№9, травень 2012

Продавати? Здавати? Обробляти?Продавати? Здавати? Обробляти?

Формування повноцінного ринку земель сільськогосподарського призначення – одна із найпекучіших проблем земельної реформи в Україні, що зачіпає інтереси всього суспільства й матиме вплив на його майбутнє. Згідно з чинним законодавством громадяни України можуть вільно купувати й продавати лише присадибні наділи для ведення садівництва, дачного та гаражного будівництва. На відчуження інших земель сільськогосподарського призначення в нашій державі, відповідно до Земельного кодексу України, було накладено мораторій. А це означає, що існує заборона на купівлю-продаж або відчуження іншим способом земельних ділянок, зміну цільового призначення (використання) земельних ділянок, що перебувають у власності громадян та юридичних осіб для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, а також земельних ділянок, виділених у натурі (на місцевості) власникам земельних часток (паїв) для ведення особистого селянського господарства.

Доволі часто поняття ринку землі тлумачиться надто звужено і зводиться суто до операцій з її купівлі-продажу. А насправді це набагато ширше поняття, в основу якого покладено юридично-правові та економічні відносини, що виникають між суб’єктами ринку землі під час здійснення земельних операцій. Ось чому, визначаючи термін «ринок земель», необхідно усвідомлювати, що земля є капіталом, а ринок земель – елементом земельних відносин.

Земельна реформа в Україні дала змогу кожному членові сільськогосподарського підприємства та пенсіонеру отримати власний земельний наділ. Однак селяни тривалий час були позбавлені найголовнішого права – розпоряджатися своєю власністю. На жаль, багато з них уже померли, так і не скориставшись економічними перевагами володіння землею.

Проте кожний власник земельної ділянки повинен мати право на власний розсуд розпоряджатися своєю землею. Для цього й запроваджувалася земельна реформа. Тому лише землевласникові вирішувати: чи продавати землю, чи здавати її в оренду, чи власноруч обробляти.

Якщо говорити про ринок землі, то слід насамперед передбачати право людини розпоряджатися землею, яку вона має в приватній власності. Приватна власність на землю в будь-якій країні стимулює її економічне зростання завдяки ефективному використанню наявних земельних ресурсів. Переваги приватної власності стають очевидними, коли діє ринок землі. Ринок землі – це стабільність прав власності, можливість передачі їх від однієї особи до іншої, це відповідність цін на землю її дійсній вартості.

Право вільної купівлі-продажу земель сільськогосподарського призначення означає, що земля може давати дохід не тільки в результаті господарського використання, а й як об’єкт власності. При цьому вона стає не лише товаром, а й важливими матеріальною та вартісною частинами основного капіталу її власника. У зв’язку з цим земля, як і будь-який капітал, неодмінно має давати її власникові дохід, не менший, ніж банківський відсоток. Отже, ринок землі розширює альтернативність її використання. Землю можна використовувати для ведення сільського господарства, продавати, здавати в оренду, успадковувати чи дарувати, віддавати як заставу в кредит.

Прийняття Закону України «Про ринок земель» з урахуванням запропонованих підходів дасть можливість створити правові передумови для запровадження ринку земель сільськогосподарського призначення, який передбачатиме обмежене державне регулювання процедури відчуження власниками речових прав на земельні ділянки сільськогосподарського призначення. А це забезпечить запровадження ринкового економічного обороту речових прав на земельні ділянки сільськогосподарського призначення з одночасною мінімізацією його потенційних негативних суспільно-економічних наслідків.

Відповідно до законопроекту «Про ринок земель» земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної або комунальної власності для ведення товарного сільськогосподарського виробництва можуть продаватись громадянам України та фермерським господарствам, створеним відповідно до закону, в розмірах, що не перевищують граничної максимальної загальної площі земельних ділянок у приватній власності однієї особи з урахуванням пов’язаних осіб та осіб, пов’язаних з нею відносинами контролю, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва у відповідному природно-сільськогосподарському регіоні. Що стосується протидії спекуляції землі, то землевласник не зможе продати ділянку щонайменше протягом п'яти років, або ж сплатити державне мито на перепродаж. Першого року це буде 100 відсотків від нормативної грошової оцінки землі. Законопроект жорстко регламентує можливості потенційного покупця: граничний можливий максимум землі «в одні руки» – не більше 2100 га; надання податкової декларації для підтвердження прозорості доходів під час купівлі землі; антимонопольна перевірка покупця щодо зв'язків із зацікавленими особами, а також на родинні та підконтрольні зв'язки.

На території нашого Лубенського району провадиться роз’яснювально-інформаційна робота про запровадження ринку земель сільськогосподарського призначення. Для нас надзвичайно важливо донести до кожного села, до кожного селянина правдиву інформацію про перспективи та переваги земельного ринку. Ми хочемо, щоб законопроект «Про ринок земель» став справді «народним законом», максимально врахувавши інтереси всіх суб’єктів ринку.

Від земельного ринку виграють усі, передусім – українське село. Інвестиції в землю повернуться не лише високими врожаями та підвищенням родючості ґрунтів. Залучення землі до товарно-грошових відносин дасть змогу, не покладаючи надій на далеку й туманну перспективу, відродити фінансово-господарську, соціально-духовну та екологічну силу села. Без гасел і мітингових закликів, а конкретними справами, реальними капіталовкладеннями.

Вважаю, що прийняття закону про ринок земель позитивно вплине на соціальний та економічний розвиток села, змусить державу привести до цивілізованого стану земельний кадастр, державний реєстр землевласників і землекористувачів. На якісно новий рівень підніметься й управління державними землями. Крім того, буде сформовано реальну ціну на землю, а земля підлягатиме реальному оподаткуванню.

Автор: Олексій ДЯДЕЧКО

Архів журналу Віче

Віче №3/2016 №3
Реклама в журналі Інформація авторам Передплата
Останні новини

Прем’єр Бельгії: Деякі євродепутати поширювали роспропаганду за гроші Сьогодні, 29 березня

1 млн снарядів навесні, новий пакет зброї з Німеччини, переговори з урядом Польщі: новини дня Сьогодні, 29 березня

Прем’єр: Україна домовилася з ЄС про пріоритетний скринінг законодавства у сфері агрополітики Сьогодні, 29 березня

Рада Україна-НАТО зібралась у Брюсселі через останні удари РФ по інфраструктурі Сьогодні, 29 березня

Зеленський розповів про розмову зі спікером Палати представників США Джонсоном Сьогодні, 29 березня

Польські ЗМІ розповіли, як Туск переконав Макрона змінити умови імпорту не на користь України Вчора, 28 березня

Шмигаль прибув на міжурядові переговори до Варшави Вчора, 28 березня

Болгарію чекають дострокові вибори: ще одна партія відмовилась формувати уряд Вчора, 28 березня

Вибір ідеальних чоловічих шкарпеток. Поради Вчора, 28 березня

Вибір майстер-класів у Києві Вчора, 28 березня