№15, серпень 2013
На Одещині, як і по всій країні, за дорученням Президента України триває широке громадське обговорення Концепції реформування місцевого самоврядування і територіальної організації влади в Україні. З питань доцільності та своєчасності такої реформи й розпочалася наша розмова з головою Одеської обласної ради Миколою ПУНДИКОМ:
– Скажу відверто, питання адміністративнотериторіальної реформи сьогодні вкрай актуальне для регіонів. Адже ми й досі живемо в адміністративнотериторіальній системі, що склалася ще в грудні 1934 року, коли з губерній і волостей утворили області та райони. Відтоді все так і залишилося, хоча умови й темп життя кардинальним чином змінилися. Суперечності між новими умовами та старим територіальним устроєм настільки глибокі, що, на мою думку, вони є основним гальмом усіх реформ у країні. Нам довелося вивчати досвід реформи органів самоврядування в Польщі, тож є з чим порівняти. Міркуйте самі: чисельність населення наших держав не вельми відмінна – 46 мільйонів українців і 36 мільйонів поляків. Водночас в Україні існує 13 тисяч сільських рад, а в Польщі – 2200 їх аналогів. Виникає запитання: чи нормально й чи доцільно мати 13 тисяч сільських рад, якщо наші колеги справляються зі своїми завданнями значно краще й набагато меншим числом? Отож, зміни потрібні. І є прагнення їх здійснити. За останній час я вже можу нарахувати три спроби адміністративнотериторіальної реформи. Усі вони сприймалися порізному. Однією такою спробою був широко відомий варіант Романа Безсмертного.
Але скажіть відверто: хіба він хотів зробити щось погане? Ні, звичайно. Але не проводилася роз’яснювальна робота з людьми, не було обговорення необхідності й методів здійснення таких перетворень у суспільстві. А відсутність конструктивної розмови, яка допомогла б виробити та прийняти виважені рішення, спричинила нерозуміння громадськістю актуальності територіальної реформи. Тому й результат вийшов досить жалюгідним. Адже до такої справи треба підходити зважено та відповідально. А ми залишилися там, де були десятиліття тому.
– Миколо Володимировичу, як відомо, згадана Концепція реформи місцевого самоврядування включає два етапи. Перший – до 2015 року – узагальнення досвіду та напрацьованих пропозицій і розробок. І другий етап – до 2020го – безпосереднє впровадження реформи в життя. Чи готові до цього на Одещині?
– Так. У нашій області є райони, де, скажімо, міліціонерів, податківців, прикордонників значно більше, ніж працевлаштованого населення. А, як відомо, державні службовці не виробляють додаткової вартості. Виходить, у деяких районах практично нема кому забезпечувати існування отих самих держслужбовців. Отож, переконаний, зміни потрібні. Але процес цей непростий. Слід враховувати, що адміністративнотериторіальна реформа – одна з найдорожчих серед відомих у світовій практиці реформ. Бо її проведення неможливе без модернізації інфраструктури й, передусім, дорожньої транспортної системи. Звичайно, мають бути модернізовані і сфери медицини, освіти та багато інших. Для того, щоб усе це здійснити, окрім усвідомлення необхідності таких змін суспільством, потрібні колосальні кошти.
Для забезпечення адміністративнотериторіальної реформи, на мій погляд, парламенті має ухвалити два закони: про місцевий референдум і про право громад на об’єднання. Це те, з чого обидві реформи, як місцевого самоврядування, так і адміністративнотериторіальна, повинні розпочинатися, і без чого їхній старт неможливий.
– Про реформу органів місцевого самоврядування йшлося і на розширеному засіданні президії Української Асоціації районних і обласних рад, котре нещодавно проходило в Криму...
– Я брав участь у засіданні президії. Для нас дуже важливо, щоб у проекті майбутньої Конституції України чи в проекті змін до нинішньої, які нині розробляє Конституційна асамблея, була гідно представлена роль органів місцевого самоврядування.
На засіданні обговорювалися такі важливі моменти, як навчання й підготовка кадрів, зокрема фахівців, котрі займаються документообігом. Ішлося і про зміни, запропоновані Президентом у рамках Концепції реформи місцевого самоврядування. Щодо ролі рад в управлінні державою, я згоден з висловлюванням: «Можна мати саме стільки влади, скільки її можна взяти». Цю тезу дуже добре розтлумачив свого часу Нікколо Макіавеллі.
– Миколо Володимировичу, між центром і регіонами триває нескінченна суперечка про повноваження та фінансування?
– Справді, сьогодні для нас залишаються актуальними питання децентралізації влади, забезпечення фінансової й ресурсної самодостатності місцевих рад. Без цього неможливо ефективно розв’язувати проблеми освіти, охорони здоров’я, соціального захисту населення, надання йому якісних адміністративних, соціальних і комунальних послуг, вирішувати питання планування територіального розвитку.
Звичайно, проведення таких реформ має відбуватися поетапно, комплексно й опиратися на чітку законодавчу базу. І я впевнений, що проголошена Президентом Концепція реформ місцевого самоврядування вже найближчим часом забезпечить нам необхідні умови для реальних та ефективних перетворень у цій сфері.
– І останнє запитання. Як ви сприйняли звіт облдержадміністрації щодо виконання делегованих повноважень, заслуханий на останній сесії?
– На мою думку, Одеська облдержадміністрація успішно реалізує делеговані їй повноваження. У такий спосіб втілюється в життя низка важливих проектів, започаткованих нашим очільником виконавчої влади Едуардом Матвійчуком за підтримки Президента України. Вже два роки поспіль повноцінно реалізується проект «Народний бюджет». Розпочато роботу над проектом бюджету наступного року – 2014го. Позитивні відгуки надходять з регіонів області на таке починання, як «Дитячий медогляд». Триває будівництво нових об’єктів соцкультпобуту.
Так, звісно, труднощі є. Україна інтегрована у світовий простір, тому відчуває проблеми фінансової кризи, а на місцевому рівні бракує кваліфікованих кадрів. Однак, попри це, ми маємо істотні здобутки.
На завершення розмови хотів би привернути увагу ще до двох документів: Програми сталого розвитку промисловості Одеської області на 2013–2015 роки та Програми поводження з твердими побутовими відходами. Сьогодні ми активно реалізуємо їхні положення. Обидві вкрай актуальні для нашого регіону. Підготовлено також Програму забезпечення житлом дітейсиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування. Молоді люди виходять з сирітських притулків, їм потрібно соціально адаптуватися та десь жити. Без практичної допомоги тут не обійтися. З обласного бюджету на придбання житла для сиріт виділяють 10 мільйонів гривень. Вважаю, це дуже добра справа. І я переконаний, що обласна рада разом із державною адміністрацією робитимуть усе необхідне для поліпшення життя населення. Адже саме в цьому – сенс існування місцевої влади.
Розмовляв Євген ТИЩУК.
Фото автора.
Архів журналу Віче
№4 | |
Реклама в журналі Інформація авторам Передплата |
ЗМІ: Іспанія протягом тижнів визнає палестинську державу
How to make sprouts at home: Sprouting Jar Kit
Vinyl record holder
Як на довше підтримувати чистоту скляних дверцят для каміна?
Конгрес США хоче дозволити конфіскацію активів РФ та змусити Байдена розширити санкції – посол
Партія проукраїнського прем’єра виграла вибори у Хорватії, дещо втративши позиції
Глава Міноборони Німеччини: Україна все ще може перемогти у війні проти РФ
Саміт ЄС підтримав термінову доставку засобів ППО в Україну
Новий проєкт допомоги США, Берлін шукає ППО Україні, війська РФ йдуть з Карабаху: новини дня
Байден підтримав пропозицію Джонсона щодо фінансування України