№11, червень 2012

І виклик, і свято, і унікальний шансІ виклик, і свято, і унікальний шанс

Коли стартуватиме фінальна частина Євро-2012 і збірна України на противагу всім песимістам і недоброзичливцям тріумфально виходитиме, як переможець, зі своєї відбірної групи, червневий номер журналу «Віче» ще мандруватиме до читачів. На жаль, у редакції немає свого восьминога Пауля (затримка з придбанням виникла на етапі підготовки тендерної документації – це, звісно, жарт), який передбачив би результати групових матчів і значно актуалізував цей матеріал. Проте віримо, що футбольне свято не розчаровує ні вітчизняних, ні більш як мільйон іноземних уболівальників, котрі підтримують свої команди на стадіонах і у фан-зонах.

– Пройде свято, люди побачать Україну такою, якою вона є, і буде змінена думка про нашу країну, – наголошує Президент Віктор Янукович.

Хочеться вірити, що саме так і станеться.

Проте одні експерти вже розмірковують, чи є життя після Євро, наводячи дані про кількість зруйнованих стадіонів у Португалії та Південній Африці, що виявилися практично незатребуваними після футбольних чемпіонатів і занадто дорогими для утримання. Вітчизняні готелі спорожніють на 40 відсотків, стверджують інші. Насамперед країні залишиться сучасна інфраструктура, відповідають їм. Віце-прем'єр-міністр, міністр інфраструктури Борис Колесніков наголошує: нові аеропорти й дороги будувалися не лише для Євро – вони є довгостроковими вкладеннями. Наприклад, термін експлуатації аеропортів розрахований щонайменше на 30–40 років, летовищ – на 75.

Загальна вартість підготовки до континентального чемпіонату з футболу, за підрахунками віце-прем'єра, становить 5 мільярдів доларів, із яких прямі операційні витрати нашої держави (інформаційне забезпечення, організація та проведення чемпіонату, підготовка національної збірної, експлуатаційні витрати тощо) становили понад 414 мільйонів гривень. Якщо казати про окупність, то потрібно брати до уваги саме цю цифру, – констатує Б. Колесніков.

Міністр прогнозує, що після проведення чемпіонату уряд перегляне концепцію автошляхів України, а також закупить понад 100 нових потягів. На покращення всіх магістральних автодоріг необхідно 8–10 років. Для їх будівництва та перевірки якості залучатимуть іноземних підрядників. Так, у найближчі 3–4 роки планують побудувати трансукраїнську магістраль від Краковця Львівської області до Успенки Донецької області.

Нині вітчизняний організаційний комітет Євро-2012 в Україні, за словами його очільника Маркіяна Лубківського, вже ділиться набутим досвідом із французькими колегами – організаторами чемпіонату Європи з футболу 2016 року, а також російським оргкомітетом з підготовки чемпіонату світу з футболу 2018 року. До речі, загальний кошторис витрат росіян на підготовку до ЧМ-2018 попередньо становить 632 мільярди рублів (близько 22,5 мільярда доларів), із яких 241 мільярд витратять на будівництво нових і реконструкцію наявних автошляхів. А 13 сучасних стадіонів коштуватимуть казні північного сусіда 123 мільярди рублів. Для порівняння: до літніх Олімпійських ігор у Лондоні в 2012 році на спортивні споруди витратили 17 мільярдів доларів.

Досвід організації Євро-2012 буде використано також під час підготовки до Євробаскету-2015, право на проведення якого надано Україні Міжнародною федерацією баскетболу (FIBA). Наразі заявки на приймання матчів подали Київ, Одеса, Дніпропетровськ, Донецьк, Харків, Львів та Івано-Франківськ. Перелік не є вичерпним: будь-який обласний центр, що візьме зобов’язання побудувати багатофункціональну спортивну арену, може змагатися за право проводити чемпіонат. Народний депутат, президент Федерації баскетболу України Олександр Волков спрогнозував, що держава вкладатиме кошти лише в інфраструктуру, бо будівництво спортивних об’єктів ляже на плечі приватних інвесторів, які надалі використовуватимуть їх у комерційних цілях.

Напередодні старту футбольного свята Комітет Верховної Ради України з питань сім'ї, молодіжної політики, спорту та туризму за участю польських колег провів розширене засідання, на якому оцінювали стан підготовки держави до проведення фінальної частини чемпіонату Європи з футболу. Зважаючи на передсвятковий настрій, практично всі учасники випромінювали позитив і висловлювали традиційні побажання, щоб збірні України та Польщі не просто зустрілися у фіналі, а й порадували вболівальників фантастичною серією післяматчевих пенальті, виявляючи переможця.

Голова Комітету з питань сім'ї, молодіжної політики, спорту та туризму Павло КОСТЕНКО підкреслив, що Україна загалом гідно підійшла до організації чемпіонату, адже виконано колосальний обсяг робіт. Зі свого боку, комітет законодавчо забезпечував підготовку до Євро-2012, регулярно здійснював парламентський контроль за діяльністю органів виконавчої влади та місцевого самоврядування в цій сфері.

Водночас серед проблем, які ще потрібно розв’язати (або максимально покращити стан справ), – стан вітчизняних автошляхів, – наголосив П. Костенко. – Практично готова прекрасна дорога від польського кордону до Києва (окрім ділянки Житомир–Київ). Проте шляхи приймаючих міст, особливо Києва, а також траса Київ–Харків перебувають у незадовільному стані. Інша проблема пов’язана зі скасуванням значної частини так званих нічних поїздів.

– На мою думку, їх потрібно зберегти принаймні до кінця літнього сезону, а потім серйозно проаналізувати доцільність запровадження нового графіка. Тим більше що ціни на швидкісні експреси занадто високі для більшості населення, – наголосив народний депутат.

Він також сказав, що українська парламентська делегація була з візитом у Польщі та мала нагоду спостерігати за підготовкою поляків до Євро-2012. Загалом витрати нашого західного сусіда на підготовку становлять 100 мільярдів злотих (близько 25 мільярдів євро), з яких значна частина – кошти, надані Єврокомісією.

– Проект Євро-2012 був би неможливий без тісної співпраці й об’єднання зусиль двох країн на всіх етапах підготовки. Упевнений, що це не останній спільний захід України та Польщі й попереду нас чекає ще багато проектів, – наголосив П. Костенко.

Голова Комісії Сейму Республіки Польща з фізичної культури, спорту і туризму Іренеуш РАСЬ також висловив упевненість, що тісні контакти, зокрема на парламентському рівні, не завершаться після фінального матчу, а будуть продовжені задля зближення польського й українського народів.

Він зазначив, що близько 87 відсотків інвестиційних проектів у Польщі завершаться до початку футбольного чемпіонату, а решта (з об'єктивних причин) – до кінця 2012-го або ж весни 2013 року.

– Сподіваюся, реалізація цих інвест-проектів дасть добрий, можна сказати, барселонський результат, коли після футбольного чемпіонату в Іспанії значно збільшилася кількість туристів, – зауважив І. Рась.

За його словами, ще 2007 року Польща ухвалила спеціальний закон, який дозволив їй, як країні–члену ЄС, прискорити деякі процедури для залучення інвестицій. Ішлося про гармонізацію із законодавством Євросоюзу щодо навколишнього середовища, екології тощо.

Польський парламентарій звернув увагу, що ЗМІ також є відповідальними за успішний результат чемпіонату.

– Ми в Польщі закликаємо працівників мас-медіа, щоб їхня інформаційна політика не завадила успіхові спільного проекту Євро-2012, – підкреслив І. Рась.

Голова підкомітету з питань підготовки та проведення фінальної частини чемпіонату Європи 2012 року з футболу в Україні Олександр ЗАЦ констатував: оперативна та злагоджена робота всіх гілок влади стала можливою завдяки головуванню Президента Віктора Януковича в Комітеті з підготовки та проведення Євро-2012. Він зазначив, що для виконання всіх завдань УЄФА містам-учасникам і загалом Україні Верховна Рада прийняла більш як десять законодавчих актів.

– Тож залишається передати естафетну паличку в руки наших футболістів. Сподіваємося, збірні України та Польщі не підведуть своїх уболівальників, – зазначив О. Зац.

На думку заступника голови Національного агентства з питань підготовки та проведення в Україні фінальної частини чемпіонату Європи 2012 року з футболу та реалізації інфраструктурних проектів Валерія ЖАЛДАКА, роки підготовки пролетіли, як один місяць. Він наголосив, що Україна «отримала грандіозний досвід», адже Євро-2012 стало і викликом, і унікальним шансом для нашої держави. Зокрема, на законодавчому рівні врегульовано механізм волонтерської діяльності, відбулося спрощення митних процедур, здійснено безпрецедентні кроки для розвитку готельного бізнесу завдяки наданню податкових канікул.

– За перебігом матчів в Україні та Польщі спостерігатимуть майже 4 мільярди глядачів. Завдяки турнірові промоційні ролики про нашу державу показали провідні світові канали: СNN, BBC, National Geographic, Sky, Eurosport, – розповів В. Жалдак.

Виходячи з досвіду проведення попередніх чемпіонатів у європейських країнах, він прогнозує: вболівальники залишать в Україні близько мільярда доларів, що дасть чудові можливості для розвитку малого та середнього бізнесу.

Перший заступник голови Державного агентства автомобільних доріг України Микола МЕЗДРІН зауважив, що протягом 2010–2011 років українські шляховики в рамках підготовки до Євро-2012 зробили в 20 разів більше, ніж у 2008–2009 роках. Що до проблемних ділянок доріг у містах, то ці автошляхи перебувають у комунальній власності.

Донецький міський голова Олександр ЛУК’ЯНЧЕНКО повідомив, що для розміщення вболівальників передбачено 11 тисяч місць різних категорій – від кемпінг-парку на 3900 місць і хостелів до комфортабельних готелів. Також закуплено 100 нових тролейбусів і 56 автобусів. У міському транспорті зупинки оголошуватимуть російською та англійською мовами, для туристів передбачені екскурсії містом і Донецькою областю, до послуг прихильників морського відпочинку – піщані пляжі Азовського моря з розвиненою інфраструктурою. Також у туристичному меню – поїздка на Артемівський завод шампанських і ігристих вин, який є одним із найбільших у Європі, а також відвідини унікальної соляної шахти.

Начальник головного управління з питань підготовки та проведення Євро-2012 Київської міськдержадміністрації Тетяна СЛИШИК розповіла, що з передбачених цільовою програмою на підготовку міста до прийому футболістів, уболівальників 7,3 мільярда гривень профінансовано лише 5,6 мільярда. Водночас це не завадило столиці закупити 450 нових автобусів і тролейбусів, які працюватимуть під час Євро-2012. Також у півторакілометровій зоні навколо НСК «Олімпійський» проведено ремонт, реконструкцію та реставрацію фасадів понад 200 будівель, відремонтовано дорожнє покриття 10 вулиць навколо стадіону.

Директор департаменту з підготовки до фінальної частини Євро-2012 Харківської міської ради Олександр НЕЧИПОРЕНКО зазначив, що за попередні три роки в Харкові побудовано 38 готелів на 4 тисячі номерів, тоді як раніше місто могло похвалитися лише 13 готелями на 786 номерів. Серед проблем він виокремив затримку з будівництвом аеродиспетчерської вежі, яке здійснює держпідприємство Украерорух. О. Нечипоренко також зауважив, що на ремонт комунальних доріг із бюджету не виділили жодної копійки.  

Олексій СИЩУК.
Фото Миколи БІЛОКОПИТОВА.

Архів журналу Віче

Віче №3/2016 №3
Реклама в журналі Інформація авторам Передплата
Останні новини

Вибір ідеальних чоловічих шкарпеток. Поради Сьогодні, 28 березня

Вибір майстер-класів у Києві Сьогодні, 28 березня

Чехія виділить кошти на свою ініціативу щодо закупівлі боєприпасів для України Сьогодні, 28 березня

ЄС розблокував пільги для України, Косово йде в Раду Європи, "коаліція бронетехніки": новини дня Сьогодні, 28 березня

ЗМІ: Заява Макрона про відправку військ в Україну розлютила американських посадовців Вчора, 27 березня

Словенія приєднається до ініціативи Чехії із закупівлі снарядів для України Вчора, 27 березня

Естонія готова підтримати прем’єра Нідерландів на посаду генсека НАТО Вчора, 27 березня

Реєстр збитків від агресії РФ визначив дату початку роботи та пріоритетних постраждалих  Вчора, 27 березня

У Польщі заявили, що близькі до угоди з Україною щодо агропродукції Вчора, 27 березня

Глава МЗС Швеції: НАТО має створити більше стратегічних труднощів для Росії Вчора, 27 березня