№23, грудень 2012

Безпека на дорогах залежить від кожного

Статистика ДТП в Україні невтішна: щодоби в автоаваріях гинуть 14 осіб і травмуються більш як 100 учасників дорожнього руху. Середній вік загиблих і травмованих – 35–40 років. Тобто ми втрачаємо на дорогах основу економічного потенціалу держави. На превеликий жаль, Україна має один із найгірших
у Європі показників смертності внаслідок ДТП (5-те місце серед 40 країн регіону). За оцінками Світового банку, щорічні втрати української економіки від дорожньо-транспортних пригод сягають 5 млрд. доларів США.

Ситуація, яка виникла в Україні, не виняток. Через стрімке зростання масштабів проблеми світова спільнота назвала дорожньо-транспортний травматизм «прихованою епідемією ХХІ століття». Як відомо, ООН проголосила 2011–2020 роки Десятиліттям дій з безпеки дорожнього руху та закликала уряди вжити рішучих заходів із запобігання катастрофічним наслідкам дорожньо-транспортних пригод.

Згідно з Глобальним планом ООН одним із показників для моніторингу досягнення цілей Десятиліття є регулярне проведення тижнів безпеки дорожнього руху. В Україні така акція відбувається регулярно з 2009 року. Її організатором та координатором є Всеукраїнська громадська організація «Асоціація безпеки дорожнього руху», яку я маю честь очолювати.

Особливість тижня безпеки дорожнього руху полягає в тому, що це не просто профілактичний захід, спрямований на запобігання аваріям на дорогах. Започатковуючи його, ми задумували цю акцію як своєрідний звіт держави про виконану протягом року роботу в сфері безпеки дорожнього руху. Водночас це платформа для діалогу влади, бізнесу та представників громадянського суспільства. Вже вчетверте поспіль цей захід безпеки дорожнього руху проводиться в той самий час – третього тижня листопада. Чому обрано саме цей період? Тому що 2005 року ООН проголосила третій вихідний листопада Всесвітнім днем пам'яті жертв ДТП. І звіт держави, на нашу думку, має передувати цьому дню. Бо якщо на дорогах країни гинуть люди, то відповідальність за це передовсім лежить на державі. Держава має будувати безпечні дороги, приймати ефективні закони й забезпечувати їх виконання, а також виховувати культуру поведінки в учасників дорожнього руху.

Цьогорічний Всеукраїнський тиждень безпеки дорожнього руху, організатором якого вчетверте поспіль стала наша асоціація, проходив, як відомо, 12–18 листопада під гаслом: «Безпека на дорогах залежить від кожного». Вагому підтримку в його організації надали Міністерство внутрішніх справ України, Міністерство інфраструктури, Міністерство освіти і науки, молоді та спорту, Міністерство охорони здоров’я і Міністерство з надзвичайних ситуацій. Активну участь у цьогорічному тижні БДР брали страхові компанії та громадські об’єднання страховиків. Зокрема, Ліга страхових організацій України, Асоціації «Страховий бізнес» та «Українська федерація убезпечення», які зацікавлені у підвищенні безпеки руху на автошляхах України, створенні безпечного простору для кожного громадянина. Генеральним партнером тижня БДР виступило Моторне (транспортне) страхове бюро України (МТСБУ), а транспортним партнером – Volvo.

Тиждень розпочався з автопробігу членів Усеукраїнського клубу шанувальників транспортних засобів БМВ та «Мерседес-Бенц – Клубу Україна» в рамках Усеукраїнського проекту «Аудит доріг». На матеріали, зібрані під час автопробігу, науковці мають дати експертний висновок, на підставі якого для відповідних структур буде розроблено рекомендації задля поліпшення ситуації на дорогах.

Другою непересічною подією стартового дня став Всеукраїнський форум «Національна система безпеки дорожнього руху. Шляхи реформування», що відбувся у Києві за участю представників міністерств і відомств, бізнесових структур, вітчизняних і міжнародних громадських організацій та фондів, наукових установ і вищих навчальних закладів, ЗМІ.

Відкриваючи форум, голова координаційної ради ВГО «Асоціація безпеки дорожнього руху», народний депутат України Олександр Скибінецький наголосив, що проблема безпеки дорожнього руху в нашій державі переросла в національну. Оскільки ж заходи, яких вживали для її розв’язання, не мали бажаного результату, систему безпеки дорожнього руху слід змінити й застосувати багатосекторальний підхід, за якого кожний сектор чітко відповідатиме за свою ділянку роботи. Водночас треба надавати як політичну, так і фінансову підтримку у сфері безпеки дорожнього руху.

Учасники форуму висловили чимало конструктивних пропозицій для подолання аварійності на вітчизняних дорогах, запровадження в нашій країні європейських стандартів забезпечення безпеки дорожнього руху. Пропонувалося, зокрема, за прикладом європейських країн запровадити методику розрахунку вартості людського життя, щоб стало зрозуміло: кошти вигідніше вкладати в якісне навчання водіїв, поліпшення інфраструктури доріг, превентивні проекти в сфері безпеки дорожнього руху, ніж у компенсацію втрат на автошляхах.

На часі, зазначили учасники форуму, налагодження ефективної системи допомоги постраждалим у ДТП, якісніше навчання водіїв транспортних засобів, забезпечення належного фінансування проектів у сфері БДР тощо. Міжнародні експерти, зокрема регіональний менеджер по Європі і Центральній Азії Глобального партнерства з безпеки дорожнього руху (GRSP) Кетлін Елсіг і президент Міжнародної організації з безпеки дорожнього руху (PRI) Юп Гус, наголосили, що проблем безпеки дорожнього руху в Україні не розв’яжуть доти, доки в державі не з’явиться сильне політичне лідерство.

У рамках тижня БДР відбулися прес-конференції, «круглі столи», засідання дискусійних клубів, конкурс дитячого малюнка, фотоконкурси та інші заходи.

Знаковим стало засідання дискусійного клубу на тему: «Роль страхового ринку у розв’язанні проблеми безпеки дорожнього руху», яке відбулося в Комітеті Верховної Ради України з питань фінансів, банківської діяльності, податкової та митної політики. В його роботі брали участь народні депутати, представники ЗМІ, страховики, науковці.

На засіданні ухвалено резолюцію, в якій увагу громадян та влади сконцентровано на необхідності активної громадської підтримки та державного сприяння прискоренню розвитку галузі недержавного страхування. Зокрема, шляхом визначення відповідних пріоритетів у статтях бюджету та вдосконалення і розширення Закону України «Про страхування». Учасники дискусійного клубу запропонували державі та бізнесу об’єднати зусилля в рамках єдиної програми, яку мають намір реалізувати до 2016 року.

Мені особисто імпонував виступ генерального директора Моторного (транспортного) страхового бюро України Бориса Візірова, який, зокрема, наголосив, що очолювана ним установа не випадково виступила генеральним партнером Всеукраїнського тижня безпеки дорожнього руху-2012. До цього приєдналися також усі страхові асоціації України та страхові компанії. Це означає, що вперше за багато років ситуацію, яка склалася на автошляхах України, визнано критичною, і що розв’язати проблему можна тільки спільними зусиллями.

У світі цілком логічною й ефективною є практика, коли страхові компанії беруть активну участь у підвищенні безпеки дорожнього руху, адже в розвинених країнах саме страховики відповідають за компенсацію і матеріальних, і моральних збитків, завданих унаслідок ДТП. Прикро, що в нашій країні більшість таких витрат лягає на державний бюджет, а частина – взагалі не компенсується.

За традицією наприкінці Тижня безпеки дорожнього руху відбувся урочистий прийом з нагоди другої річниці проголошеного ООН Десятиліття дій з безпеки дорожнього руху (2011—2020 рр.). Захід відвідали поважні гості: парламентарії, керівники міністерств і відомств, представники міжнародних організацій, вітчизняних і закордонних бізнесових компаній, науковці, журналісти. Активних учасників Тижня БДР відзначено нагородами ВГО «Асоціація безпеки дорожнього руху».

Отже, партнерство між секторами, зініційоване ВГО «Асоціація безпеки дорожнього руху», стає силою, здатною змінити ситуацію на автошляхах країни на краще.

Зазначу, що релігійні організації України у Всесвітній день пам’яті жертв дорожньо-транспортних пригод вшанували загиблих на дорогах, у храмах усіх конфесій з цієї нагоди відбулися панахиди.

Нас усіх об’єднало бажання зробити дороги України безпечними. І це відрадно.

Архів журналу Віче

Віче №4/2016 №4
Реклама в журналі Інформація авторам Передплата
Останні новини

Рекордна партія зброї з Британії, новини щодо допомоги США, МЗС обмежує "ухилянтів": новини дня Сьогодні, 24 квітня

Зеленський і Сунак обговорили найбільший військовий пакет від Британії Вчора, 23 квітня

Знайти в США зброю для України на всю суму допомоги ЗСУ може бути проблемою – посол Вчора, 23 квітня

Туск: Польща не передасть Patriot Україні, але допоможе іншими засобами Вчора, 23 квітня

Кулеба пояснив, чому консульства України зупинили надання послуг чоловікам мобілізаційного віку Вчора, 23 квітня

Зеленський заявив про домовленість щодо ATACMS для України Вчора, 23 квітня

Тонкощі використання клейових сумішей для армування плит пінополістиролу Вчора, 23 квітня

Союзники назвали дату нової зустрічі щодо зброї для ЗСУ у форматі "Рамштайн" 22 квітня

Кулеба розказав міністрам ЄС, що ще є можливість запобігти гіршим сценаріям 22 квітня

Норвегія приєднається до ініціативи з забезпечення України засобами ППО 22 квітня