№19, жовтень 2011

Винуватці аварії замінять… ДАІВинуватці аварії замінять… ДАІ

На перехресті зіткнулися два автомобілі. Поки водії, виставивши знаки аварійної зупинки, з’ясовують стосунки, оглядають ум’ятини та подряпини, cтворився затор. І він гальмує рух, доки на місце пригоди приїдуть співробітники ДАІ й оформлять ДТП…
Схожу ситуацію сьогодні можна спостерігати і в мегаполісах,
і в порівняно невеликих містах. Але, здається, знайдено вихід.
З 18 вересня набув чинності Закон «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо ДТП і виплат страхового відшкодування». Згідно з положеннями цього документа учасникам незначних аварій надається право самостійно оформляти матеріали пригоди.
Докладніше прокоментувати нововведення редакція попросила начальника науково-дослідного Центру безпеки дорожнього руху при МВС України генерал-майора міліції Сергія БУДНИКА:

– Згідно з чинним законодавством оформлення усіх без винятку дорожньо-транспортних пригод покладається на працівників ДАІ. Водночас, зважаючи на стан аварійності на дорогах (наприклад, тільки у столиці за добу реєструється майже 200 аварій), автоінспектори фізично неспроможні оперативно реагувати на всі повідомлення про ДТП та залучати необхідні сили й засоби для їх якісного оформлення. Це спричинює значну кількість скарг на їхні дії і від водіїв, і від страхових організацій, а також підриває авторитет усієї міліції серед населення. Майже в кожному другому випадку працівники ДАІ оформляють незначні ДТП, в яких шкоду заподіяно застрахованим транспортним засобам. У цьому разі їхня робота має суто технічний, описовий характер і не потребує використання спеціальних знань і техніки. Інакше кажучи, працівники ДАІ виконують функції статистів-реєстраторів: фіксують сам факт ДТП і видають довідку для страхової організації. На нашу думку, в сучасних умовах таке нецільове використання сил і засобів міліції вже давно є неприйнятним.

Уявіть, у деяких європейських країнах спрощений порядок оформлення ДТП було запроваджено ще понад 30 років тому. Наприклад, у Франції і Бельгії викликати поліцію на місце незначних аварій є необов’язковим ще з 1972 року. Без поліції аналогічні ДТП оформляють також у Великій Британії, ФРН, Іспанії, Російській Федерації, Чехії та інших країнах.

Як на мене, то запровадження європротоколу в Україні змусить вітчизняних автолюбителів думати і діяти по-європейськи. Фактично це заміна відносин «держава–людина» на приватні стосунки між автомобілістами, що само по собі вже є досить серйозною реформою нашої ментальності. Зауважу, що досвіду оформляти аварії без залучення ДАІ в наших водіїв немає. Хоча таку можливість маємо давно. Адже чинні правила дорожнього руху дозволяють учасникам нескладного ДТП доїхати до найближчого поста ДАІ, скласти схему, оформити документи. Кілька років тому в Києві навіть намагалися провести експеримент з оформлення незначних аварій без виїзду автоінспекторів на місце їх скоєння. На жаль, експеримент не вдався. Які причини? Думаю, насамперед те, що співробітник ДАІ зобов’язаний не тільки документально оформити ДТП, а й скласти протокол про адмінпорушення. Але як йому брати на себе відповідальність, якщо не бачив ні місця події, ні розташування транспортних засобів після ДТП. Тим паче що матеріали справи надходять до суду, який виносить рішення про адмінпорушення. А там передбачено дуже серйозні санкції – аж до позбавлення прав.

Прийнятий Верховною Радою України Закон «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо ДТП і виплат страхового відшкодування» дає право учасникам подій без людських жертв самостійно оформляти матеріали аварії. Інакше кажучи, якщо автомобіль через вашу або чиюсь неуважність чи з інших причин потрапив у халепу, зазнав певних механічних пошкоджень і має подряпини, можете сміливо перебирати на себе функції ДАІ – заповнювати європротокол. Цей документ – не що інше, як повідомлення про дорожню пригоду, яке за вже згаданою європейською практикою є повноцінною підставою для виплат страхового відшкодування. Слід тільки завчасно повідомити свої страхові компанії та надати їм заповнений за встановленою формою так званий європротокол.

Звичайно, зважаючи на особливості менталітету наших водіїв, рівень правового забезпечення ринку страхових послуг, ступінь довіри громадян до страхових організацій, після запровадження спрощеної системи оформлення ДТП на перших порах виникатимуть певні непорозуміння й конфлікти. Але з часом, упевнений, все, як то кажуть, утрясеться й усі зрозуміють необхідність і корисність європротоколу.

У свою чергу, МВС уже підготувало та внесло на розгляд Кабінету Міністрів України проект постанови щодо внесення змін до «Порядку обліку дорожньо-транспортних пригод». У новій редакції запропоновано окремі уточнення і доповнення. Підготовлено для затвердження урядом і відповідні зміни до чинних Правил дорожнього руху.

Крім того, на підставі Закону «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо дорожньо-транспортних пригод та виплати страхового відшкодування» буде внесено зміни та доповнення до Кодексу України про адміністративні правопорушення та до Закону «Про обов’язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів».

Від себе особисто раджу водіям бути завжди уважними і зосередженими за кермом, поважати інших учасників дорожнього руху. Відтак європротокол вам ніколи не знадобиться. 

Підготував Віктор ГАЙ.

Архів журналу Віче

Віче №4/2016 №4
Реклама в журналі Інформація авторам Передплата