№23, грудень 2011
Україна відзначила двадцятирічний ювілей незалежності, пройдено нелегкий шлях формування держави і громадянського суспільства. На мою думку, одним з найбільших здобутків нашої країни можна вважати становлення справжнього місцевого самоврядування. Звичайно, ще не такого потужного, як у європейських країнах, але зроблено впевнені кроки на шляху подальшого розвитку. За цей період сформовано законодавче поле, що визначає компетенцію органів місцевого самоврядування, реальні права щодо управління ресурсами територіальних громад, набуто досвід залучення громадськості до управління. Попри всі негаразди, економічні й політичні кризи сьогодні саме завдяки місцевому самоврядуванню забезпечується життєдіяльність міст.
Пройдено непростий шлях формування дієздатних територіальних громад, професійних муніципалітетів. Результатом пошуку оптимальних моделей представництва інтересів мешканців громад в органах місцевого самоврядування стало сьогодні часткове повернення до мажоритарної системи формування міських рад.
Зміцненню місцевого самоврядування сприяє Асоціація міст України, найпотужніше об’єднання органів місцевого самоврядування в Україні, яке наступного року відзначатиме двадцятиріччя. Регіональні відділення асоціації активно діють по всій країні, сприяють захисту інтересів територіальних громад та органів місцевого самоврядування, допомагають у розв’язанні найактуальніших проблем життя громад.
Однак реалії потребують подальших змін. Уже давно назріла реформа місцевого самоврядування. Хоч як прикро, але ратифікована 1997 року Європейська хартія місцевого самоврядування в Україні ще й досі не сповна імплементована. Під час міжнародних муніципальних слухань «Розвиток належного врядування на місцевому та регіональному рівнях», що відбулися 1 листопада 2011 року, Президент України Віктор Янукович схвалив правильність обраного курсу на модернізацію та європейську інтеграцію, запевнив присутніх, що реформа місцевого самоврядування в Україні набуде завершеного вигляду після внесення змін до Конституції, які стосуються адміністративно-територіального устрою держави і передбачаються у середньостроковій перспективі. Президент запропонував в рамках роботи Конституційної асамблеї провести широку дискусію щодо вибору оптимальних шляхів розвитку місцевого самоврядування, реформування системи місцевої влади й адміністративно-територіального устрою.
У свою чергу, Асоціація малих міст України пропонує під час проведення реформування насамперед забезпечити повсюдність місцевого самоврядування відповідно до положень Європейської хартії місцевого самоврядування, які сьогодні діють в Україні лише на рівні міст обласного значення. Згідно з Конституцією України та рішеннями Конституційного Суду, місцеве самоврядування нині здійснюється в межах адміністративно-територіальних одиниць, тобто населених пунктів (міст, селищ, сіл), що становить лише 17 відсотків усієї території України. За межами населених пунктів управління здійснюють державні адміністрації. Навіть у період радянського тоталітаризму було поширене управління рад територіями в межах міської, селищної, сільської ради.
Обов’язкового розв’язання потребує проблема різниці в статусах міст районного і обласного значення. Місто має набір основних функцій, які незалежно від статусу повинні виконувати органи місцевого самоврядування, а застаріла норма поділу на міста районного і обласного значення призводить до дисбалансу ресурсного забезпечення, гальмує розвиток міст районного значення.
Уже багато років наші звернення до центральних органів влади стосуються питання встановлення прямих міжбюджетних відносин з державним бюджетом міст районного значення та селищ – районних центрів. Органи місцевого самоврядування позбавлені можливостей фінансового менеджменту, а виконання цієї функції районними державними адміністраціями є неприродним.
Потребує змін порядок сплати прибуткового податку з громадян, який необхідно стягувати там, де громадяни проживають та користуються послугами, а податок на прибуток підприємств — там, де цей прибуток виникає.
Це лише низка найактуальніших проблемних питань, що потребують урегулювання в межах реформи місцевого самоврядування. Оптимізму додають сьогодні дії Президента України Віктора Януковича, який підтримує кроки щодо децентралізації державної влади, делегування повноважень на місцевий рівень та виконання норми субсидіарності. За приклад Президент пропонує брати не лише країни Європи та США, а й Центральної та Південної Америки, які мають позитивні результати в децентралізації державної влади.
Звичайно, проведення адміністративно-територіальних реформ, децентралізація влади є довготривалим процесом, але сьогодні необхідні новий імпульс на шляху розвитку і зміцнення місцевої та регіональної демократії в Україні, а також системне та ґрунтовне вдосконалення місцевого самоврядування відповідно до вимог Європейської хартії місцевого самоврядування.
Автор: Павло КОЗИРЄВ
Архів журналу Віче
![]() |
№3 |
Реклама в журналі Інформація авторам Передплата |
Президент Фінляндії підписав закони про вступ до НАТО
В Орбана заявили, що Путіна не арештують, якщо він приїде в Угорщину
Фінляндія вирішила передати Україні три танки Leopard 2
Комітет парламенту Туреччини схвалив вступ Фінляндії до НАТО
Зеленський запропонував лідерам ЄС провести "мирний саміт" в одній з європейських столиць
Лідери ЄС засудили військову підтримку Росії з боку Білорусі та Ірану
Blackjack Switch: що це таке і чому в нього варто грати?
65% європейців – за те, щоб Україна приєдналась до ЄС у найближчі роки
ЄС надасть 56 млн євро фермерам Румунії, Болгарії та Польщі через зерно з України
НАТО долає вето Орбана, США дадуть танки і Patriot швидше, збіднений уран у снарядах: новини дня