№19, жовтень 2013
Виставка «Тихий протест 70-х». Національний художній музей України. 20 вересня – 20 жовтня 2013 р. Куратор Євген Березницький.
Масовий глядач цих робіт раніше не бачив. Левова частка експозиції скомпонована з картин, що мешкають у приватних колекціях. І лише три полотна – «Лебеді» Тетяни Яблонської, «Будівництво» Ігоря Григор’єва та «Оксана» Зої Лєрман – перекочували на ці стіни з музейних запасників.
Добрані для експонування роботи є відлюдниками мимоволі. Під час створення вони випадали за рамки соцреалізму – генерального напряму образотворчості тієї доби. І навіть якщо йдеться про гучні імена авторів, котрі членствували в Спілці художників та регулярно писали роботи для демонстрації на ідеологічно правильних виставках, частогусто творчість цих митців мала приховану нішу. У ній, власне, й відбувався той самий тихий протест, велася вперта боротьба з догмами. А наслідки цього бачили хіба що близькі та рідні разом із нечисленними відвідувачами нелегальних «квартирних» імпрез.
До слова, за часів української незалежності не було жодної виставки сімдесятників. І в тому – ще один козир мистецької події. Цей період є малодослідженим. А генерація негласно зветься забутою, бо загубилася між ілюзіями «відлиги» та несподіваною вседозволеністю перебудови.
Виставка, що розташувалася на дуже невеликому просторі, справляє враження надзвичайно розмаїтої. Ностальгійна атмосфера епохи панує в трьох музейних залах. За сюжетами, в яких дедалі частіше розмивається предметність, проступають символи та образи 1970х. Штаникльош. Джинси й жуйка. «Боні М» та «АББА» з магнітофонної бобини. Хіпі. Кримплен. Висоцький. «Ворожі голоси» вночі із приймача під простирадлом. Пінгпонг в обідню перерву. Томатний сік зі скляних конусів у продмазі…
Три зали – три теми: індустріалізація, місто, лабораторія художника. Зпоміж майже сотні картин око обирає деякі за суб’єктивістським принципом «подобається – не подобається»: «Натюрморт із білою попільничкою» та «Колгоспне подвір’я» Владислава Мамсикова, «Вікно» Євгена Волобуєва, «Натюрморт із вазою» Валентина Реунова, «У ванній» Олексія Орябинського, «Місто будується» Валерія Ласкаржевського, «Портрет комсомолки 20х років Гальперіної» Михайла (Мойсея) Вайнштейна, «Керамісти» Галини Неледви, «Білий натюрморт» і «Мікрорайон» Аркадія Чічкана, «Пляж» і «Нічний арешт» Віктора Зарецького…
Аби більше наблизитись до означеної епохи, організатори вдалися до такої собі гри: на десять днів (від початку експонування картин) повернули музеєві його попередню назву: «Державний музей українського образотворчого мистецтва». І, замінивши табличку на фасаді, ніби занурилися ретроспективним поглядом у далекі дні – такі непрості й такі дивовижні. Адже неможливо не відчувати дивовижності сущого, коли ти молодий і сповнений сил для творчості та протесту.
Утім, протест як реакція на конформізм (зокрема, й той протест, що полягає в докорінно інших принципах і формах самовираження) є звичним явищем для будьякої генерації впродовж століть. У зв’язку з цим пригадується Камю, котрий ототожнював бунт із протестом проти смерті, а отже, вважав ознакою життя.
Автор: Ольга КЛЕЙМЕНОВА
Архів журналу Віче
![]() |
№3 |
Реклама в журналі Інформація авторам Передплата |
Умєров пояснив, за яких умов перемир'я в Чорному морі буде вважатись порушеним
Зеленський зустрінеться із Макроном у Франції 26 березня
Зубне протезування на імплантах: що це та в яких випадках його застосовують
Правильні підходи у вирішенні питань вивозу сміття
Трамп: США обговорюють "лінії розмежування" та власність АЕС в Україні
Зеленський підтвердив додаткову зустріч зі США після перемовин американців з РФ
Зеленський підписав закон про створення двох спеціалізованих адмінсудів
ЗМІ: у Саудівській Аравії почалася зустріч делегацій США та Росії
"Коаліція дронів" виділила 20 млн євро на закупівлю розвідувальних БПЛА
У Трампа знову заявили, що вірять у готовність Путіна до миру і не бачать загрози для Європи