№5, березень 2014

Художники, які малюють картини не пензлем, а внутрішнім вогнемХудожники, які малюють картини не пензлем, а внутрішнім вогнем

У дні, коли Україна вразила світ своїм «Майданом», у художньому салоні провінційного містечка на Львівщині я побачила картини, які випромінювали дивовижну енергетику, що дарує серцю радість. Люди, зображені в динамічних темпераментних танцях на картинах художників Романа і Надії Федин, високі, міцні й одухотворені, як карпатські гори.

Серія живописних полотен «Фольк» особ­ливо вражає й запам’ятовується з першого погляду, бо наповнює світлою енергетикою навколишній простір. Таємниця, котру відкрили митці у своїх творах, має глибокий зміст.

– Для кожного митця важливою є ідея, з якою він творить. Художник зазвичай прагне висловити те, чим переймається, що його непокоїть, – каже Роман Федина. – Ні я, ні моя дружина не є гуцулами, але карпатський край нас полонить і вабить. Ми прислухаємося до його пульсу своїми серцями. Відтак чуємо й бачимо ту глибінь, той скарб і біль, котрі не вміщаються в одному слові. Усе відчуте передаємо за допомогою своєрідної техніки накладання фарб, але без традиційного пензля. Ми творимо картини за допомогою мастихіна.

Мастихін – це спеціальний ніж, який використовують в олійному живописі для змішування фарб, чищення палітри, а іноді – замість пензля для нанесення густої фарби мазками чи штрихами, й так твориться живописне полотно. Саме цю нетрадиційну техніку обрали для своєї авангардної творчості художники Роман і Надія Федини. Вони виробили особливий стиль, що нагадує кольорову графіку, проте має своє, насичене яскравими барвами зображення, яке наближається до об’ємного, навіть голограмного. Це дає змогу митцям якнайкраще відтворити багатий і динамічний світ карпатського краю.

– Розмаїття колористичного світу Гуцульщини – благодатна палітра для розробки жанрів пейзажу та побуту, – вважає Надія Федина. – Історія, культура, християнські традиції, обряди, усна народна творчість цього краю – все це є джерелом для нашої творчості, для відображення в наших роботах. Ми прагнемо відкрити самобутність цього унікального етносу, його природу, якій сього­дні загрожують видобуток сланцевого газу в Карпатах, безсистемне вирубування лісів, що призводить до катастрофічних повеней, індустріальний розмах масового туризму з його бездушними споживацькими бізнес­проектами, які руйнують місцевий менталітет.

Відтак виставки картин, які творить подружжя Федин, привертають увагу громади до збереження природи і етносу Карпат. У двох книгах відгуків шанувальники творчості художників залишили свої враження та побажання для подальшої плідної праці в розробці нових тем. Подружжя вже побувало з виставками в багатьох містах України і за кордом. Загалом відбулося 22 персональні виставки, 6 всеукраїнських і 7 міжнародних. Роботи митців прикрашають приватні колекції в Австрії, США, Канаді, Англії, Німеччині, Польщі, Бельгії, Шотландії.

Найбільше привертає увагу в особливий спосіб відтворений етнос Гуцульщини: на полотнах зображені сцени побуту з використанням народного фольклору. Картини підписані уривками з пісень – коломийок, колядок, гаївок.

– Коли ознайомлюєшся з фольклором Гуцульщини, народжуються нові сюжети для картин. Зокрема, так виникла серія «Танці», – розповіла Надія Федина. – Якось я поцікавилася місцевими коломийками, й в уяві виник сюжет до пісні «Ой на горі високій сивий кінь пасесі, Люблю з любком танцювати, що гарно трісесі...». На інший надихнула відома легенда про гуцулку Ксеню: «Гуцулко Ксеню, я тобі на трембіті лиш одній в цілім світі розкажу про любов». Так само народжуються сценки обрядових святочних дійств – Різдва, Великодня.

Часто художників запитують, як це вони працюють у чотири руки. Роман і Надія Федини малюють свої полотна у творчому тандемі, доповнюючи одне одного. Ескізів до картин художники не роблять, бо творчий світ карпатського краю одразу вимальовує в уяві як сюжети, так і енергетику. А все почалося з того благодатного дня, коли Роман розпочав динамічний сюжет і зупинився, залишив полотно, щоб обдумати наступну подачу кольорів. Аж тут підійшла Надія, «свіжим» оком оглянула зроблене й завершила композицію, вдало кинувши динамічні мазки насичених фарб – і ожила мелодія гуцульської скрипки, заіскрили вогні коломийки.

– У роботах подружжя представлене національне мистецтво в сучасній інтерпретації, – зазначає мистецтвознавець Роман Яців. – Художники по­новому переосмислюють народні джерела та класику. Бачимо паралелі, які можна знайти і в народному мистецтві, і в професійному модернізмі, мотиви не лише українського, а й європейського та американського постмодернізму. Усе це укладається в систему світоглядних уявлень і поетичного відчуття світу і пані Надії, і пана Романа. Отримуємо цікавий синтез традицій і новацій, класики і сучасності. Так автори розкривають свою національну ідентичність. Роблять це несподівано, бо працювати в чотири руки означає накладати одну стратегію живопису на іншу.

Нині подружжя підготувало 20 нових робіт, які засвідчують, що можна очікувати нового повороту в їхній творчості.

Автор: Лариса МАРЧУК

Архів журналу Віче

Віче №4/2016 №4
Реклама в журналі Інформація авторам Передплата
Останні новини

Білий дім визнав, що через затримку з допомогою Україна втратила Авдіївку Сьогодні, 25 квітня

Голова МЗС: Лише військової допомоги США недостатньо для перемоги над Росією Вчора, 24 квітня

Глава Пентагону поговорив з грецьким колегою на тлі публікацій про тиск щодо Patriot для Києва Вчора, 24 квітня

Держдеп США згадав телемарафон у звіті щодо порушень прав людини Вчора, 24 квітня

Рекордна партія зброї з Британії, новини щодо допомоги США, МЗС обмежує "ухилянтів": новини дня Вчора, 24 квітня

Зеленський і Сунак обговорили найбільший військовий пакет від Британії 23 квітня

Знайти в США зброю для України на всю суму допомоги ЗСУ може бути проблемою – посол 23 квітня

Туск: Польща не передасть Patriot Україні, але допоможе іншими засобами 23 квітня

Кулеба пояснив, чому консульства України зупинили надання послуг чоловікам мобілізаційного віку 23 квітня

Зеленський заявив про домовленість щодо ATACMS для України 23 квітня