№9, травень 2014

Депутати не підтримали поєднання повноважень голови КМДА та міського голови

Наприкінці пленарного засідання 15 квітня парламентарії обговорили два законопроекти про внесення змін до Закону «Про столицю України – місто-герой Київ»: реєстр. № 4638 (щодо надання Київському міському голові можливості реально впливати на розвиток міста), а також реєстр.№ 3004 (щодо призначення на посаду голови Київської міської державної адміністрації особи, обраної виключно Київським міським головою). Перший ініційовано кандидатами на посаду столичного міського голови членом фракції ВО «Батьківщина» Лесею Оробець і головою фракції «УДАРу» Віталієм Кличком, другий — членом фракції ВО «Батьківщина» Андрієм Павловським.

– У Києві вже понад два роки немає мера, немає хазяїна, й усі речі, які відбуваються в ньому, не відповідають статусу столиці, статусу сучасного міста. Ми впевнені, що нам потрібно повернутися до закону про столицю, де є чітке положення про поєднання повноважень мера міста та голови КМДА. Це дасть можливість Київському міському голові реально впливати на розвиток міста, – доповів про перший законопроект голова фракції «УДАРу» Віталій Кличко. На його думку, призначення головою КМДА не Київського міського голови позбавляє його можливості реалізувати свою передвиборну програму.

– За таких умов кияни стали чи не єдиною територіальною громадою України, перед якою виконавчий орган місцевої влади не несе політичної відповідальності, що є очевидним порушенням положень Європейської хартії місцевого самоврядування, – наголосив Віталій Кличко.

Згідно з текстом законопроекту, його автори пропонують викласти частину другу статті 10­1 Закону «Про столицю України – місто­герой Київ» в такій редакції: «Головою Київської міської державної адміністрації призначається Президентом України особа, яка обрана Київським міським головою». Нинішня редакція має такий вигляд: «Голова Київської міської державної адміністрації призначається Президентом України в порядку, передбаченому Конституцією та законами України».

Другий абзац частини третьої статті 11 пропонується викласти в такій редакції: «У разі неутворення районної в місті Києві ради голова районної в місті Києві державної адміністрації призначається на посаду та звільняється з посади Президентом України за поданням Київського міського голови».

Представляючи свій проект, народний депутат Андрій Павловський зазначив, що стаття 10­1 Закону «Про столицю України – місто­герой Київ» створює «безпрецедентну ситуацію», коли поряд із виконавчим органом міської ради формується паралельний орган державної влади й запропонував просто вилучити цю статтю з нормативного акта.

Рішення Комітету Верховної Ради України з питань державного будівництва та місцевого самоврядування підтримати проект Віталія Кличка й відхилити проект Андрія Павловського доповіла заступник голови комітету Наталія Новак.

– Члени комітету зауважили, що пропоновані [проектом Віталія Кличка. – Ред.] зміни не викликають принципових заперечень, оскільки необхідність призначення на посаду голови КМДА особи, обраної територіальною громадою міста Києва на посаду Київського міського голови, випливає з частини другої статті 141 Конституції України, якою передбачено, що міський голова, обраний територіальною громадою, має очолювати виконавчий орган ради. При цьому за змістом частини першої статті 10­1 закону про столицю, «виконавчим органом Київської міської ради є Київська міська державна адміністрація, яка паралельно виконує функції державної виконавчої влади, що є особливістю здійснення виконавчої влади в місті Києві». Вказане положення стосовно здійснення виконавчої влади в місті Києві підтверд­жується правовою позицією Конституційного Суду України, яка висловлена в його Рішенні № 21­рп/2003 від 25 грудня 2003 р. (справа про особ­ливості здійснення виконавчої влади та місцевого самоврядування в місті Києві), згідно з яким «Київську міську державну адміністрацію має очолювати лише особа, обрана Київським міським головою», – йдеться у висновку профільного комітету.

Наталія Новак звернула увагу на позицію членів комітету, що положення проекту неможливо реалізувати одразу після його прийняття через відсутність в Києві законно обраного міського голови. Тому доцільно передбачити, що закон набере чинності з моменту обрання Київського міського голови.

– Там, де є можливість двовладдя, закладається конфлікт між головою ради й міським головою. Серед змін до Основного Закону на черговому засіданні ТСК зі змін до Конституції пропонувалося ліквідувати це двовладдя на рівні регіонів, коли рада матиме виконавчий комітет. Фактично всі представники політичних сил це підтримували. Очевидно, цей тренд, коли за місто, за область, за район має відповідати одна людина, є правильним. Тому група «Суверенна європейська Україна» готова підтримувати законопроект Віталія Кличка, – заявив народний депутат Олег Зарубінський.

Голова підкомітету з питань місцевого самоврядування Євген Карташов також позитивно оцінив проект.

– Ми, очевидно, всі винні в тому, що Київ, – це чудове, гарне, показове для Європи місто, нині перетворилося на певний циганський табір тому, що в нас стільки років немає керівництва, немає мера, – підкреслив він.

– Всеукраїнське об'єднання «Свобода», яке завжди послідовно займало позицію на захист інтересів Києва й київського самоврядування, звичайно, підтримуватиме обидва законопроекти, – сказав київський мажоритарник Андрій Іллєнко. – Я думаю, що головна проблема Києва не Майдан, а те, що столицю роками розграбовували такі політичні сили, як Партія регіонів, яка в свій час підтримувала Черновецького й у Київській міській раді була з ним у коаліції, а потім підтримувала пана Попова, якого в Києві ніхто не обирав, який проводив таку саму політику руйнування міста, як Черновецький, і повністю зруйнував місцеве самоврядування в Києві.

– У всьому світі у великих містах є міський голова, що, як правило, очолює уряд міста, і є префектура чи адміністрація, яка стежить за дотриманням конституції й законодавства. Причому в багатьох випадках керівник уряду, голова міської ради та цей керівник адміністрації – це різні особи, – зауважив член фракції ВО «Батьківщина» В'ячеслав Кириленко. Він вважає, що законопроект Віталія Кличка є «архаїчним», оскільки пропонує критичну централізацію повноважень в руках однієї особи.

– Київський міський голова – раз, він же головує на засіданнях Київської міської ради – два і він же – глава міської адміністрації – три. Щоб із таким валом повноважень впоратися, повинні бути необхідні компетенції та вагомий антикорупційний механізм у столиці України. А цього, особливо другого, немає, – переконаний народний депутат.

– Давайте все­таки реально підходити до ситуації. Два роки Київ очікував на те, що, врешті, з'явиться господар, який займатиметься містом, комунальним господарством тощо. Нині нам В'ячеслав Кириленко пропонує призначити знову «весільного генерала», який матиме свої повноваження, але в Києві буде ще двоє керівників. Це занадто, – заявив член депутатської групи «Суверенна європейська Україна» Віктор Бондар.

Утім, ані проект народного депутата Віталія Кличка, ані проект Андрія Павловського не набрали достатньо голосів для прийняття за основу – за них проголосували відповідно 162 і 163 парламентарії. Так, перший проект підтримали 21 член фракції Партії регіонів, 11 – фракції ВО «Батьківщина», «УДАРу» – 36, групи «Економічний розвиток» – 2, групи «Суверенна європейська Україна» – 30, фракції ВО «Свобода» – 34, Компартії – 0, а також 24 позафракційні народні депутати.

На вечірньому пленарному засіданні 15 квітня Верховна Рада прий­няла за основу проект закону «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у сфері державної антикорупційної політики у зв'язку з виконанням Плану дій щодо лібералізації Європейським Союзом візового режиму для України». Також парламентарії ухвалили в першому читанні законопроект про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо запобігання та протидії дискримінації). Ще один прийнятий за основу проект закону наділяє пов­новаженнями у сфері захисту персональних даних Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини.

Окрім того, народні депутати призначили з третьої спроби Степана Полторака командувачем Національної гвардії України.

Також Верховна Рада 249 голосами прийняла за основу та в цілому проект закону «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України» (щодо підвищення фінансової самостійності Автономної Республіки Крим та міста Севастополя). Зокрема передбачено зарахування до бюджету АРК у повному обсязі всіх доходів, які сплачуються (перераховуються) на території Автономної Республіки Крим та міста Севастополя.

Автор: Ігор БЕККЕР

Архів журналу Віче

Віче №4/2016 №4
Реклама в журналі Інформація авторам Передплата
Останні новини

Конгрес США хоче дозволити конфіскацію активів РФ та змусити Байдена розширити санкції – посол Вчора, 18 квітня

Партія проукраїнського прем’єра виграла вибори у Хорватії, дещо втративши позиції Вчора, 18 квітня

Глава Міноборони Німеччини: Україна все ще може перемогти у війні проти РФ Вчора, 18 квітня

Саміт ЄС підтримав термінову доставку засобів ППО в Україну Вчора, 18 квітня

Новий проєкт допомоги США, Берлін шукає ППО Україні, війська РФ йдуть з Карабаху: новини дня Вчора, 18 квітня

Байден підтримав пропозицію Джонсона щодо фінансування України Вчора, 18 квітня

Зеленський – лідерам ЄС: Наше небо і небо сусідів заслуговує на однакову безпеку Вчора, 18 квітня

Столтенберг закликає членів НАТО давати зброю Україні замість витрачати 2% ВВП на оборону 17 квітня

Столтенберг анонсував засідання Ради Україна-НАТО 19 квітня 17 квітня

Столтенберг підтверджує: у НАТО достатньо систем ППО, аби передати частину Україні 17 квітня