№22, листопад 2006

СІМ РАЗІВ ВІДМІРЯЛИ...

Статус державної виконавчої влади слід невідкладно узаконити

Закон «Про Кабінет Міністрів України» має науково обгрунтовано розв’язати владні суперечності. Як саме? До уваги законодавців – точки зору експертів.

ТІЛЬКИ ТЕ, ЩО ДОЗВОЛЕНО

Ще десять років тому в Конституції України встановлено основні принципи правової держави, згідно з якими людина може робити все, що не заборонено законом, а органи державної влади – тільки те, що їм законом дозволено. Насамперед це стосується діяльності найвищих органів державної влади України, зокрема Президента України, Кабінету Міністрів та деяких інших.

Нині Верховна Рада знову звертається до проекту закону «Про Кабінет Міністрів України». Парламент уже сім разів розглядав законопроекти з цього питання. Але ухвали законодавців безпідставно не підписував Президент (тоді – Леонід Кучма). Навіть за умов подолання його вето кваліфікованою більшістю народних депутатів (понад 300 голосів), що свідчить про неефективність дії вищих органів державної влади в Україні.

Засади і принципи

1. Верховній Раді слід невідкладно (до кінця цього року) прийняти закон «Про Кабінет Міністрів України». Для цього залучити фахівців-науковців, що допомогли б узгодити законопроекти, подані Кабміном і Президентом.

2. Цей законопроект обов'язково має передбачати в окремих розділах загальні положення про: Кабінет Міністрів України в системі органів державної влади; склад і порядок формування Кабміну, вимоги до його членів (вік, фахова підготовка, стан здоров'я тощо), порядок відставки і звільнення з посад окремих його членів; загальні повноваження і повноваження з окремих найважливіших напрямів внутрішньої і зовнішньої діяльності; повноваження у взаємовідносинах із Верховною Радою та її органами й народними депутатами; повноваження у взаємовідносинах із Президентом України та іншими органами державної влади й місцевого самоврядування; організацію діяльності Кабінету Міністрів України.

3. У законопроекті обов'язково слід відобразити всі конституційні положення стосовно статусу Кабінету Міністрів та його взаємозв'язків з іншими органами державної влади, місцевого самоврядування, об'єднаннями громадян тощо.

4. З урахуванням вітчизняного та зарубіжного досвіду конституційного розвитку можна запропонувати модель співвідношення владних повноважень між Президентом і Кабміном, що є найоптимальнішою в умовах чинної конституційної системи України.

Системна взаємодія

У законі «Про Кабінет Міністрів України» окремим розділом слід передбачити питання, пов'язані із взаємодією Кабміну з Президентом України та створюваними при ньому органами. Це стосується насамперед Ради національної безпеки і оборони.

Принциповим є закріплення в цьому законопроекті конституційного положення про те (стаття 113), що Кабінет Міністрів є вищим органом у системі органів виконавчої влади й відповідальний перед Президентом у межах, передбачених Конституцією, а також про те, що Кабінет Міністрів у своїй діяльності керується Конституцією та законами, а також тільки указами (а не розпорядженнями й різного роду вказівками та дорученнями) Президента і постановами Верховної Ради, які прийнято відповідно до Конституції та законів України.

Принциповим є закріплення й конституційного положення про склад Кабінету Міністрів (стаття 114), згідно з яким до складу Кабміну входять Прем'єр-міністр, Перший віце-прем'єр-міністр, віце-прем'єр-міністри, міністри. Ніяких державних міністрів та інших надуманих посад у складі уряду Конституцією не передбачено.

Важливим є конституційне положення про те, що Прем'єр-міністр керує роботою Кабміну, спрямовує її на виконання Програми діяльності уряду, схваленої Верховною Радою. Принциповим є відображення в законопроекті положення статті 106 Конституції про право Президента зупиняти дію актів Кабміну тільки з мотивів невідповідності цих документів Конституції з одночасним зверненням до Конституційного Суду щодо їх конституційності. А також попередньо скріплювати підписами Прем'єр-міністра і міністра, відповідального за акт та його виконання, акти Президента, видані в межах повноважень, передбачених пунктами 5, 18, 21, 23 статті 106 Конституції України.

І останнє принципове положення, яке слід закріпити в законі «Про Кабінет Міністрів», стосується актів Кабміну (стаття 117 Конституції) – постанов і розпоряджень, обов'язкових до виконання. Такі акти мають прийматися Кабінетом Міністрів колегіально більшістю голосів од усього складу уряду й підписуватися Прем'єр-міністром. Інші акти (особисто Прем'єр-міністра, віце-прем'єрів) повинні діяти тільки в межах апарату Кабміну. Це унеможливить зловживання членами Кабміну своїм службовим становищем і порушення Конституції та законів України.

Автор: Микола МАЛИШКО

Архів журналу Віче

Віче №1/2016 №1
Реклама в журналі Інформація авторам Передплата
Останні новини

Глава МЗС Фінляндії натякнув на причетність Росії до зриву вступу Швеції в НАТО Вчора, 28 січня

Бразилія відхилила запит Німеччини про танкові боєприпаси для України – ЗМІ Вчора, 28 січня

"Україна стає Афганістаном": Орбан зробив низку скандальних заяв про російсько-українську війну 27 січня

Уряд Бельгії затвердив найбільший пакет військової допомоги для України 27 січня

Естонія просить Німеччину дозволити передачу Україні касетних боєприпасів 27 січня

У ЄС підготували нові санкції проти Білорусі через співучасть в агресії проти України – Bloomberg 27 січня

ЄС знайшов, як легально скерувати заморожені активи Центробанку РФ на користь України – ЗМІ 26 січня

Франція ще не ухвалила рішення щодо Leclerc, але допоможе з ППО - глава МЗС 26 січня

З якої тканини виготовляються флісові кофти для військових 26 січня

Переваги бездротових навушників 26 січня