зокрема, 70–75% устаткування і промислових механізмів морально застаріли і експлуатуються більш ніж 20 років;
– експортоорієнтованість українських виробників озброєнь;
– значна імпортозалежність від одного постачальника – Російської Федерації (близько 60% загального імпорту для потреб оборони). За деякими оцінками, до початку АТО від імпорту комплектуючих залежало 67% підприємств. Ця залежність була ще значнішою в радіоелектроніці, авіа і двигунобудуванні;
– низька спроможність до замкнутого виробництва нових видів і зразків озброєння. Експерти стверджують, що на початок 2014 року вітчизняна промисловість виготовляла в замкненому циклі лише 1–2% наявної номенклатури озброєнь і військової техніки, необхідних для Збройних Сил України. При цьому потенційно втрачено потужності розробки й виробництва систем управління корабельними системами та засобами (ВАТ «Фіолент», м. Сімферополь) і є загроза вилучення технологій за допомогою електронної розвідки (ДАХК «Топаз», м. Донецьк). Хоча українські підприємства можуть здійснювати ремонт і модернізацію переважної більшості військової техніки, що перебуває нині на озброєнні української армії, ремонтні потужності для потреб вітчизняної армії й інших силових структур становлять від 5 до 8% потенційних можливостей ОПК України;
– розкиданість витрат у сфері державного оборонного замовлення. До виконання оборонного замовлення ЗСУ й інших силових структур країни з придбання нового озброєння, ремонту і модернізації в середньому щорічно залучають до 22 підприємств, переважно державної форми власності.
Як наслідок Україна виявилася заручником ситуації. Заводи виготовляли продукцію, яка успішно продавалася за кордоном, про «ноухау» в інтересах власної національної безпеки думали мало. Низка цікавих проектів, готових до практичного впровадження, опинилася під сукном. Логічно, що за такої ситуації основним аргументом стали цифри експортних постачань, а не кількісноякісні показники прийняття на озброєння у ЗС України нових зразків ОВТ і їх постачання до війська.
Кажучи про перспективи ОПК, треба також розуміти загальну фінансовоекономічну ситуацію в країні. За оцінками Національного інституту стратегічних досліджень, ВВП України в 2014 році сягне пікових значень спаду на рівні 6–7% і 2015го може відновитися до 1%.
З другого боку, озвучувалося, що в проекті держбюджету на 2015 рік передбачалося фінансування військових на суму 63 млрд. грн.
Аналогічну заяву ми чули також від Президента України Петра Порошенка, зокрема про те, що українська армія отримає понад 40 млрд. грн. у наступні три роки на переозброєння і модернізацію.
Є низка проблем у питаннях переозброєння і загалом матеріальнотехнічного забезпечення силових структур, чиї підрозділи і частини виконують завдання в зоні АТО. Основна з них – відсутність системного підходу у забезпеченні постачання озброєння і матеріальних засобів.
Безумовно, підприємства «Укроборонпрому» забезпечують виконання ОПК держоборонзамовлення, де прописано перелік необхідної техніки і терміни її постачання, а також постачання закордонної техніки, яку немає можливості виготовити силами ОПК України.
Від початку АТО держконцерн відремонтував понад тисячу одиниць ОВТ, у середньому від 30 до 40 одиниць техніки на добу.
Для забезпечення силових структур в інтересах АТО необхідна гнучка система матеріальнотехнічного забезпечення військ (сил), яка ґрунтуватиметься на положеннях Воєнної доктрини України, інших нормативних актів, враховуватиме кількісний і якісний склад збройних формувань, оперативно реагуватиме на зміну обстановки.
Очевидно, що збільшення фінансування і постачання озброєнь не гарантує якості і кількості арсеналів. На складах і базах України і так десятки тисяч вагонів різного майна.
У соціальних мережах і ЗМІ постійно поширюють інформацію про необґрунтовано тривалі процедури прийняття на озброєння і постачання нових або модернізованих зразків озброєння і техніки, військового майна (шоломи, бронежилети, бронетехніка, безпілотники, снайперські комплекси тощо).
На жаль, нормативна база, що регламентує прийняття нових зразків на озброєння і постачання, ухвалена ще у 1960х роках, і навіть нові документи часто переписані зі старих. Тож подеколи військові за всього свого бажання, але під страхом кримінальної відповідальності, не можуть обійти чинну процедуру прийняття на озброєння і постачання.
Хоча для нинішніх умов спрощену модель ефективної системи забезпечення військ продемонстрували волонтери. Працюючи в режимі постійного «штурму», вони послідовно і цілком успішно постачали бійцям необхідні засоби (штурм «шлембронежилет», штурм «нічники», штурм «медикаменти» тощо). Наведемо приклад з приладами нічного бачення. Спочатку завозили різні, але за побажаннями військових сформували перелік «того, що потрібно».
Зрозуміло, що запит на майно «з поля» конкретніший, ніж «тактикотехнічні завдання», котрі надходять з кабінетів Міноборони, а безпосередня закупівля за благодійні внески і передавання воїнам виявилися набагато швидшими, водночас мінімізувавши і корупційну складову. Адже волонтерові немає сенсу створювати надумані переваги «вітчизняному виробникові», який за держстандартом виготовляє зразки, не придатні для використання в реальних умовах. Волонтерові, хоч як це дивно, ближче стандарт НАТО, ніж незрозумілий ДСТ, що не змінювався з 1960х років.
Скільки часу витратять військові, поки приймуть на постачання тактичні окуляри, рукавички, спальні мішки тощо, до чого нині вже звикли бійці АТО. Зате тиловики робитимуть «за законом»…
Тому Міністерство оборони і Генштаб мають оперативно підготувати і внести зміни до чинних нормативноправових актів, які визначають терміни забезпечення армії новими зразками зброї, військової техніки та ін. Саме так сформульовано відповідне доручення нещодавно призначеного міністра оборони Степана Полторака: утричі прискорити прийняття рішень із забезпечення всім необхідним ЗСУ і військовослужбовців, які виконують бойові завдання в зоні проведення антитерористичної операції. Ліквідація бюрократичних перешкод, котрі заважають швидкому впровадженню новітньої зброї, техніки і зразків тилового забезпечення, – це вимога Президента України й очікування тисяч військовослужбовців на Сході країни. Тому в оборонному відомстві здійснюються практичні кроки для вирішення наявних проблем».
Отже, силові структури потребують оновлення арсеналу озброєнь і поліпшення матеріальнотехнічного забезпечення загалом. ОПК країни намагається відповідати запитам військових. Але, швидше, у питаннях ремонту і модернізації, ніж реалізації «ноухау» проектів.
Тому можна зробити такі висновки.
Поперше. Потрібна термінова зміна нормативної бази процедур прийняття на озброєння, закупівлі і постачань матеріальнотехнічних засобів в умовах АТО або особливого періоду.
Подруге. Чітка регламентація замовлення, жорсткі вимоги до якості, підкріплені гарантією виробника і постачальника, забезпечення справжньої і добросовісної конкуренції.
Потретє. Вилучення з ринку підприємств сумнівної репутації, фірм «одноденок».
Почетверте. Стислі терміни. Переваги у формуванні замовлення повинен мати користувач, а не штаб. Оптимізація розміщення запасів, логістики. Порядок оновлення морально і фізично застарілих зразків.
Поп’яте. Нарощування темпів роботи ОПК держави з урахуванням завдання термінового переозброєння силових структур.
Пошосте. Використання значного резерву шляхом активного залучення підприємств недержавної форми власності у забезпеченні вояків озброєнням і військовою технікою. Підкреслимо, що, окрім традиційної монополії держави, на виробництво ОВТ починають претендувати структури приватного бізнесу. Але їм самим ще треба утвердитися в цій сфері, а процедури створення, прийняття на озброєння і постачання бюрократичні й не відповідають вимогам фактично воєнного стану, та й корупційний чинник досі має місце.
У будьякому разі термінове перезавантаження ОПК України об'єктивно потрібне як через його недостатньо ефективну роботу нині, так і з погляду зростання обсягу нових завдань у контексті «мілітаризації» країни. Очевидно, що одним із найперспективніших напрямів може стати активне залучення приватного бізнесу до сфери переозброєння української армії та інших силових структур.
На цьому слід акцентувати вже нині, оскільки під час недавньої презентації президентських реформ пролунали плани щодо збільшення витрат на оборону до 5%. Отже, відкриваються перспективи внутрішнього ринку для підприємств ОПК країни.
Автор: Тетяна САВЧЕНКО
Архів журналу Віче
№12 | |
Реклама в журналі Інформація авторам Передплата |
Зеленський розповів про свою зустріч з Трампом і Макроном
У Єлисейському палаці анонсували тристоронню зустріч Макрона, Трампа і Зеленського
Зеленський прибув до Єлисейського палацу для зустрічі з Макроном і Трампом
Зустріч Зеленського, Трампа і Макрона тривала 35 хвилин
Саміт ЄС обговорить ситуацію в Україні, чекають на Зеленського
Президенти держав Балтії і Польщі разом звернулися до влади Грузії
Орбан грозиться ветувати бюджет ЄС, якщо не розморозять кошти для Угорщини
Угорські спецслужби шпигували за посадовцями ЄС – розслідування
ЗМІ: Салліван пообіцяв Україні сотні тисяч снарядів і тисячі ракет до середини січня
ЗМІ дізналися деталі зустрічі Єрмака з оточенням Трампа